Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem

Nou de 2 kabeltjes heb ik, download van de graupner site en proberen de module te updaten
Eerst de juiste usb poort toegewezen.
Dan niet firmware update onder "transmitter" maar Hott module onder de kop "device" geselecteerd.
Met file browser de juiste keuze gemaakt.
dan Start download gevolgd door de melding "target device ID not found".
Hier heb ik dus geen zin in. En nu maar zoeken en lezen enz in de hoop te vinden wat er fout is. Dit zou graupner wel wat beter mogen doen.

Heb je je zender aangezet met de bind-knop ingedrukt? Dat staat in het hele korte stukje van de gebruiksaanwijzing onder het hoofdstukje "Firmware update" (bij mij nog geen half A4-tje).

Bij jou op blz 19 onder het stukje 7.1 update-vorgang

Ja, gedaan maar tevergeefs.
In de mee gedownloade handleiding lees ik ;
Bei Sendern mit interner Telemetrie (z.B. mc-19 HoTT, mc-22 HoTT, oder Nachrüstungen der mc-19s, mc-22s, mc-24 und mx-22) muss das interne Verbindungskabel Modul - Senderplatine (erkennbar am dreipoligem JR-Stecker) vor dem Update getrennt werden!

Zender opengeschroefd, vanuit de bovenkant loopt een verbinding van een 12 dradige kabel. Dat zal niet de de driepolige JR stecker zijn. Maar waar zit die dan ?
Daar zit naar ik verwacht de spanning bij.
Ik heb de graupner video voor ombouw van de MC serie gekeken maar dat zit toch anders in elkaar.
Verder moet er trouwens spanning op de module maar er staat nergens dat je de stekkerverbinding weer moet herstellen.

Zoeken maar weer. Heb geen zin om de module aan de onderplaat los te schroeven want daar zit veel meer mee verbonden en lijkt me niet de bedoeling dat allemaal los te moeten maken.

alle suggesties zijn dus welkom

Overigens, zou het in de USB-kabel kunnen zitten ?
Bij de installatie kreeg ik een foutmelding maar later niet meer (na nieuwe installatie).
Hoe kan ik checken dat daar het signaal module - pc goed gaat ?

Ik gok voorlopig toch op die verbinding module - zenderplatine, maar waar zit dat?

Laatst bewerkt:
kweenie hoor maar er staat:"Bei Sendern mit interner Telemetrie....
terwijl jij eerder schreef: "Ik heb dus een oudere MX22..... Er is dus geen telemetriemenu in de zender, wel in de smartbox. "
Dan heb jij toch geen interne telemetrie :confused:

"oder Nachrüstungen der mc-19s, mc-22s, mc-24 und mx-22"
vrij vertaald : of bij ombouwen van de MC en MX serie.

En dat is dus het geval.

Ik heb er vannacht van wakker gelegen en dus tijd voor nadenken gehad.
Bij de film van ombouwen MC serie zie je dat je een stekker van de HF module op de nieuwe Hott moet zetten.
Beide modules zitten dus in de zender ingebouwd en door het omsteken van de kabel bepaal je met welke module je vliegt.
Maar dat is bij de MX helemaal niet. Daar steek je de Hott module in plaats van de zendmodule die je ervoor gebruikte. Door het insteken maak je de verbinding met de "stekker".
Foutje in de handleiding dan?.... aleen betrekking op de MC en niet op de MX serie ?
Ga het nu nog eens proberen, zonder kabels te verwijderen ed.

Zenders met interne telemetrie zijn zenders, waarbij je de telemetrie gegevens op het display getoond krijgt. Dit is bij de MX22 niet mogelijk.

In de MC/MX reeks kunnen een aantal zendertypen wél een firmware update krijgen, die dan in Duitsland moet worden uitgevoerd. Er staat dan ook in de handleiding:

Die Telemetrie kann direkt mit allen HoTT Sendern programmiert werden, die das Telemetriemenü direkt im Senderdisplay integriert haben (bei der mc/mx-24 nach Firmware-Update möglich).

Ik had dat wel gelezen Corrien maar verkeerd uitgelegd en toen dat eenmaal in mijn hoofd zat heeft het zich vast genesteld. Ik wist dat de telemetrie niet op de zenderdisplay kon, maar via de smartbox gaat.
Maar de module moet dan toch nog wel geupdate worden?
Dan de smartbox. Ik heb braaf gedownload van de site, pdf's gelezen maar ergens mis ik weer wat. Misschien eens een cursus begrijpend lezen in het duits volgen.
Ik heb de USB geinstalleerd, geen foutmeldingen.
In het menu waarmee ik de zender wilde programeren kon ik deze ook terug vinden en aanklikken.
Echter het menu ziet er anders uit. Selecteren en klik en dat was het.
Dat scherm waar je de baud rate kunt instellen mis ik, zie wel dat die verkeerd staat .
Hetgeen op blz 13 van de handleiding smartbox staat heb ik niet.
Heb de driver al gewist, opnieuw opgestart, download, installeren, opnieuw opgestart, geen foutmeldingen.
Wat mis ik hier ? (de zon schijnt en ik wil zo graag gaan vliegen....)

De firmware update utility uit de handleiding vind ik niet als ik het zip bestand uitpak. Wel een firmware upgrade grStudio ver 2.1. Als ik die open vind ik mogelijkheden voor zender, zendmodule, ontvangers en hott-sensors. Geen smartbox. Wel vind ik het bin-bestand voor de Smart box.

Tja, geloof me. Ik heb verstand van een aantal dingen maar PC's, software, ed zit daar niet bij. Helaas is dit Hott gedoe niet dummy-proof. (Ik zal maar nooit aan dat FPV-vliegen beginnen)

Laatst bewerkt:
Smartbox geupdate, Ontvangers en de zendmodule ook.
Alles werkt.
Mijn grootste fout was : de handleiding lezen en youtube filmpjes kijken.
Die zijn gebaseerd op oude software. Klopt niet met de huidige situatie.
Gewoon programma installeren en doen wat je het beste lijkt. Dan is het zo gebeurd.

Laatst bewerkt:
Mooi dat het toch nog gelukt is.
Helaas is dit Hott gedoe niet dummy-proof. (Ik zal maar nooit aan dat FPV-vliegen beginnen)
Dat ben ik wel met je eens. Het mooie van HoTT is dat er zo veel mogelijk is, maar daarmee kan er direct ook heel veel mis gaan. De ontwikkelingen gaan ook veel sneller dan de manuals en filmpjes dus soms is het een beetje zoeken.
Een duivels dilemma.....Geen mogelijkheden en dus ook niks fout kunnen doen of alle mogelijkheden en daarmee de boel ook complexer maken :-)
Daarmee komt het een beetje op hetzelfde terrein als de PC, daar moet je soms ook donders goed opletten wat je doet.

De kogel is door de modelbouwkerk (zijn gelukkig kleine kogeltjes en doen dus geen pijn) :mrgreen:
Ik kan vanmiddag de MX-20 ophalen! :rolling:

Moet je er nog wat bij kopen om alles van een update te kunnen voorzien?

Laatst bewerkt:
Moet je er nog wat bij kopen om alles van een update te kunnen voorzien?

Bij de eerste serie MX20 (waarvan ik er een heb) zaten de kabels er niet bij. Tegenwoordig wel (bij de MX12 die ik er later bijkocht zaten ze ook en die kon ik dus ook voor de MX20 gebruiken;)) en voor een update heb je verder dan niets nodig.

Vandaag heb ik de telemetrie ingesteld op mijn MC32.
Op de general airmoduul heb ik een toerentalsensor aangesloten, en alles zo ingesteld dat onder de 500 rpm een waarschuwing klinkt "minimal drehzahl" Nu weet ik direkt wanneer de motor afslaat. Vorige keer is mijn Zlin gecrashed omdat ik te laat in de gaten had dat de motor uit was.(gaskabel gebroken :()
Ook maar meteen de maximale vlieghoogte ingesteld. :D
Binnenkort in de praktijk uit proberen.

Ik moet wel heel erg wennen aan het menu in de mx-20. verder een prachtige zender.

Ik heb zitten rotzooien met channel wissels om met 1 stick een v-tail te besturen, tot ik me mode 4 bedacht.

Nu nog zien waarom ik maar half gas krijg op ch1, bovenste helft doet niets.

Op het eerste gezicht, veel meer opties dan de dx8 en meer dan ik wellicht ooit nodig heb. Wat een mooi stukje techniek dit.

Duik maar even in het calibratiemenu (blz 31 van de handleiding)!

Vogens mij gaat iedereen, voordat-ie de handleiding leest, eerst op wat knopjes drukken om te zien wat er allemaal mogelijk is. In ieder geval doe ik dat altijd :oops:. Als je daarbij in het calibratiemenu bent geweest is de eerste knuppelfunctie, die het niet meer doet of het half doet, de gasfunctie. Ik heb in ieder geval al diverse zenders voorbij zien komen, waar de calibratie niet meer klopte en die wordt toch echt op de fabriek correct uitgevoerd. Je moet dus echt de handleiding hierbij precies volgen, waarbij je alleen de niet-goedwerkende knuppel behoeft te calibreren. Allemaal mag natuurlijk ook.

Dat is meteen mijn bezwaar - de manual is onlogisch ingedeeld, als die gebruiksvriendelijker in mekaar zat dan zou dat minder gauw gebeuren. En er zou een duidelijker index moeten zijn, zo: Indien dit, dan: lees daar!
En dan die belachelijke Nederlandse vertaling. Er is witruimte uitgespaard voor de illustraties... maar die staan er niet in. Bij de Nederlandse manual heb je dus ook altijd het Duitse origineel nodig. Knullig vind ik dat.
Maar de zender is een hoogstandje van samengebalde techniek. Als-ie op windows liep had ik 'm eerder gesnapt... Reden te meer om veel aandacht aan een manual te besteden. Zonder Arjan had ik nog weken nodig gehad.

Je vergeet te vertellen dat ook jouw knuppels op wonderlijke wijze niet meer goed gecalibreerd waren......

Voor iedereen die niet weet hoe dat te controleren: als je een nieuw model aanmaakt (dus een model zonder mixers, en zonder iets aan de servo-uitslagen etc te veranderen) en je gaat naar het servo-anzeige menu moet alles op 0 staan. Bij Bart stonden een paar kanalen op -51, dan weet je gelijk dat er iets niet klopt.

Je vergeet te vertellen dat ook jouw knuppels op wonderlijke wijze niet meer goed gecalibreerd waren......
Nou ja, daarover had Corrien ook al verteld... zelfde verhaal... raar genoeg had ik ze in eerste instantie correct gecalibreerd, en liepen de bars ook volledig mee. Kennelijk ben ik later toch weer ergens aan de verkeerde knopjes geweest... :oops:

Over de logica van de handleiding wil ik alleen zeggen, dat het een stuk beroerder kan. Uiteraard kan het ook een stuk beter, maar dat vind ik eigenlijk van elke handleiding.

De vertaling in het Nederlands wordt door één van onze forumers gedaan, die zeer consciëntieus ruimte overlaat om er plaatjes bij te plakken. Voor Graupner volstaat het echter, dat er ook een Nederlandstalige tekst is. Dat kom je ook niet bij elk merk tegen en men is het ook niet verplicht. Het is wel klantvriendelijker.

Tja, en als er hier op het forum een plaatjesplakker te vinden is, die er een echte handleiding van wil maken, wil ik wel een balletje opgooien bij de chef-verkoop. Meer dan een symbolische vergoeding zit er voor zoiets echter niet in.

Back