Fokker F.XVIII Snip schaal 1:10

Ik had wel voldoende lift maar onvoldoende van het horixontale stabilo , hierdoor ging het model vertikaal aan zijn propellors hangen
Ik heb de vlucht niet zelf gedaan maar heb het overgelaten aan een bijna profesionele vlieger bij ons op de vliegclub in almere

In mijn optiek is het niet nodig om staartvlakken te vergroten. Zo klein is een vliegtuig met een spanwijdte van 1,50 meter nou ook weer niet. Het wordt veel gedaan in de modelbouw en het zal ook wel een positieve uitwerking hebben op de vliegeigenschappen, maar nodig is het niet. Ik heb ook een Koolhoven FK43 in schaal 1 op 10 gebouwd. Dat resulteert in een spanwijdte van 1,10m. De staartvlakken zijn op schaal grootte, dus niet vergroot en het model vliegt prima.
Weet je zeker dat het zwaartepunt op de juiste plek ligt? Bedenk ook dat de motoren onder de vleugel hangen, dus lager dan het vlak waarin het vliegtuig balanceert. Bij gas geven geeft dit een naar boven toe gericht moment. Net zoals je tegen een schommelzitje duwt, gaat deze niet alleen naar voren maar ook omhoog.

Laatst bewerkt:
Mijn gevoel zegt ook zwaartepunt te ver naar achteren, wat natuurlijk makkelijker te corrigeren is met een overmaats stabilo, maar dat laatste is niet per definitie de oplossing.

Mijn F.XVIII is schaal 1 op 10. Mijn stabilo heeft een spanwijdte van 64,5 cm en mijn kielvlak is 28,3 cm hoog.

.
Die uitlaten (en de rest) Kjel.... echt WAUW :thumbsup:
Wat wordt het een mooie Fokker!! :wave

Groeten, Ramses
.

Naar aanleiding van mijn mislukte proefvlucht
Waar ligt jou het cpg , ik kon het destijds ook niet vinden , heb ik het balanspunt onder de vleugel genomen zonder batterij , en daarna met batterij , ik denk dat daar ergens iets mis is gegaan

Dat filmpje ken ik. Er zijn jammergenoeg niet veel filmpjes van een rc F.XVIII. Dit is een F.XVIII van Laddie Mikulasko.

ik heb nog geen idee waar mijn zwaartepunt ligt. Ik zal dat binnenkort eens berekenen.

Ik heb tot nu toe altijd eCalc gebruikt, maar ik zal ook eens de site gebruiken die jij aan geeft Serge. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of ze het met elkaar eens zijn.

Laatst bewerkt:
Back