Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem

Tikkende geluiden uit mx20 bij opstarten.

Hallo,

Ik heb een mx20 aangeschaft en nu heb ik een vraagje;

De eerste keer dat ik de zender inschakelde (out of the box zonder eerst de accu te laden) hoorde ik op het moment dat de vierpuntsdruktoetsen worden getest/ingeschakeld enige "tikkende" geluiden uit de zender komen. Is dit normaal of heeft iemand hier ervaring mee? Nu heb ik het
idee dat de zender in de winkel al ingeschakeld is geweest, acculading staat op 5,0 V. Misschien geladen met ingeschakelde zender ofzoiets?
Zender werkt zo op het oog verder prima,
maar ik wil er straks in de lucht liever niet achterkomen dat er iets defect is! Ik test alles uiteraard eerst maar vertrouw het zaakje zo niet helemaal.

Ik hoop dat iemand me gerust kan stellen.

Herman

Herman, welkom.

"Tikkende geluiden" komen mij niet bekend voor.

Laden met een ingeschakelde zender kan niet; de schakelaar die de zender aanzet, verbreekt de verbinding tussen laadcontact en accu op het moment dat je de zender aanzet.

Ik zou de gebruiksaanwijzing maar eens grondig bestuderen voor je verder gaat. Dit is een wat andere zender dan een twee kanaals zendertje uit okienokieland...

mijn mc 32 piept als je op de toetsen drukt, wellicht is dit bij de Mx20 ook en heb je het geluidsniveau heel laag ingesteld waardoor het misschien op tikkend geluid lijkt??

Humm, volgens de handleiding beschadigt laden met ingeschakelde zender de zender vanwege een spanningspiek!? Dat klopt dus niet?

Okay, ik ben inmiddels halverwege de handleiding maar kan er niets over vinden. Ik ben er inmiddels achter dat het "tikkende/ploffende" geluid inderdaad uit de speaker komt (Klinkt overigens heel zacht dus misschien een microswitch). Opstartgeluiden staan inmiddels uit en dan hoor ik het geluid alleen af en toe als de aan/uit-schakelaar net naar de aan-positie is verschoven. Als iemand daar nog ideeen over heeft hoor ik het graag. Alvast bedankt voor de reacties.

(Heb het net nog eens geprobeerd en hoorde het alleen af en toe en alleen tijdens de opstartcyclus. Geen geluid van de toetsen, dat werkt/klinkt naar behoren. Net als alles trouwens, vertrouw het alleen niet helemaal.)
(Ik had trouwens een mx16 en niet uit okienokieland voor zover ik weet, wilde alleen overstappen op 2,4GHz)

Als je de zender inschakelt en hij vindt geen ontvanger (omdat die niet gebonden is óf omdat je hem nog niet aan hebt gezet) krijg je "tikkende geluiden". Bedoel je dat? Zodra je een aan het actieve modelgeheugen gebonden ontvanger aan zet gaat het weg.

Afgelopen week de gebruiksaanwijzing van m'n MX-16 zitten bestuderen en daarna eens gaan programmeren.

Lijdend voorwerp:
R.M.S. Titanic; 3 motoren, 1 roer.

Wensen: roer op de linkerknuppel (ch 4)
Middenmotor: op de linkerknuppel (ch 3)
Stuur- en bakboordmotoren: moeten gekoppeld kunnen worden aan ch 3, echter ook apart bediend kunnen worden.

Oplossing:
Roer en middenmotor: geen problemen.
Stuur- en bakboordmotoren op ch 7 en 8 gezet en die toegewezen aan de draaiknoppen naast de speaker.
Vervolgens met 2 " vrije mixers" gekoppeld aan kanaal 3.
Mixers worden in- en uitgeschakeld met de schakelaars rechtsboven.

Zodoende kan ik met alle drie de motoren op een knuppel varen (" buitengaats) of in havens of krap water manoeuvreren met beide buitenmotoren.
Middenmotor is dan niet nodig, roer ook niet; met de buitenste motoren kan ik het model (1,87m lang) om haar as laten draaien.
Zie: 8cYg72s5gII[/media] manoeuvering trials - YouTube

Als ik "buitengaats" op volle kracht vaar, heeft het model een draaicirkel van zo'n 20 meter. Even de "binnenbochtmotor" uitschakelen, (klik van een schakelaar) en de draaicirkel wordt bijna gehalveerd.

Het enige wat ik nog niet voor elkaar heb gekregen is dat de "binnenbochtmotor" automatisch wordt afgeremd (recht-evenredig met de uitslag van het roer) als ik een bocht maak. Dat moet ik nog napluizen, of dat mogelijk is. Speciaal daarvoor maak ik een " nieuw" model aan in het geheugen van de zender.
Kan ik lekker mee experimenteren zonder de huidige instellingen te vernaggelen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Arjan,

Als dat de piepjes zijn die je hoort als je voor "HF ein" kiest in plaats van
voor "aus" dan waarschijnlijk niet. Als de zender al op zoek gaat naar een gebonden ontvanger bij het opstarten, dus voordat je die optie krijgt,
dan zou dat best eens kunnen. In elk geval bedankt! Ook de handleiding goed doorlezen was geen slechte tip, zou iedereen moeten doen.

Gr. Herman

Als de zender al op zoek gaat naar een gebonden ontvanger bij het opstarten, dus voordat je die optie krijgt,
dan zou dat best eens kunnen.
Ja, dat doet hij zodra je de zender aan zet. Het gaat weg als je voor "HF aus" kiest óf een ontvanger aan zet.

Vandaag was het lekker thermisch. Mooie vlucht gemaakt met mijn Cumulus. De GPS-vario is zo klein dat die zelfs daar in past.

120619_Cumulus_F5J.jpg

HIER staat het bestandje. Openen in Google Earth, dan kun je zelf eens kijken.
Deze .kmz bestanden maak je in enkele seconden met DataExplorer, een gratis programma wat de logfile (ook van allerlei andere loggers) inleest.

Kan er iemand beetje uitleggen hoe ik de voice kan gebruiken met mijn telemetry? Er komt maar geen stem uit men zender! Heb al de handleiding paar doorgelezen maar tlukt niet. Alles is leesbaar maar geen spraak...

Gr

Welke zender heb je? De voicefiles vindt je hier

In het hoofdstuk "Versteckter Modus" of "Hidden mode" van je zender manual staat precies beschreven wat je moet doen

Arjan,

Bedankt voor de hulp. Na wat "rondbellen" blijkt de klik
het inschakelen van het H/F te zijn en gelukkig normaal.
(Het lijkt er op dat je voor voice telemetrie een earphone moet gebruiken.)

Mvgr. Herman

Tis goed gelukt met de voicefiles.
Weet er iemand hoe je een switch die je ergens aan toewijst terug te verwijderen? Heb voorbeeld een switch toegewezen aan een timer maar wil een andere timer gaan gebruiken met deze reeds gekozen switch.
Welke zender heb je? De voicefiles vindt je hier

In het hoofdstuk "Versteckter Modus" of "Hidden mode" van je zender manual staat precies beschreven wat je moet doen

Ja...je weet hoe je een switch toewijst. Dat doe je nu precies zo, alleen in plaats van de switch om te halen druk je tegelijk op de "up" en "down" toets aan de rechter kant. Dat is het "clear" commando eigenlijk. De toEwijzing is dan opgeheven.

Back