fokker dr1 1:3 balsa usa

tja..
vader heeft deze gefreest, zal lachen als ik vraag om het nog eens te doen...:p
soit, 1tje gedaan en toch redelijk gelukt, mote nog wat bijgevijld worden en opgeschuurd, maar komt goed denk ik...

DSCF5743.JPG

net even zitten kijken naar pilootjes, ik heb een hoofd van een 1/3 duitse aces of iron piloot, maar heb meer dan dat nodig( en een vest zelf maken lukt me niet echt)

nu kwam ik deze tegen, wel zwaar maar kan mss nog wat gewicht af? enige wat ik betwijfel is of deze niet te klein is...
Alfred%201.JPG

** scale: 1:3-3,5
** weight: 250g
** A: 230 mm
** B: 145 mm
** C: 200 mm

deze hebben ze ook
_DSC0002.JPG

** scale: 1 : 3 -3,5
** weight: 150g
** A: 200mm
** B: 160mm
** C: 110mm
maar die is nog wat kleiner zo te zien...(wel pak lichter)

dan deze maar dan groter en nog zwaarder
samec1.jpg

scale: 1 : 2,5 -3
** weight: 290 - 300g
** A: 300 mm
** B: 190 mm
** C: 140 mm

soit, piloot we zien wel, weet iemand mss een adresje voor dun zwart leer? meeste dat ik hier in de streek kan vinden is veeeels te dik...

skids:
DSCF5746.JPG

de 2 onderste struts zijn op maat en gemonteerd, de stalen plaatjes nog niet vastgezet aan de struts, dit doen we straks eerst wat fixeren met ca, dat het niet meer kan verschuiven,
daarna de bovenste struts met vleugel uitlijnen, en dan pas alles met boutjes vastzetten...
DSCF5747.JPG

O ja had ik al gezegd dat het uitlijnen van 3 vleugels in een warm bouwkamertje zorgt voor heel wat stoom, manmanman, volgende wordt toch een 1dekker denk ik( of neen toch 2vleugels, damn)

leer;
je kan de achterzijde terugschuren, dan houd je het dunne toplaagje over.
Zo heft Ramses het bij zijn Moth gebruikt, naar volle tevredenheid.

Je struts worden erg mooi, echt heel gaaf met die staalplaatjes!

Laatst bewerkt:
Wordt schitterend Chris, echt mooi die struts zo

Ramses heeft bij zijn Moth eerst het leer vanaf de achterzijde dun geschuurd, dan wordt het super licht en plooibaar.
Helaas heeft hij even wat foto probleempjes, misschien kun je hem vragen om deze paar even terug te zetten?
[post68]

Laatst bewerkt door een moderator:
.
Et voila:

full

full

full

full

full

full

Chris, wordt je pilotenpop toch niet van balsa?

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt door een moderator:
bedankt voor de uitleg...

de struts zitten erop, de asjes die ze borgen moeten wel nog gemaakt worden, hopelijk vind pa tijd...

DSCF5749.JPG

en daarnet ook om het leer geweest 3euro, kan je niet voor sukkelen he, dat de vrouwen daar zoveel geld aan kunnen uitgeven... manmanman:p
DSCF5754.JPG

soit, nu een geschikte manier vinden om daar een deftige vest uit te maken, slik.

oke we zijn een heeel stap verder nu...
hopelijk tegen eind van de week klaar op de struts en wat weathering na...
den kan ik mss in het begin van volgende week de motor eens laten draaien... al weet ik nog niet hoe dit daadwerkelijk werkt met een vertraging...
dit weekend is te vroeg om te vliegen, maar hopelijk het weekend erop. de cockpit en wat kleine details gebeuren dan wat later...

straks wat meer foto's...

voorlopige stand van zaken...

to do:
motor krijg ik straks terug en kan ik dan monteren
motorkap bevestiging bedenken( al zal dit denk ik voor volgende week zijn)

de vleugelstruts afwerken en schilderen(nog wel dagje werk aan denk ik)
cg bepalen, instellen in de zender, piloot vastzetten, alle vijsjes en moertjes nagaan, hier en daar nog wat met het penseel passeren.

ook moet het geel rond het kruis op de romp herspoten worden in het kleur zoals op de vleugel. dummy monteren, maar eerst zonder vliegen...

spandau's verder afwerken( de lopen zijn in de maak) + de kogelbanen enzo nog in enkaar flansen...
vast nog wel dingen vergeten...

DSCF6052.JPG

DSCF6054.JPG

DSCF6055.JPG

DSCF6056.JPG

DSCF6058.JPG

zoals je hier kunt zien moet er nog een laagje blauw op de bovenste vleugel

hallo,
de uitlaat is gesoldeerd. vandaag dus de motor monteren(en vanavond eens laten lopen indien het lukt om hem in gang te krijgen.
ik moet de rielen nog monteren.

hoe hard of hoeveel moet je deze aanspannen?de riemen zitten erop nu, maar op het dichtste punt(wielen dicht bij elkaar, spant deze toch al serieus...)

DSCF6064.JPG

ook het heveltje voor de gasaansturing(soort bruine gfk) zit op de carb maar nog niet vast. enige mogelijkheid die ik erin zie is om deze met CA vast te zetten... kan dat?
DSCF6061.JPG

brrr het einde nadert...

Laatst bewerkt:
woeppie de motor draait!!

naft krijgt hij goed aangezogen dus dit is al een goed teken,
eerst wat miserie gehad met de onsteking, blijkbaar stond de magneet wat te ver van de schijf, dit is nu opgelost.
motor is moeilijk te starten, maar dit is denk ik wel normaal nu dat alles nog nieuw is en wat vast, en ook nog nooit een vertraging gezien of gestart geweest bij ons op de club:p

choken tot er naft uit loopt geeft iedere keer wel een succes.

de motor loopt tot halfgas zeer goed, ook de trillingen vallen goed mee. maar over half gas gebeurt er niet veel, of verminderd hij zelfs wat, dus dit is nog wat te regelen(zal voor maandag zijn)
wel krijgt alles in de romp redelijk warm, dus moet ik een soort bakje maken rond de uitlaatbocht denk ik en wat koelgaten onderaan de romp...

hier en daar nog wat instelwerk in de zender en schilderwerk... moet lukken voor volgende week. de geweren heb ik helaas nog niet af.
motorkapbevestiging moet ook nog gebeuren.
zwaartepunt lijkt op het eerste zicht zeer goed mee te vallen...
DSCF6065.JPG

DSCF6067.JPG

DSCF6068.JPG

DSCF6070.JPG

DSCF6074.JPG

en zoals je ziet past mooi in de auto, de 2 bovenvleugels blijven samen verbonden

filmpje van de motor volgt

Hij ziet er prachtig uit Chris!
Mooi kleurenschema, goed zichtbaar.
Lekker grote prop aan de voorkant, Toppie!
Ben erg benieuwd naar de vliegeigenschappen met de motor en vertraging.

Succes,
Groeten, Ralf

nog even de laatste hand leggen aan de fokker, en indien zaterdag goed weer...

ik zit met het volgende probleem van de motor.
op 60% gas is de schuif feitelijk al volledig open.
ik heb al in de zender vanalles proberen te veranderen, maar het lukt niet echt om dit te verbeteren, iemand een oplossing?
groter servohevel mss?

Kleinere.

Servohevel zo op servo plaatsen dat hij net zoveel uitslag geeft als de hevel op uw motor.
Niet vergeten van eerst de trim naar boven te plaatsen, niet zoals bij electro naar onder.

Johan.

Back