Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem

je wilt niet weten hoeveel alarmen je in kunt schakelen....accuspanning, ontvangstsignaal, temperatuur. You name it.

Ik zit net te rekenen. Als ik de Smartbox, een sensor plus een nieuwe ontvanger van Futaba moet kopen voor mijn CG10, kan ik net zo goed een MX20 kopen.
Kan ik elke sensor in elke HOTTontvanger steken Arjan?

Kan ik elke sensor in elke HOTTontvanger steken Arjan?
ja. De GR-12 6-kanaals ontvanger heeft geen aparte telemetriepoort, daar moet je kanaal 5 voor gebruiken (en dan heb je dus nog maar 5 kanalen over voor besturing). Alle andere ontvangers hebben een telemetriepoort waar je alle sensoren op kunt prikken.

De Smartbox heb je trouwens alleen echt nodig als je ontvangers wilt programmeren (dan kun je alles wat je normaal gesproken in je zender vastlegt in de ontvanger programmeren - ik ben er nog niet uit wat dat voor voordeel zou moeten hebben). Je kunt de Smartbox ook als extra display gebruiken zodat je 2 schermen tegelijk kunt bekijken. Maar alles wat je op de Smartbox kunt zien kan ook op het display van de zender. Vergelijk het met een tweede beeldscherm op een PC.

De Smartbox heb je trouwens alleen echt nodig als je ontvangers wilt programmeren (dan kun je alles wat je normaal gesproken in je zender vastlegt in de ontvanger programmeren - ik ben er nog niet uit wat dat voor voordeel zou moeten hebben).
ik probeer altijd de ontvangers niet te programmeren. Vooral als je ontvangers wisselt in verschillende kisten is dit niet aan te raden (vul zelf maar in waarom ;-) ).

Echter in mijn F-15 heb ik mijn Jeti R14 wel geprogrammerd.
Dit omdat ik met mijn 12 kanaals zender wel 14 servo's/uitgangen aan moest sturen.

In mijn ontvanger heb ik dan ook kanalen gemixt en vertragingen ingesteld.
Deze ontvanger wissel ik ook niet in andere kisten dus is ook geen probleem.

Grt,
Berto.

De Smartbox heb je trouwens alleen echt nodig als je ontvangers wilt programmeren (dan kun je alles wat je normaal gesproken in je zender vastlegt in de ontvanger programmeren - ik ben er nog niet uit wat dat voor voordeel zou moeten hebben).
ik probeer altijd de ontvangers niet te programmeren. Vooral als je ontvangers wisselt in verschillende kisten is dit niet aan te raden (vul zelf maar in waarom ;-) ).

Echter in mijn F-15 heb ik mijn Jeti R14 wel geprogrammerd.
Dit omdat ik met mijn 12 kanaals zender wel 14 servo's/uitgangen aan moest sturen.

In mijn ontvanger heb ik dan ook kanalen gemixt en vertragingen ingesteld.
Deze ontvanger wissel ik ook niet in andere kisten dus is ook geen probleem.
Jaja, het heeft meer als een uur programmeren geduurd maar de R14 zit nu helemaal vol en alles werkt zoals het hoort.

De kanalen zijn nu zo ingedeeld:
01: ECU / gas
02: Taileron Links
03: Taileron Rechts
04: Neuswiel besturing, gemixt in de zender met gear, stuurt alleen bij gear uit
05: Linker flap up/start/landing
06: Gear in/uit in de ontvanger vertraagd
07: Rook aan/uit
08: ECU / aux
09: Cockpit kap open/dicht gemixt in de zender met gear, kan alleen open met gear uit
10: Gear door sequencer gemixt in de zender met kanaal 6
11: Airbrake in/uit
12: Verlichting aan/uit, landingslicht alleen aan met gear down
13: Afterburner ringen gemixt in de ontvanger met kanaal 1 gaan bij half gas aan
14: Rechter flap, gemixt in de ontvanger met kanaal 5

Grt,
Berto.

De Smartbox heb je trouwens alleen echt nodig als je ontvangers wilt programmeren (dan kun je alles wat je normaal gesproken in je zender vastlegt in de ontvanger programmeren - ik ben er nog niet uit wat dat voor voordeel zou moeten hebben). Je kunt de Smartbox ook als extra display gebruiken zodat je 2 schermen tegelijk kunt bekijken. Maar alles wat je op de Smartbox kunt zien kan ook op het display van de zender. Vergelijk het met een tweede beeldscherm op een PC.

Heb je voor het programeren van de telemetrie de smartbox ook nodig?
Heb nu de general air module icm de MC32 en ik zie nog niet hoe ik die moet programeren.

als je het via de smartbox doet prik je de module rechtstreeks op de smartbox. Via de zender gaat het via het telemetriekanaal en dat gaat veel langzamer, maar het gaat ook. Volgens mij.

Ik heb trouwens eindelijk de 1 cel 6000 mAh lipo voor mijn HoTT zender weten te bemachtigen. Als het wat kouder weer is en je gebruikt de Smartbox én de spraakweergave dan is de originele accu wel snel leeg. Is nu verholpen.

120401_MX16001.jpg

Waar heb je deze accu vandaan Arjan?
Ben.

Laatst bewerkt door een moderator:
Sinds drie dagen is hier een MX-16 in huis. Het is behoorlijk wennen als je al jaren niets anders dan Futaba gebruikt hebt. Maar goed. Het uiterlijk doet wat plastic-achtig aan, maar dat zal me jeuken. Ik ga deze zender eens goed testen op mijn Schnellboot S-139. Die heeft wat aardige dingetjes, zoals 2 sluipvaart- en 1 aanvalsmotor, 2 Lürssen-ruder die in een butterfly-stand moeten kunnen maar ook mee moeten bewegen met het middenroer.

Staat allemaal keurig in m'n Futaba T7 geprogrammeerd, maar ergonomisch werkt dat niet zo lekker. De aanvalsmotor bijvoorbeeld, moet ik met een potmeter rechts bovenop de zender bedienen. Bij een noodstop is dat niet zo praktisch. Met al die vrij te programmeren mixers in de MX-16 hoop ik dat probleem op te lossen.

Vandaag geprobeert om de "General Engine Module 2-6s" aan te sluiten maar ik stuit op een raar probleem.

Als ik de voltage per cel van een lipo accu probeer uit te lezen lukt dat alleen wanneer ik "General Engine Module" rechtstreeks aansluit op de Smartbox.
Als ik het via de zender probeer dan zie ik zowel op de zender als op de Smartbox niets.
(Ik gebruik een GR-24 met telemetry aansluiting.)
Iemand een idee hoe dat komt?

Lipo is aangesloten op middelste aansluiting.

Laatst bewerkt:
Staat allemaal keurig in m'n Futaba T7 geprogrammeerd, maar ergonomisch werkt dat niet zo lekker. De aanvalsmotor bijvoorbeeld, moet ik met een potmeter rechts bovenop de zender bedienen. Bij een noodstop is dat niet zo praktisch. Met al die vrij te programmeren mixers in de MX-16 hoop ik dat probleem op te lossen.
Moeten al die motoren ook tegelijk kunnen werken? Anders kan je misschien met een schakelaar hetzij de ene, hetzij de andere motor op de throttle stick zetten? (geen idee of dat kan, ik zit nog te wachten tot de mijne bij 2bros RC aankomt)

Thijs,
Heb je op je zender in het telemetrie-menu wel een vinkje gezet bij de GEM?

Moeten al die motoren ook tegelijk kunnen werken? Anders kan je misschien met een schakelaar hetzij de ene, hetzij de andere motor op de throttle stick zetten? (geen idee of dat kan, ik zit nog te wachten tot de mijne bij 2bros RC aankomt)

Hoi Bart. Ja, soms moeten alle motoren volle kracht draaien. Maar... ik denk het nu als volgt te hebben opgelost:
De middenmotor is een Speed 500. Kan lekker rustig draaien, maar ook snel als het moet. Maakt ook weinig herrie en ik gebruik 'm als sluipvaart- en manoeuvreermotor. (bijv bij aanleggen of korte bochten in de modelhaven)
Beide buitenmotoren zijn vinnige BL-roxxy's van Robbe, alleen vooruit te regelen.
Wat ik nu gedaan heb:
Middenmotor op kanaal 3 (linkerstick op/neer) Neutraal in het midden.
Beide BL motoren op kanaal 5 (2-standenschakelaar met slow-start. Als slave aan kanaal 3 gehangen.
Als ik vanuit sluipvaart op aanvalssnelheid wil gaan, schakel ik kanaal 5 erbij. Ook al vaar ik dan al met de middenmotor op half gas, "knallen" beide BL-motoren er niet meteen bij, maar starten redelijk rustig op.
Vinden ze wat fijner.

De roeren lag iets complexer.
Onder het model hangen 3 roeren: een centraal roer en twee zg. Lurssenroeren. Deze laatsten hebben niet echt een sturende functie, maar konden boven een bepaalde snelheid allebei naar buiten gedraaid worden en zorgden voor 1,5 knoop snelheidstoename met gelijk toerental.

Het centrale roer bedien ik met kanaal 4 (linkerstick, links/rechts).
Als slave hang ik daar het rechter Lurssenroer aan vast. Dat roertje zit op kanaal 2. (Rechterstick, links/rechts)
Het linker Lurssenroer zit op kanaal 1 (rechterstick, op/neer)
Kanaal 1 zit ook via een master/slave aan kanaal 4.
Op het moment dat ik de Lurssenroeren beide naar buiten wil draaien, schakel ik een V-mixer tussen kanaal 1 en 2 en trek de knuppel van kanaal 1 naar beneden. En ziet: beide Lurssenroeren zwaaien onder een hoek van ongeveer 30 graden naar buiten, maar blijven ook de bewegingen van het centrale roer (enigszins gedempt) volgen.
Dit heeft bij het model als voordeel dat het in de bochten niet meer zo krankzinnig overhelt zoals hier:
52214521.jpg

Met Lurssenroeren blijft het dek ook in een scherpe bocht horizontaal en de scheepsromp vrijwel evenwijdig met de waterspiegel. Dit heeft als gevolg een lager kielzog. Voordeel bij nachtelijke operaties.
16967536.jpg

De enige die er minder blij mee geweest zal zijn is de boegschutter achter het 20mm kanon...

nee, hij is volgens mij gewoon kant en klaar. De ene is de laadaansluiting, de andere prik je in de zender.

Ik nem aan dat je de alarmen, (eam) ook via je zender kan laten lopen ??
Dus een piepje, samen met de melding op het scherm ?

Want ik zie mezelf nog niet altijd met een oordopje lopen eerlijk gezegd...

Dat kan maar dan heb je allerlei alarmen die een piepje geven maar dan weet je niet welk alarm het is. En moet je op je display door de menu's gaan bladeren en gaan zoeken wat het is. Dat is vragen om problemen. Via een oordopje krijg je de waarschuwing in spraak, dat is wel zo prettig.

Back