Het is weer even geleden. In de tussentijd zijn er een paar dingen tussen gekomen. De overstap naar Jeti beviel mij zo goed dat ik ook mijn heli's naar Jeti aan het overzetten ben. Het nadeel van heli's in een andere modes vliegen dan vliegtuigen is dat ik twee zenders nodig heb. Gelukkig hebben mijn heli's niet veel functies nodig, dus een DS12 volstaat. Maar goed, terug naar de Fokker F.XVIII. Vanochtend maar eens alle benodigde maten opgemeten om het zwaartepunt te kunnen berekenen. Dan is het een voordeel dat je het model in een CAD-tekening hebt staan. Dan zijn deze maten makkelijk en nauwkeurig op te meten. Deze heb ik zowel in eCalc als het programmaatje dat Serge gepost had ingevoerd. En zowel voor een normaal als een klein stabilo (hogere efficiëntie / lagere efficiëntie).
In eCalc krijg ik voor een normaal stabilo een zwaartepunt range van 11,54 tot 13,31cm (25,6% - 29,6% van wortelkoorde) vanaf de neuslijst. Het rekenprogrammaatje van Serge gaf 12,93cm (28,7% van wortelkoorde) vanaf de neuslijst. Dit valt binnen de range berekend door eCalc.
Voor een klein stabilo gaf eCalc een range van 10,64 tot 12,41cm (23,6% tot 27,6% van wortelkoorde) vanaf de neuslijst. Het andere programmaatje gaf 11,70cm (26,0% van wortelkoorde).
Welk zwaartepunt zal ik nemen voor de eerste vlucht? Kunnen we het stabilo van de F.XVIII als normaal betitelen of als klein? Zelf zat ik te denken om te beginnen bij een zwaartepunt op 26%. Wat vinden jullie?
groeten kjel