Fokker F.XVIII Snip schaal 1:10

Weer een paar kleine dingetjes gedaan. Tussen de vleugel en de romprug zat een kier.

full

Deze heb ik afgewerkt met een strookje aluminiumtape.

full

Verder heb ik de motoren bevestigd.

full

full

groeten kjel

Het is alweer bijna een maand geleden sinds mijn laatste update. Eigenlijk ben ik nog niet verder dan een maand geleden. Het mooie weer is er weer en ik moest mijn vloot nog ombouwen naar mijn nieuwe zender, een Jeti. Ik moet zeggen dat ik tot nu toe zeer te vrede ben over de Jeti en de manier van programmeren. Met dank aan de filmpjes van Harry Curzon is dat prima gelukt tot nu toe. Dit waren wel de simpele modellen. Het enige probleem was dat de F.XVIII zijn onderkomen had gevonden op mijn werkbank, dus ik moest een plekje vinden voor de F.XVIII voor als ik mijn werkbank nodig had en die had ik dus niet. Maar daar heb ik iets op gevonden. Wat touw, spanbanden en wat katrolletjes en voilà!

full

full

Daar, hangt ie mooi in de nok van de zolder. De vrouw des huizes was er iets minder blij mee, maar onder voorwendsel dat het alleen is voor als ik mijn werkbank nodig heb, werd er dan toch schoorvoetend goedkeuring aan gegeven :D.

groeten kjel

Het is weer even geleden. In de tussentijd zijn er een paar dingen tussen gekomen. De overstap naar Jeti beviel mij zo goed dat ik ook mijn heli's naar Jeti aan het overzetten ben. Het nadeel van heli's in een andere modes vliegen dan vliegtuigen is dat ik twee zenders nodig heb. Gelukkig hebben mijn heli's niet veel functies nodig, dus een DS12 volstaat. Maar goed, terug naar de Fokker F.XVIII. Vanochtend maar eens alle benodigde maten opgemeten om het zwaartepunt te kunnen berekenen. Dan is het een voordeel dat je het model in een CAD-tekening hebt staan. Dan zijn deze maten makkelijk en nauwkeurig op te meten. Deze heb ik zowel in eCalc als het programmaatje dat Serge gepost had ingevoerd. En zowel voor een normaal als een klein stabilo (hogere efficiëntie / lagere efficiëntie).
In eCalc krijg ik voor een normaal stabilo een zwaartepunt range van 11,54 tot 13,31cm (25,6% - 29,6% van wortelkoorde) vanaf de neuslijst. Het rekenprogrammaatje van Serge gaf 12,93cm (28,7% van wortelkoorde) vanaf de neuslijst. Dit valt binnen de range berekend door eCalc.

full

full

Voor een klein stabilo gaf eCalc een range van 10,64 tot 12,41cm (23,6% tot 27,6% van wortelkoorde) vanaf de neuslijst. Het andere programmaatje gaf 11,70cm (26,0% van wortelkoorde).

full

full

Welk zwaartepunt zal ik nemen voor de eerste vlucht? Kunnen we het stabilo van de F.XVIII als normaal betitelen of als klein? Zelf zat ik te denken om te beginnen bij een zwaartepunt op 26%. Wat vinden jullie?

groeten kjel

Laatst bewerkt:
Als je de verhouding stabilo-vleugel van een schaalmodel vergelijkt met een gewoon modelvliegtuig, dan heeft het stabilo van een schaalmodel een behoorlijk klein oppervlakte ... dus ik zou van "klein" uitgaan, toch?

26 procent en dan eerst op het veld taxiën .
Take off runs maken waar de staart los komt .
Daarna wat runs met hopjes ,puur om te voelen ,voelt het goed de lucht in .

Het stabilo is exact op schaal, dus niet vergroot. Nu is de stabilo-vleugel verhouding van de F.XVIII al beter dan van de F.VIIb, een groot stabilo is het nog steeds niet. Dus inderdaad met de range voor een klein stabilo beginnen. Het zwaartepunt naar achteren verplaatsen kan altijd nog. Andersom wordt lastiger als hij de eerste vlucht niet overleeft. En ik zal eerst wat test taxieruns doen.

Back