Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem

1S2P geeft 2 kabels nl.
Ben.
Nog even hierover: denk erom dat je de lipo natuurlijk niet via de laadbus met de bijgeleverde lader op kunt laden!!!! Die losse kabel is echt bedoeld om de accu met je lipolader te laden zonder hem uit de zender te hoeven halen, als je dat wilt.
En dan moet je er nog even om denken dat laden met maximaal 1,5A mag.

Dank je Arjan, zoveel had ik al begrepen.
Ik laad met 1.0 amp.
Beide stekkers hebben inderdaad het zelfde voltage.
Ben.

Laatst bewerkt:
Ik heb zowel een hott general modul als een air modul, ik zie wel de voltage per cell (4cell lipo) maar totaal aantal volt of amp. Van de lipo zie ik niet.
Ik heb ook de juiste module geselecteerd en zowel op de zender als smartbox zie ik dus allen die 4 waardes per cell. Zie ik wat over het hoofd of doe ik iets fout?

Alvast bedankt, Thijs

Eindelijk gelukt, hoe weet ik ook niet meer ;) maar er lekker mee kunnen vliegen en ook bij mij lijkt het of de servo's sneller reageren. Maar dat kan ook psychologisch zijn.

ook bij mij lijkt het of de servo's sneller reageren. Maar dat kan ook psychologisch zijn.
Nee, dat is echt waar. De resolutie is ook veel fijner dan bij een 35MHz systeem. Al moet ik zeggen dat ik het verschil enkel op de grond zie, tijdens het vliegen merk ik het niet echt (maar ik vlieg eigenlijk enkel zwevers dus dat is sowieso allemaal wat rustiger)

Aha ik dacht al dat ik naar de dokter moest ;) Maar ik vind die smartbox ook wel handig, ben ook een rustige vlieger en heb alle tijd om even te kijken wat b.v. het verbruik is.

Vanavond de Jules Verne maar eens uitgelaten met Hott.
Nog geen modules aan de ontvanger gehangen (ik heb weinig thermiek op het water en omhoog wil ze wel, maar niet zo ver;)).

full

't is een simpel bootje: vooruit/achteruit, links/rechts.
Wat viel er te programmeren?
Gas: Vooruit 100%, achteruit 50%. Anders trekt ze haar kont onder water.
Roer: Exponentieel. Weinig reactie bij de eerste 50% stick-uitslag, daarna progressief.
Was binnen twee minuten gebeurd.
Daarna even gevaren, waarbij je altijd merkt dat je roer nét niet in het midden staat.
Via servo-settings en een paar piepjes later: Keurig rechtuit bij neutraal roer.

Vaart nu als op rails. Fijn om te zien hoeveel volt je ontvanger krijgt en hoe het zit met zend- en ontvangst-signaal.
Lekker zendertje wat uitnodigd om complexere modellen mee te gaan besturen.
full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb een mx 12 hott gekocht om me eigenbouw combat wing met aandrijving te bestiren maar ik kom er niet uit met instellingen kan iemand mij weg wijs maken met instellingen van zender en de rest zo dat ik met dit mooie weer kan vliegen :)

smart box

Hallo,
Ik heb een MX22. Eerst op 35 mhz, toen een 2.4 RASST module en nu op HOTT.
Voordeel is dat ik niet mijn futaba ontvangers weg hoef te doen. Ik kan nog steeds de 3 verschillende zendmodules verwisselen. Dat is in een paar sec. gebeurd.
Ik heb een smart-box op mijn MX 22 geschroefd en die verbind ik met de HOTT module.
En dan nu een probleempje. (heb het hier niet gevonden in een eerdere post)
Ik heb de zender en ontvanger ge- bind.
Dat is gelukt. Servo's doen het.
Als ik de smartbox aan heb zie ik echter niets.
1e scherm = keuze uit "settings and dataview", Model select, of external monitor.
Volgens handleiding moet ik settings and dataview selecteren, dat lukt en dan kom ik in een scherm waarin staat
- settings and dataview
- receveive + old sensor
- receive + general/gas
- receive + electronics
- receive and vario
- receive and gps

met inc/dec van de smartbox kan ik hier dorrheen scrollen behalve settings and dataview kan ik niet selecteren. Volgens mij zou dat nodig zijn om in volgende menu's te geraken. Wat gaat fout?

Als ik in het 1e scherm "model select" selecteer, dan airplane en dan receive zie ik het scherm met accuspanning ontvanger, en signaalsterkte maar bij de waarde staat alles op 0
o volt, 0% e.d. Als ik mijn ontvanger uitzet krijg ik wel een piep dus dat de verbinding verbroken is wordt wel "opgemerkt".

Wat gaat hier fout?

Nog een bijkomende vraag = ik heb geen bijkomende modules. Is de vario qua prestatie gelijkwaardig met een picolario ?

Je moet in het telemetriemenu van je zender nog een vinkje zetten bij receiver (of empfanger, afhankelijk van je taal natuurlijk). Dan zou je het moeten zien in het schermpje external monitor.

Ik ga er wel even vanuit dat je zowel de module als de ontvangers hebt voorzien van de laatste firmware (v3), is dat ook zo? Anders moet je dat eerst doen.

Je moet in het telemetriemenu van je zender nog een vinkje zetten bij receiver (of empfanger, afhankelijk van je taal natuurlijk). Dan zou je het moeten zien in het schermpje external monitor.

Hmm. Ik heb dus een oudere MX22. Kan in menu kiezen PPM, PCM, SPCM.
Voor de 2.4 module van futaba moet ik de PPM geselecteerd hebben. Dat heb ik dus nu ook gedaan aangezien HOTT ook gewoon 2.4 is. Er is dus geen telemetriemenu in de zender, wel in de smartbox. Volgens de handleiding van de zendmodule prima zo. onder 5.1 staat dat bij de MX22 voor programering de smart-box gebruikt moet worden. Dat de zender dus NIET een software update moet hebben.

Ik ga er wel even vanuit dat je zowel de module als de ontvangers hebt voorzien van de laatste firmware (v3), is dat ook zo? Anders moet je dat eerst doen.

Nee dus, dacht dat het zo zou moeten werken. en dat een update alleen wat verbeteringen/mogelijkheden zou toevoegen.
Hoe update ik die module dan?
O zie het al. extra handel, er moet weer een separaat kabel gekocht worden. Wat een runderen dat ze die er niet standaard bij doen als dat standaard nodig is. Weer een uur in de auto of wachten op post. Klo.....wat een zooi.

O zie het al. extra handel, er moet weer een separaat kabel gekocht worden. Wat een runderen dat ze die er niet standaard bij doen als dat standaard nodig is. Weer een uur in de auto of wachten op post. Klo.....wat een zooi.
Dat dacht ik eerst ook, totdat ik er even over nadacht. Waar zouden ze die kabel bij moeten doen? De zenders? De ontvangers? de modules....? Voor je het weet heb je 8 van die kabels liggen :D
Ze zitten standaard wel bij de zenders weet ik.

Verder ben ik niet bekend met de losse module, ik heb er een gekocht voor mijn MX-16S maar die heb ik nog niet. Maar als ik straks tegen hetzelfde probleem aan loop zal ik het je laten weten :cool:

Het lijkt me dat als je een losse zendmodule koopt, een een systeemoverstapper bent.
Daar mogen ze dan van mij een kabel bij doen OF ze hadden het in de shop even kunnen zeggen. Zit ik weer een uur in de auto om zo'n kabel te halen.

Heb met de shop contact opgenomen. Ook zij geven aan dat het aan de software ligt.
Er zijn 2 kabels, 7168.6 kost 22,95€ en 7168.6A kost 5,75€
Je zult ze wel beide nodig hebben. 1 voor de module en 1 voor de smartbox of ontvanger ofzo.

Als ik ze heb en het probleem daarmee opgelost is laat ik het weten.

Op zich vind ik het wel super dat ik met de MX22 op elk systeem kan vliegen door alleen simpel de zendmodule te verwisselen. Toen ik van 35 mhz naar 2,4 ging hoefde ik geen nieuwe zender te kopen en kon ik mijn ontvangers 35mhz of gebruiken of verkopen. Nu bij de overstap naar Hott idem.
Ik heb futaba 6014 ontvangers. Als ik die verkoop krijg je er niets voor terwijl ze goed zijn. Lekker blijven gebruiken dus en daarnaast geleidelijk wat Hott ontvangers aanschaffen

PJ-AJH volgens mij kun jij uit ervaring een vergelijk maken in kwaliteit van de Hott vario module en een Vario a la picolario of een van de andere Vario systemen.
Zijn deze gelijkwaardig qua gevoeligheid, instelbaarheid e.d. ?

hoi,
De ene kabel (de dure) is de adapter die je echt nodig hebt om je PC met je zender te laten praten; die andere is een USB naar mini-USB adapter, misschien heb je die al wel?

Die vario's - ja, ik denk dat ze absoluut gelijk zijn. Waarbij een HoTT-vario slechts 32 euro kost......

Logging telemetrie op SD-kaart

Ik gebruik nu al een tijdje m'n Mx-20 Hott.
Alle telemetrie kan ik netjes aflezen van mijn display.
Alleen worden de gegevens niet opgeslagen op m'n SD-kaartje.
Nochtans heb ik een timer ingesteld zoals dat staat beschreven in de handleiding.

De zender herkent het kaartje, da's ook het probleem niet. (engelse spraaktaal werkt ook perfect) Het symbooltje van de SD-kaart staat op de display. Als ik mij niet vergis moet het symbooltje knipperen als hij gegevens opslaat.
Helaas doet hij dat niet, het SD-kaart symbooltje knippert niet en de telemetrie-gegevens zijn nergens te vinden.

Iemand een idee wat ik verkeerd doe?

Moet je eerst een backup van je vliegtuigen en instellingen maken als je een firmware update doet van EN naar NL? En zo ja, hoe kan je dat doen.

Alvast bedankt.

Back