ghost ship schaal 1/28

ik zag deze dingen liggen toen ik houten kralen ging halen die ik nodig had om de raa rond de mast te hangen en deze waren iets waar ik wat mee kon

het bolletje word dicht geknepen rond de want en door het ringetje loopt het touw dan naar beneden langs de want om zo in de nagelbank aan de zijkant te gaan..
ik ga er 3 op elk want touw hangen dat lijkt me wel genoeg te zijn. heb er ineens maar 100 bijbesteld :)

Wat is het nut van deze dingen? Waar zitten ze aanvast?
Marcus

zoals hans zegt en ik vermoed dat ze dan ook niet in de war geraken want anders komt er zo een bussel touwen naar beneden naar de nagelbank aan de zijkant.
vroeger bond ik de touwtjes gewoon aan het want met een ander touwtje maar deze dingen zijn juist van maat voor deze schaal.

Ik heb nogeens naar die foto's gekeken en het zijn wel aparte dingen. Zo leer ik weer wat. Is er een officiële naam voor, want ik wil dit verder gaan uitzoeken.
Er is enorm veel touw werk op zo'n schip en ik begrijp wel dat er verschillende manieren zijn om de touwen uit elkaar moeten houden.

Engels
My favorite part of building a ship is the masts, yards, sails and roping. I find it amazing all the names that are given to the different types of rope.

Marcus

hoi marcus hoe ze er echt uitgezien hebben weet ik niet hoor ik vermoed dat het misschien hout was in een 8 vorm waarvan 1 ronde rond het want ging maar ik weet het niet.

het is in ieder geval veel te klein voor mij om zelf te maken. toen ik deze dingetjes zag liggen heb ik ze toch maar mee genomen omdat ze er in mijn ogen wel voor konden dienen .
en als je niet weet dat ze er op zitten zie je ze ook niet hangen .denk wel dat je vanaf schaal 1/30 deze dingen kan gebruiken hoor of anders gewoon je touw aan het want vast knopen dat heb ik ook gedaan in het verleden en dat gaat prima voor een kleinere schaal ;)

ik wil het geprul van de afgelopen week nog ff tonen
de fokke en boegspriet zijn helemaal klaar op naar de grote mast
op de 2 de foto zie je de wand kloten goed hangen
DSC05426.JPG

DSC05427.JPG

DSC05428.JPG

DSC05429.JPG

Het ziet er mooi uit. Als je dit op een echt schip hebt en er staat een goede wind op de zeilen zou er dan niet teveel spanning op het touw werk (shrouds) zijn? Ik weet het, ik heb veel vragen.
Marcus

marcus ik moet je het antwoord schuldig blijven ,
ik heb een desktop pic met schepen op :) en één van de schepen vind ik de zeilen erg mooi hangen en daar wil ik naar toe gaan met mijn zeilen.
het schip komt binnen in de haven en de zeilen worden opgebonden en omhoog gehaald.
het word dus niet afgebeeld in volle zee maar als het binnen vaart in de haven.
daarom heb ik de vlaggen ook naar beneden gehangen ( weinig wind dus )
van de middenmast word het grote zeil helemaal opgebonden en het bovenst ook half opgehaald ,de bazaan ook helemaal opgebonden.
dan heb je toch een paar zeilen die een beetje hangen en kan je ook nog genoeg zien van het dek met de zeilen die helemaal zijn opgebonden.
een schip met alle zeilen los vind ik persoonlijk niet zo mooi omdat je dan weinig van je schip ziet.

Bijlagen

• Knipsel.JPG
    Knipsel.JPG
    58 KB · Weergaven: 167
Van de foto zie ik wat je bedoelt. Ik was van plan zoiets met de Zeehaen ook te doen. Als alle zeilen uit zijn dan zie je niet altijd het touw werk en de masten, enz.
Ben benieuwd hoe het er zal uitzien.
Marcus

Back