Het was al weer even geleden dus tijd voor een update.
Voor de trimservo van het stabilo een eenvoudige servohouder gemaakt en deze achter tegen de cabinewand gelijmd. De servo is via de vrachtdeur bereikbaar.
Voor de stuurstang heb ik een 3mm koolstof buis gebruikt. Met UHU endfest heb ik er een stukje 2mm draad ingelijmd. Tegen het splijten is het uiteinde van de koolstof buis omwikkeld met ijzergaren wat doordrenkt is met dunne CA.
En de stuurstang bevestigd. Aan beide kanten van de stuurstang zit een ball-link. Tegen het doorbuigen zijn er twee ondersteuningsstukjes in de romp gelijmd.
Toen weer verder met de staartvlakken. Ik heb besloten om door te gaan met de splitpennen als scharnieren. Ik kon geen oogboutjes vinden van de goede maat. M2 oogboutjes waren te groot, dan wordt de scharnierspleet te groot. Voor het boren van de gaatjes voor de splitpennen heb ik een malletje gemaakt, zodat ik alle gaatjes in een keer kan boren en ze zodoende allemaal op dezelfde lijn kan krijgen. De gaatjes vervolgens met de kolomboor geboord zodat ze allemaal ook loodrecht staan.
Vervolgens per scharnier op een splitpen een moertje gesoldeerd. Dat vereenvoudigd straks de montage van de staartvlakken, hoef ik alleen nog maar met een boutje te klooien. Daarna voor het lijmen een scharnier in elkaar gezet zodat de splitpennen tijdens het lijmen uitgericht zijn.
Alle onderdelen voor een stabilo helft.
De wortel- en tiprib worden met behulp van vier stukjes balsa op de juiste positie gefixeerd. Dan wordt de achterlijst aan de wortel- en tiprib bevestigd, uiteraard goed controleren dat de scharnierlijn goed staat. Dan wordt met een winkelhaak gecontroleerd dat alles op de goede positie staat en worden een voetje van de ribben met een drupje CA aan de hulplatjes vastgezet zodat niets meer kan verschuiven.
Dan wordt de rest van het stabilo opgebouwd.
En toen hadden twee stabilo helften. Alles is met dunne CA verlijmd. Naderhand worden alle belangrijke lijmnaden voorzien van wat UHU endfest voor de stevigheid.
Als dat uitgehard is kunnen de stabilo helften van de bouwplank genomen worden en kunnen de voetjes afgezaagd worden. Dan worden de verstevigingsstukjes van 1,5mm koolstof staaf gemonteerd volgens de originele bouwtekening. Ze geven mooi stevigheid aan de eindribben van het stabilo, zodat ze straks niet door de Oratex helemaal naar binnen worden getrokken. Aan het uiteinde van de twee uitstekende stukjes rondhout zitten magneetjes gelijmd zodat de stabilo helften bij elkaar worden gehouden. De twee helften klaar.
Het kielvlak is volgens hetzelfde principe als het stabilo gebouwd.
De bevestiging van het stabilo aan de romp was een dingetje waar ik nog niet helemaal over uit was. Het idee was een verbindingsbuis aan het uiteinde van de romp en dan een lange bout van het ene stabilo helft door de buis naar de andere stabilo helft waar dan een moertje aan de splitpen gesoldeerd zit. Het enige probleem hiermee was, dat de lengte van de verkrijgbare 1,6mm boutjes nogal beperkt is en ik eigenlijk geen lang genoege boutjes kon vinden. Maar toen kwam ik 1,6 mm draadbusjes tegen die mooi in een stukje 3mm rvs buis geperst kunnen worden. Deze rvs buis had ik nog een stukje van liggen en heeft de goede binnen diameter voor deze draadbusjes zonder dat de buitendiameter te groot wordt voor de scharnierspleet. Met behulp van de bankschroef de draadbusjes in de rvs buis geperst. Daarna er een boutje erin gedraaid en hard trekken om te kijken hoe vast ze zaten. Ik kon ze er niet uittrekken.
Met epoxy de verbindingsbuis achter op de romp gemonteerd. Nadat dat uitgehard was alles met ijzergaren omwonden en doordrenkt in dunne CA. Zodat ik zeker weet dat het nergens meer heengaat. Alleen epoxy vertrouw ik niet in deze toepassing.
En dan wordt het stabilo door middel van twee boutjes aan de romp bevestigd. Dit is tevens ook de scharnierlijn waarover het stabilo scharniert tijdens het trimmen.
Het stabilo heb ik op dezelfde manier bevestigd als bij mijn F.VIIb. Ik heb hier geen originele bouwtekening van. Ik neem aan dat het bij de F.XVIII op dezelfde manier gedaan is. Op een foto heb ik vaag iets kunnen ontdekken dat lijkt op dezelfde bevestiging als bij de F.VIIb
Aan de achterkant van het kielvlak deze verbinden nog opgesloten door twee splitpennen aan het richtingsroer. Een boven en een onder waar het moertjes aan gesoldeerd zit.
Aangezien ik de splitpennen niet hellemaal aan het uiteinde van het kielvlak en bovenkant romp kan bevestigen heb ik ze iets naar binnen bevestigd en de ontstane ruimte opgevuld met moertjes (waar het schroefdraad uitgeboord is) die aan de splitpennen gesoldeerd zit.
De struts voor de staartvlakken zijn functioneel en moeten voor een stevig geheel zorgen. Bij zowel de F.VIIb en de F.XVIII zitten deze struts in de scharnierlijn aan de buitenste scharnieren bevestigd. Bij de F.VIIb zitten de buitenste scharnier aan het uiteinde van het stabilo en kielvlak. Daar heb ik toen gesmokkeld en de struts (aan de onderkant) en spandraden (aan de bovenkant) aan het uiteinde van het stabilo en kielvlak bevestigd. Dat viel niet zo op en werkte prima. Bij de F.XVIII zitten de buitenste scharnieren niet helemaal aan het uideinde van het stabilo en kielvlak. Hier kan ik dus niet smokkelen. Zou mijn stabilo niet verstelbaar zijn geweest dan had ik nog de stuts op de eindlijst van het stabilo kunnen bevestigen, maar dat kan nu niet omdat de eindlijst bij het verstellen van het stabilo op en neer gaat. Ik zou de struts dus op een of andere manier zoals bij het origineel aan de scharnieren in de scharnierlijn moeten bevestigen.
Voor de stuurkabels van de F.VIIb had ik een heleboel kleine kabelspannertjes gekocht die ik uiteindelijk niet gebruikt heb. Deze heb ik nu mooi voor de struts kunnen gebruiken. Als strut heb ik een 4mm koolstof buis gebruikt. De kabelspannertjes passen niet zonder bewerking in de koolstof buis. Ik heb ze in de boormachine gezet en ze dan vervolgens met een vijl naar de juiste diameter afgedraaid. Dit was per spannertje ongeveer 2 minuten werk. Ze zijn met UHU endfest in de koolstof buis verlijmd.
Aan allebei de uiteinden van de struts komt een kabelspannertje. Goed opletten dat per strut een linksdraaiend en een rechtsdraaiend is. Zo kan strakst door middel van draaien aan de struts de staartvlakken uitgericht worden en mooi stevig op spanning gezet worden, zodat het een stevig geheel wordt.
De oogboutjes van de spannertjes moeten wel nog in de juiste hoek gebogen worden. Koud buigen lukte niet, dan braken ze als de hoek te groot werd. Maar na eerst er even met de gasbrander op kon ik ze mooi in de juiste hoek buigen.
De bevestiging bij het kielvlak.
De bovenste strut bij het stabilo.
Bij de romp zitten de onderste struts met een vorkje en boutje aan een metalen stripje bevestigd die aan de romp geschroefd zit.
En alle struts klaar.
Een close up van hoe het er uiteindelijk bij het stabilo geworden is.
Alles lijkt te werken zoals ik het voor ogen had, dat is altijd wel prettig

.
groeten kjel