ghost ship schaal 1/28

Behalve hout snijwerk werk ik ook met Sculpy. Soort klei. De leeuw voor de Utrecht is hiervan. Je vormt het spul, gaat in de oven 20 minuten, je laat het afkoelen en dan kan je het verven, schuren en er nog wat meer bij doen en dan weer in de oven, tot dat je tevreden bent met het resultaat.

Op modelshipworld zijn er all veel mensen die 3D modeling doen. In mijn woodworker's club zijn er veel mensen die een CNC machine hebben en soms geven ze demo's.

Marcus
Marcus

ff gas terug nemen want heb het schot terug moeten afbreken wegens niet goed.
deze zal ik eerst veranderen want de deur staat niet op de juiste plaats
DSC05328 (1).JPG

nee was het dat maar hans
ff verduiding ik heb maar 1 ( tekening van het bovenaanzicht van het schip ) dit is een foto getrokken in bovenaanzicht deze is overgetekent en waar nu de deur staat staan 2 gaten in het dek , vermoedelijk van de pompen dan ligt er gelukkig nog de bovenste plank van het schot op het dek wel gebroken maar ze geeft een goede aanwijzing waar de deur heeft gestaan in het schot.
bovenaanzicht
dek.JPG

als je de plank terug heel maakt zie je goed dat de deur niet in het midden heeft gestaan

deur.JPG

dus een nieuw schot maken.

ik heb ook eens de dekplanken gemeten en 90% komt op 1v 3 duim breedte wat +/- 35 cm maakt voor een dekplank op dit schip.

Laatst bewerkt:
Is inderdaad goed te zien dat de deur aan stuurboord zit. Tja het zijn die kleine details die de waarde van een replica/Model bepalen. Mooi.

ik ben al blij dat ik iets heb dat op een plan lijkt .

heb nog eens wat speurwerk gedaan over de pompen in het schip voor de pompgaten die ik aangeduid heb staat net voor het kleine luik nog een gat in het dek waar men niet van weet waar het voor diende er werd aan een spil gedacht maar nu ik nog eens bij witsen lees zou dat bijna zeker nog een pomp zijn.
in de tekst staat ook dat bij oorlogsschepen tot 6 pompen op het schip stonden.
de ééne losse pomp achter het kleine luik is denk wel zeker maar de twee andere staan op een vreemde plaats, volgens witsen staan ze juist voor de bazaan mast. maar hier bij deze fluit gaat dat niet want als je door de deur van het schot gaat dan ga je ook met een trapje naar beneden net zoals in de batavia, en dan kunnen ze daar geen pompen zetten . ik vermoed dat ze deze pompen dan ook een beetje naar voor gezet hebben net voor het schot waar ze wel konden staan. dat zijn wel 3 pompen dicht bij elkaar maar het zou denk wel kunnen.

witsen
Van de Pompen . Achterdegrooteknecht,1½voetvan'tluik,staateenpomp.Detweeachterste pompenstaanopdestuur-plecht,5duimvandebezaansmast.Deachter-kantvan depompkomtomtrentin'tmiddenvandemast.Degatenzynwydt12duim.De pompenstaanmetdeonder-eindenineenkoperketeltje,datvolgatenis,'tgeen opdehuitvan'tSchip,enopdekantvandekielnederstaat.Hetgatindepomp iswydt11½duim,breedt1½duim,endik¼duims.Hetooghdaardegekinkomt islang4duim,enwydt4½duim.Degekisbovenlang1½voet,dikenbreedt7½ duim:'tonder-eindtislang14duim.Opdenoverloopenstuur-plechtiseenrondt lystjeonderomdepomp.Dedaalkomt6duimachterdemast,eniswydt8duim, lang14duim.Delipkomtondertegendestuur-plechtaan.Depypisaanwederzyden duimwydt,engaatdoorhetSchipheen,zyndemetduimsdeelenbeschoten:zyis aanelkezydevantweestukken;hetstukdataandeketelvastis,datisaanboort los;hetanderestukisaanboortvast,omdathetaandeketelnietzallekken:het eindtaanboortisbuitenomindekransvast,endieisbreedt8½duim,dik3duim. Bovenomdeloodendaal,ofketel,komteenlystje,'tgeenhooghendikis2duim; hetdekzeldaaropisdik2duim,zynde1duimingelaten:hetandere,daarboven, datstaatdaaroverheen,endaarkomteengatoftwee,daardemamieringinhangt; demamieringisaandepomphoog1½voet:hetgatbovenindepompiswydt5 duim;destokindepomplang9voet;destokindegekislang8½voet,boven't vierkantisdezelvelang2voet,endaardik3duim,breedt5duim:hetonder-eindt isdikenbreedt2duim:deboutshebbenaanelkeneindteenplaatjen.Degekstaat aanzynonder-eindtmeteenpenineenhuisje

IndegrooteScheepenvindtmentweepompenvoordestuur-plecht,enbydegroote masteen,zyndewelvoorzien,bewoelt,enin'truimmetkokersomzet.Opzommige plaatzenbrengtmendrie,enopanderezespompenineenSchipvanoorlog.Op zommigeKoopvaardy-scheepenwordendepompenzooverrealshetmoogelykis naarachterengezet,omhetruimtotdeladingvrytebehouden

Back