Frsky Tandem X20 met Ethos OS

Je kan ook op dit mooie forum linkjes plaatsen GJ ;-), moet jij toch wel weten :p

TANDEM_SD.zip

Ja dat weet ik maar ik wilde de bestanden van de frsky download sectie hebben en het lijkt erop dat de site plat ligt.
Ook met een traceroute krijg ik geen resultaat...

Github kan voor sommigen verwarrend zijn.

GJ

20220118_210316.jpg

Bijlagen

• 20220118_210251.jpg
    20220118_210251.jpg
    156,7 KB · Weergaven: 112
  • 20220118_210140.jpg
    20220118_210140.jpg
    210,9 KB · Weergaven: 121
  • 20220118_210126.jpg
    20220118_210126.jpg
    195,6 KB · Weergaven: 120
Hoi, als newbee in Telemetry, vraag over Current sensor aansluiten. Ik heb de Frsky 150A sensor ingebouwd, maar problemen met configuratie. Mijn zender herkent de sensor niet . Ik heb op mijn SR8 Pro Archer 2 S Port aansluitingen SBus in en Sbus out. Op beide geprobeerd, geen resultaat. Wat moet ik doen om de Amps uit te kunnen lezen?

Sbus in en out is geen Smartport.

Smartport zit aan de andere kant, het witte stekkertje.
Als het goed is heb je bij je ontvanger een klein kabeltje gekregen met een servo stekkertje.
Dat is smartport.

Verder kan het zijn als je dan nog geen sensoren detecteerd dat smartport niet geconfigureerd staat.
Dan staat deze op Fbus/Fport2.0 ingesteld.

Dit kan je hier terug vinden:
SET -> Options -> Telemetry Port
Hier op S.Port zetten

upload_2022-1-19_11-28-36.png

upload_2022-1-19_11-29-17.png

upload_2022-1-19_11-30-27.png

Hi Bjorn, maar waar zijn dan die Sbus In/Out dan voor? En wat is het verschil tussen s.ports en s.bussen?
Ik heb de FCS 150A, maar daar zitten alleen female servostekkertjes aan, dus dacht ik dat ze in de SBus moesten. Het witte stekkertje dat ik bij de ontvanger kreeg heeft, naast kleine witte, groenen en grijze draadjes, alleen een female servostekker. Dus moe ik hier een adapterkabetlje tussen zetten? Wel vreemd dat er dan femlae stekkertjes worden gebruikt als het specifiek voor S.port

upload_2022-1-19_11-45-22.png

i Bjorn, maar waar zijn dan die Sbus In/Out dan voor?

Met een S-bus kan je S-bus servo's aansturen, of een S-bus naar ppm omvormer https://www.rc-factory.eu/homepage-folder/sbus-ppm-pwm-prevodnik (voor meer kanalen) of de S-bus ingang van een FBL unit, of de S-bus ingang van een redundency apparaat etc

S-bus zit dus meer aan de kanalen kant
S-port is de telemetry (en update) kant

Bekijk bijlage 477095
Zit er geen draadje bij zoals in deze afbeelding?
Dat is een witte stekker met aan de andere kant een servo stekker.

Groeten,

Arie

Laatst bewerkt:
Hi Bjorn, maar waar zijn dan die Sbus In/Out dan voor? En wat is het verschil tussen s.ports en s.bussen?
Ik heb de FCS 150A, maar daar zitten alleen female servostekkertjes aan, dus dacht ik dat ze in de SBus moesten.

Inderdaad Wat Arie zegt,

S-Bus is de Serieele bus waarmee over het algemeen Sbus servo's en/of flight controllers mee aangestuurd worden.

Het witte stekkertje dat ik bij de ontvanger kreeg heeft, naast kleine witte, groenen en grijze draadjes, alleen een female servostekker. Dus moe ik hier een adapterkabetlje tussen zetten? Wel vreemd dat er dan femlae stekkertjes worden gebruikt als het specifiek voor S.port

Er zijn ook smartport sensoren waar geen kabeltje standaard aan zit, daar zitten dan vaak 2 rijtjes met 3 pinnen.
Gewoon servo verleng kabeltjes gebruiken om door te verbinden dus.

OK Heren, weer wat geleerd. Dank voor de hulp. Ik ga het straks uitproberen.
Ik moet zeggen dat ik de FrSky handleidingen niet altijd even duidelijk en uitgebreid genoeg vind (voor beginners), maar blij dat ik via dit forum wel weer verder kom.
Groet,
Ron

Gelukt, het werkt prima nu! Wel moeten solderen. Het witte stekkertje met de servo man is 6 polig en past niet op de S.port van de SR8 (4 polig). Het blijkt ook lastig om female to female connector cables te verkrijgen.

vraag:

ik wil voor een clubgenoot een 2 motorige boot instellen, bedoeling is dat 1 stick het gas bedient en een stick het roer ..... klinkt en is logisch ;)
maar nu wil ik door een schakelaar om te halen het roer mixen met de motoren, dwz,
  • bij vol rechts sturen gaat nu de linker motor normaal blijven draaien en de rechter motor omgekeerd draaien,, en bij linksaf omgekeerd natuurlijk
  • bij halve stuuruitslag wil ik dan de motor aan de binnenbocht zijde niet reversen maar stil laten staan

een andere optie is om na het overhalen van een schakelaar 2 stick te gebruiken voor gas, dus in normale mode is de linker stick voor/achter om gas van beide motoren aan te sturen en de rechter stick L/R voor het roer
na het overhalen van een schakelaar linker stick V/A gas van linker motor, rechter stick V/A voor rechter motor en roer blijft ongewijzigd

hoe stel ik dat in op de X20

• bij vol rechts sturen gaat nu de linker motor normaal blijven draaien en de rechter motor omgekeerd draaien,, en bij linksaf omgekeerd natuurlijk
  • bij halve stuuruitslag wil ik dan de motor aan de binnenbocht zijde niet reversen maar stil laten staan

Moet het proportioneel geregeld kunnen worden of uit/halfgas/volgas.
Je moet gaan spelen met vrije mixers en dan is het een kwestie van meerpunts curves.

GJ

uiteraard proportioneel, bedoeling is om een 2 motorige sleepboot na het omhalen van een schakelaar heel kort te manouvreren, je kan dan de boot om zn as laten draaien

Ik zal vanavond even het een en ander uittekenen en dan kijken wat er mogelijk is.
Zeker weten dat het kan.

GJ

Back