Inmiddels ben ik weer wat verder met de F.XVIII en is het wel weer tijd voor een update. De bouw van de vleugel is gestart. De bouwwijze is hetzelfde als bij mijn F.VII. De vleugel is bestaat uit drie delen. Een middendeel waar de motorgondels en dus ook het landingsgestel aan vast zit en twee vleugeluiteinden die voor transport demontabel zijn. Het middendeel blijft aan de romp bevestigd, maar is wel demontabel mocht dat nodig zijn. Ik ben begonnen met het vleugelmiddendeel.
De onderdelen voor het middeldeel.
Het plaatsen van de hoofdliggers. Deze zitten op dezelfde positie als bij het origineel.
Als de liggers geplaatst en uitgericht zijn, kunnen de ribben erop geschoven worden. Eerst alles droog in elkaar gestoken. Na nogmaals controleren of alles echt haaks staat alle naden langsgelopen met dunne CA om alles te verlijmen. Omdat de bovenkant van de vleugel vlak is bouw ik hem op zijn kop.
Alle gordingen op zijn plek
De opvul stukjes voor de motorgondel ophangpunten op zijn plek. De gaatjes heb ik laten voorfrezen, aangezien het frame van de motorgondels in een mal gemaakt worden zou het zo moeten passen.
Dan is het tijd om het vleugelmiddendeel uit te richten op de romp. Eerst heb ik de moertjes aan de vleugelbevestigingsbeugels gesoldeerd.
Daarna zijn ze aan de romp bevestigd. Tevens tijdelijk wat afstandhouders aan de romp gelijmd om de vleugel te centreren.
Voor de vleugelbevestigingsbeugels heb ik geen gaatjes voor laten frezen om eventuele onnauwkeurigheden in de romp op te kunnen vangen. Deze moest ik dus zelf boren.
Waar ik niet aan gedacht had was dat deze gaatjes dicht langs de ribben lopen waar ik met de boormachine niet bijkom. Wat ik eigenlijk nodig had was een hele lange 3mm boor. Hiertoe heb ik een stuk 3mm verestaal genomen en dit in een malletje aan een 3mm boordje hardgesoldeerd. En dat werkte prima.
Toen de basis van het middendeel in elkaar zat uiteraard even gekeken of de motorgondels pasten. En gelukkig, dat deden ze.
Nadat de het middel op de romp uitgericht was en de gaatjes voor de ophangpunten geboord waren, het middeldeel weer aan de romp bevestigd om te kijken hoe de motorgondel eronder hangt. Het ronde houtje dat van de romp naar de motorgondel loopt is om te controleren of de doorvoer van de motordraden recht tegenover elkaar zitten en mooi horizontaal loopt. En dat doet. Altijd fijn dat wat je tekent ik het echt ook klopt.
Omdat ik vanaf de bovenkant niet meer goed bij de juiste plek voor de moertjes van de vleugelbevestiging kom, heb ik deze moertjes ook vast gesoldeerd. Dan is het bevestigen van de vleugelbevestiging straks een koud kunstje.
Na het uitrichten van het middendeel op de romp, het middendeel weer op de bouwtafel bevestigd en gecontroleerd of alles weer haaks staat. Toen was het tijd om de onderkant te gaan indekken met 0,4mm triplex ala de manier van Fokker. Het eerste stukje zit erop. Het triplex is verlijmd met witte houtlijm en vast gestreken met de foliebout. Dan zit het direct vast.
groeten kjel