Inmiddels zijn weer een klein stukje verder met de F.XVIII. De laatste onderdelen die gemaakt moeten worden zijn de nacaringen met de dummy motor en dummy uitlaat. Bij de F.VIIb heb ik voor de dummy motoren dummy cilinders van William Brothers gebruikt. Eigenlijk zijn het niet de goede cilinders. Die ik nu heb zijn Wright J-5 cilinders en geen Pratt & Whitney R-1340 cilinders, maar dat gaat waarschijnlijk niemand zien straks. Dus gouw weer vergeten dat ik dit geschreven heb

. Ook zijn ze eigenlijk iets te klein, namelijk schaal 1/12 i.p.v. 1/10, maar dat valt bij de F.VIIb ook niet op en zal hier ook niet opvallen. Zeker niet met de nacaringen over de motor heen.
Helaas zijn deze nergens meer te krijgen. Ik had er nog een paar liggen, dus dan maar kijken of ik ze kan kopiëren van PU-giethars. Van siliconen heb ik een mal gemaakt van de cilinders. Ik had genoeg siliconen voor vijf mallen, dan gaat het gietproces tenminste wat sneller.
Het resultaat viel mij niets tegen. Ik had niet verwacht dat de hele dunne koelribbetjes van de cilinders bij het gieten goed over zouden komen, maar die kwamen er heel mooi uit.
En omdat ik uit ervaring heb ervaren dat de fles met PU-giethars na openen maar beperkt houdbaar is, heb ik de hele fles maar opgemaakt. Voorlopig heb ik geen tekort aan cilindertjes

.
Nu verder met de basis voor de dummy motor. Deze basis wordt door middel van positiepennen en magneten op motorschot op zijn plek gehouden. De positiepenen zijn gemaakt van 2 mm koolstof staaf. Om er voor de zorgen dat deze positiepennen mooi uitgelijnd zijn met de gaten in het motorschot, eerst met de kolomboor gaten in het achterste spant geboord en vervolgens dit spant met tape op het motorschot bevestigt. Zo kon ik mooi de gaten voor de positiepennen in het motorschot op de juiste plaatst boren.
Het achterste spant voorzien van de positiepennen en magneten.
En alle drie de basis delen voor de dummy motoren klaar om bekleed te worden met 0,4 mm triplex.
En verder was ik nog niet gekomen.
groeten kjel