Frsky Tandem X20 met Ethos OS

Wat voor nieuwe sensoren komen er eigenlijk? Ik heb ook de nieuwe TD R18 ontvanger besteld een aantal weken geleden. Ben heel benieuwd wanneer deze geleverd gaat worden. Status is nog steeds “waiting for shipment”

Eigenlijk alle sensoren die er nu zijn maar dan geschikt voor Fport2.0.
Maar als eerste komen de Vfas en Current sensoren uit.

Nu is het zo dat je Xact servos niet direct met Smartport sensoren op dezelfde bus kan gebruiken zonder toevoeging van een S2F.PORT 2.0 converter.

De TD-R18 wordt pas over een paar weken gereleased, eerst komt de TD-MX uit.

Vraag. Begin mijn X 20 redelijk door te krijgen maar !!!!! Als ik mijn Taxi 3 kies werken de knuppel trims. Kies ik mijn indoor Pitts dan werken ze niet. De zender geeft beide keren pieptonen en max, middel en min point. Op Trims , V (geeft aan actief) Trim mode op medium, Extended trims op on, Independent trim per flightmode op on. Deze instellingen bij beide toestellen hetzelfde, maar bij de Taxi wel, en bij de Pitts GEEN trim. Waar maak ik een fout ??? Op Outputs zie ik de trim lopen bij de Taxi en bij de Pitts gebeurd er niets.
Graag de gouden tip.
Grt. Wim

Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe dit bij Ethos zit, maar OTX heeft een optie in de mixer om de trim te negeren.
Bestaat die hier toevallig ook en is die optie per abuis aangezet? Dat zou verklaren waarom je
geen beweging ziet bij de outputs op de monitor.

Voor de duidelijkheid : dit met het toestel gekoppeld aan de zender met servoos die op de sticks reageren maar niet op de trim. Neem ik het andere toestel, werkt het wel.
Grt. Wim

Ik weet niet hoe dit bij Ethos zit, maar OTX heeft een optie in de mixer om de trim te negeren.
Bestaat die hier toevallig ook en is die optie per abuis aangezet? Dat zou verklaren waarom je
geen beweging ziet bij de outputs op de monitor.

Dat kan ook in ethos.. maar die functie doet dus niets meer.. (ik vermoed exact hetzelfde probleem)
Ergens in ETHOS staat iets in een bepaalde status wat de gebruiker niet kan omzetten.

@wim eon, Welke versie ethos gebruik je?

Trouwens wat belangrijke informatie omtrend 2 versies van ETHOS die nu gereleased zijn.
Ik heb daar een klein artikeltje over geschreven: https://hobby4life.nl/belangrijk-omtrend-updaten-ethos/

Happy newyear ?? Voor mij nog even niet. Vandaag 2 maal de Pitts in de zender geprogrammeerd. Een x mode 4 waar ik alles op vlieg en een x mode 2. Helaas geen verbetering. Gekke is dat de toestellen die in de zender staan en de Pitts op alle punten, t e m de subtrim alles het zelfde staat. Heb alle mogelijke waardes bekeken en veranderd en weer teruggezet maar HELAAS. Ik word een beetje ......
Grt Wim :mad:

Wim, en als je een model pakt wat wel goed is en dat kopieert en aanpast naar de Pitts?

GJ

Happy newyear ?? Voor mij nog even niet. Vandaag 2 maal de Pitts in de zender geprogrammeerd. Een x mode 4 waar ik alles op vlieg en een x mode 2. Helaas geen verbetering. Gekke is dat de toestellen die in de zender staan en de Pitts op alle punten, t e m de subtrim alles het zelfde staat. Heb alle mogelijke waardes bekeken en veranderd en weer teruggezet maar HELAAS. Ik word een beetje ......
Grt Wim :mad:
Ik heb dit zelfde probleem gehad
Ik heb toen de zender opnieuw geflasht en een nieuw model aan gemaakt en toen werkte het gelukkig wel

Happy newyear !!!!! Yesss. Heb de Pitts gecloned en nu werken de trims op Rudder , Elevator en Throtle wel. Alleen Airleron wil nog niet meedoen. Daar zal nog ergens een letter verkeerd staan ? Ik clone hem nog een keer en dan zal het werken (?). Is dit nog een zgn Bug of toch ergens mijn fout(en daar ben ik erg goed in :hammer:) Iedereen bedankt voor het meedenken en tips blijven welkom. Misschien dat Frsky Ethos daar zelf nog een oplossing voor vind want dit vind ik toch wel raar. Maar vooruit. Ik ga hem laten vliegen.
Voorspoedig 2022 allemaal.
Grt. Wim

je zegt dat je v1.0.13 draait.. dat is wel in een periode met meerdere bugs.
Ik zou een kopie van je sd kaartje maken, en upgraden naar v1.0.17

Dat gaan we doen . Maar in het begin dat ik de zender had heb ik dat ook al een keer gehad en dat was in Juni. Dus is dat niet specifiek v1.0.13. Maar straks lachen we om deze "aanloopprobleempjes " We gaan het zien. Raar dat er maar 2 van deze problemen bekent zijn. Of zijn er meer die het op hun manier opgelost hebben ?
Grt. Wim

Het is een bug die niet heel veel voorkomt, en waar het precies fout gaat met die of eerdere firmwares is nog onduidelijk.

Het probleem is dat bij elke firmware weer functies toegevoegd worden, en daardoor dus ook data punten bij komen voor elk model. of zelfs uitgesplitst.
Reden dat zomaar terugflashen vaak resulteerd in corrupte modellen omdat de vorige versie al die "vreemde" nieuwe data punten niet herkend.
Daarom dus altijd een backup maken voordat je gaat upgraden.

Het kan zelfs zijn dat bij 2 firmware versies achterelkaar, veranderingen zijn toegepast op exact hetzelfde punt.
Nu zit er een conversie tool in Ethos gebakken die bij elke firmware whatever dan ook de modellen zou moeten kunnen converteren naar de laatste stand van zaken.
Omdat dit zeer complex is omdat sommige dingen op hetzelfde punt wel vaker gewijzigd zijn, kan een conversie net even niet goed uitpakken.
Het is dus logisch dat dit soort problemen vaker optreden bij zenders die niet frequent of bij elke firmware wijziging geupgrade worden.
Doe je dit wel zal de conversie zo goed als altijd wel goed verlopen. maar zit er een te groot gat tussen, kan de conversie wel eens gekke dingen doen.

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is: waarom zijn er nu 2 series die telkens op github beschikbaar staan? Ik krijg mailtjes van github, zodoende zie ik dat er een 1.1.xx versie en een 1.0.xx versie nieuw uitkomen.
Heeft dit toevallig met lua te maken?
Even gecheckt:
Nieuwste versies zijn
1.1.0 alpha 13 en
1.0.17

O! Maar goed dat ik nog ergens een backup heb dan.....[emoji849][emoji56]

Nog 1 vraag over de aangepaste module:
Welk nummer is welk protocol? Daar kan ik nog steeds niet achter komen! Moet ik de handleiding van de irange module aanhouden?
Screenshot_20220102-142928_Chrome.jpeg

En nog even een pult gemaakt voor de x20.
Ik heb zolang ik deze zender heb zonder pult gevlogen, blijft lastig. Ik vlieg veel preciezer en rustiger. Ik heb al 2 kistjes gecrasht door het proberen.
Jammer, maar er zijn ergere dingen[emoji847]
De 2 knopje aan de achterkant blijven goed bereikbaar.
20220102_144503.jpeg
20220102_144458.jpeg

Nu even drogen.....

Back