Frsky Tandem X20 met Ethos OS

Wat een goed initiatief. Wat voor events heb je gepland?

Dat hangt momenteel nog een beetje af wanneer alle demo spullen gaan binnen komen. we hadden in maart al een tryout willen houden, maar vanwege corona en vertraging van levering/productie spullen wordt dit opgeschoven.
We willen de tryout nu mede op onze open dag gaan houden op 12 juni a.s.
Daarna is het mogelijk dat we op elk evenement aanwezig kunnen zijn met materiaal.
Dus ook sleepmeetings :-)
 
Hoi Lex,

Wil vroeg me even naar je post te kijken.
Ik had al via via gehoord dat je problemen had met reikwijdte.
Heb je de zender ooit open gehad?
Het eerste dat in mij opkomt is dat je antennekabel in je zender los zit.
Toen ik de zender openmaakte liet ook meteen het antennekabeltje los.
Je kan dat er zo weer opklikken maar ik zou het daarna wel even borgen met hotglue of een drupje 5 min epoxy.

Kijk eerst even daar naar, dan gaan we verder.

Ik neem eigenlijk aan dat je alles geupdate hebt, dus SD card, Flash, Firmware en TD firmware....
En ook je ontvanger naar de laatste versie Firmware...

Gert Jan
Hoi Gert Jan,

Ik heb de achterkant inderdaad open gehad en daarbij was de 900 mhz antenne lost gekomen. Deze heb ik weer vastgezet, de andere antennes zaten nog goed. Ik kwam er met het dichtmaken wel achter dat een van de draadjes van de zender accu een beetje beschadigd is tijdens het schroeven, beetje onhandig. Heb hier isolatietape omheen gedraaid dus zou geen problemen moeten geven.

Voor wat betreft het updaten van de firmware, ik heb de zender en ontvanger geupdate naar de toen meest recente versie toen ik het spul ontving, dus ongeveer een maand geleden.
 
Ik hoor net van Wil dat je een accumeter hebt die in het rood slaat als je aan de roeren zit.
Dus dan is je accu niet goed of er is een contact niet OK.
Alle stekkers even nalopen, schakelaar nalopen, accu vervangen.
En anders alle servo's even loshalen en dan 1 voor 1 weer insteken.
Denk dat het dan geen probleem met de zender/ontvanger is maar gewoon een spanningdip.

GJ
Klopt, dat kwam doordat mijn bec op 5v stond. Ik heb die op 6v gezet en toen bleef de meter strak groen, ook onder belasting van de servo’s.
 
Maar dan nog... als een BEC inzakt bij zo'n kleine belasting is er iets niet OK.
Zelfs al zou ie op 5V staan dan zal ie bij aanraken of bewegen van de roeren hooguit een tiende Volt zakken.
Dan mag de spanningindicator amper iets doen.
Dus accu vervangen, en alle connectors nalopen.
Je moet de roeren echt tegen kunnen houden zonder dat er iets gebeurd.

GJ
 
Wat ik eerder zei, dat hij nu strakgroen blijft klopt niet. Er zit namelijk een schuifje op de sensor waarmee je tussen 4.8 en 6v wisselt. Dat had ik nog niet verstelt nadat ik de bec spanning had aangepast. Tijdens de beweging van de servo’s schiet deze altijd even richting rood, tot de servo’s weer stil staan. Met de hand de servo hevel manipuleren heeft maar een klein beetje effect. Hij doet dit altijd, ongeacht welke accu je aansluit. Ik heb ook nog getest om de bec uit het circuit te halen en een NiMH pakje direct op de ontvanger te zetten. Dan gebeurt hetzelfde. Ik weet niet wat de onderwaarde van de deze sensor is. Anyway, ik denk niet dat het met het bereik probleem te maken heeft.

Het is deze sensor:
https://hobbyking.com/nl_nl/led-rec...ID=5974&indexName=hbk_live_products_analytics
 
Ik denk dat het wel met dit te maken heeft.
Denk ook dat dat het probleem was met je Spektrum.
Heb je een multimeter?
Zet die eens op de accu en kijk of ie terugvalt in spanning.
Mooier is een stroomsensor, of de multimeter ertussen en dan de stroom meten.
Als ie op 4,8 Volt staat dan is ie zogenaamd een NiMh pakje.
De accu spanningmeters die ik ken (en ik heb net nog even getest, blijven groen tot ongeveer 4,5 Volt.
Daarna gaat ie naar oranje en pas bij 4 Volt duikt ie in het rood.
En je ontvanger raakt in de stress bij 3,7 Volt.
Je krijgt dan brown outs, verlies in ontvangst de ontvanger gaat dan kortstondig on hold.
En bij een brandstofkist staat alles te trillen, dus de servo's staan steeds te corrigeren.
Ik vermoed ergens een aansluiting die niet helemaal tof is, of een enorm veel stroom trekkende servo.
Ik wil best even kijken maar ik kan alleen maandagmiddag of dinsdag en dan moet jij werken hoorde ik al.

GJ
 
Kan ook zijn dat de accu wel goed blijft, maar dat er onderweg een slechte verbinding, schakelaar of dun draadje zit waardoor de spanning wegvalt bij belasting.

Groeten,

Arie
 
Kan ook zijn dat de accu wel goed blijft, maar dat er onderweg een slechte verbinding, schakelaar of dun draadje zit waardoor de spanning wegvalt bij belasting.

Groeten,

Arie

Ja, je moet echt alles even loshalen en controleren.
Schakelaar, connectors.
Helemaal bij brandstof, die vette zooi gaat echt overal zitten.
Dus alles uit de ontvanger en dan stuk voor stuk alles weer aansluiten en dan kijken waar het fout gaat.
Liefst dan met de zender in Rangecheck en dan het model op een flinke afstand.
Als je met 2 man bent is dat makkelijker.


GJ
 
Ik zou alles loshalen en dan stuk voor stuk alles testen.
Dat is de enige methode om fouten te zoeken.
Dus eerst de accu alleen op de ontvanger en daar dan 1 servo op.
Dan een rangecheck.
Daarna de 2e servo erbij, etc etc.

Big Lift heeft maar 4 of 5 servo's en dat kunnen gewoon 3 kilo servootjes zijn dus heel veel stroom zou het niet mogen trekken.
Als je met de knuppels roert op de grond mag de spanning absoluut niet inkakken.
Kan ook nog zijn dat er een roer zwaar loopt, maar daar kom je dan ook op bovenstaande manier achter.

GJ
 
Met pielen is een van de antennes losgekomen van de ontvanger dus terugsturen kan ik nu ook wel vergeten.

Ik heb de ontvanger eruit gehaald en op de werkbank getest hoeveel de spanning inzakt onder belasting. Dus accu > y kabel sensor en ontvanger en één servo aangesloten. Met een 4,8v NiMH pakje is de onbelaste spanning 5,19 en zakt naar 4,5. De sensor gaat wel in het rood hierbij.

Ook getest met een 2s lipo: onbelast 7,96 en belast 7,6v.


De RSSI is overigens niet veranderd, nog steeds rond de 65.
 
Ik denk dat de ontvanger wel te repareren is.
Misschien naar Jan @Corrien sturen?

Ik vind dat de spanning behoorlijk inzakt.
Of de servo verbruikt enorm, of er zit ergens een overgangsweerstand, of beide accu's zijn niet goed.

Ik heb even getest met een model met 4 servo's.
Zie filmpje.
Het zakt amper in, dit is normaal, 0,5 Volt zakken bij een NiMh en 0,36 bij een lipo is veel te veel.
En mijn RSSI is op 2 meter afstand 100 dB, als ik mijn handen om de ontvangerantenne hou dan zakt ie naar 97-98, ook dat is normaal.

Probleem zit ergens in je voeding en dat RSSI verhaal zou wel eens de ontvanger kunnen zijn, een antenne valt er niet zomaar vanaf.

Ik heb eventueel wel een ontvanger te leen voor je, een Archer R6.
Ik heb er een partij ingekocht dus als je wil testen kan ik die wel bij Wil afgooien.

Filmpje!!!



GJ
 
Bij deze belastingen mag dat niks uitmaken.
Pas vanaf 10C zal je merken dat ie een lagere spanning levert.
En NiMh is minder gevoelig voor kou.
Misschien even een apart topic maken bij vliegtuigen want dit is niet Frsky of Tandem specifiek.

GJ
 
Klinkt als een slechte accu of iets wat onbedoeld veel stroom verbruikt.
Of mogelijk een slecht contact met een spanningsval als gevolg.
Kun je de stroom meten?

Ik zou even één voor één componenten gaan omwisselen, te beginnen met die accu, en kijken wanneer
het probleem verdwijnt.
 
Met pielen is een van de antennes losgekomen van de ontvanger dus terugsturen kan ik nu ook wel vergeten.

Ik heb de ontvanger eruit gehaald en op de werkbank getest hoeveel de spanning inzakt onder belasting. Dus accu > y kabel sensor en ontvanger en één servo aangesloten. Met een 4,8v NiMH pakje is de onbelaste spanning 5,19 en zakt naar 4,5. De sensor gaat wel in het rood hierbij.

Ook getest met een 2s lipo: onbelast 7,96 en belast 7,6v.


De RSSI is overigens niet veranderd, nog steeds rond de 65.
Check dan gelijk de contacten in de romp waar je de flap en ailerons servo’s in steekt, en ik zou zowieso je bekabeling eens nalopen en een beetje fatsoeneren want het was best wel een warboel in je romp :rolleyes:
Maar ik herinner me dat je vertelde (ja is was degene die even langs kwam :D) dat je de vluchten ervoor geen problemen ondervonden had, dus lijkt een probleem in de bekabeling niet voor de hand liggend ….
Achteraf heb je die eerste vlucht echt mazzel gehad :) …… en ik ook bedenk ik me nu, er had zomaar een biglift door mn dak kunnen torpederen……. Damn :D
 
Effe apart draadje hiervoor openen.
Dit is geen Ethos of Tandem probleem.
Ik zal een moderator vragen dit even op te schonen.

GJ
 
Back
Top