Floriske.nl's heli avontuur

Ik overweeg toch sterk om een 250 of 450 heli aan te gaan schaffen.

Omdat het voorlopig vooral hoveren etc. zal zijn en nog steeds moet blijken of ik het blijf doen wil ik echter niet veel meer uitgeven dat € 200,-/250,-

Ik geeft liever nu dat bedrag uit en als straks blijkt dat het een blijvertje is wat meer/extra aan bijv. een Trex 450 dan dat ik er nu al meteen € 400,-/500,- tegenaan klap en straks misschien met een heli blijf zitten die nog maar de helft van dat bedrag oplevert. De helft van 250,- is dan toch een stuk minder verlies/pijnlijk.

Ik twijfel op dit moment tussen:

De KDS 450QS:
KDS 450 QS RTF 3D 2.4Ghz Helikopter

De KDS 250
KDS 250 RTF

De 450QS heeft als voordeel (maar wellicht ook als nadeel) dat veel onderdelen van plastic- en dus erg goedkoop zijn. De 250 is wat goedkoper en heeft een cf frame en meer aluminium onderdelen welke dan wel weer een flink stuk duurder zijn.

Zelf neig ik, afgaande op wat video's en ervaringen en het feit dat het vervolg evt. ook een 450 zou zijn, naar de 450QS. Ik hoop dat jullie me richting de ene of andere kunnen sturen. Er van uitgaand dat het dus om een heli voor hover training/basis vliegen zal gaan en er een degelijkere heli zal volgen als het goed bevalt.
 
Laatst bewerkt:
Ik geeft liever nu dat bedrag uit en als straks blijkt dat het een blijvertje is wat meer/extra aan bijv. een Trex 450 dan dat ik er nu al meteen € 400,-/500,- tegenaan klap en straks misschien met een heli blijf zitten die nog maar de helft van dat bedrag oplevert. De helft van 250,- is dan toch een stuk minder verlies/pijnlijk.

Het vervelende is wel, dat naarmate je minder uitgeeft aan je eerste heli, de kans dat het een blijvertje is qua hobby, OOK kleiner wordt.

Uiteraard zit daar wel een bovengrens aan alsmede de mitsen en maren van hoeveel hulp je krijgt, hoeveel technische aanleg je zelf hebt en ook een beetje hoeveel mazzel je hebt, maar in zijn algemeenheid kun je wel stellen, dat hoe goedkoper de heli, hoe meer mazzel, talent en aanleg je zelf moet meebrengen.

De hobby is nu eenmaal niet echt goedkoop....

Persoonlijk zou ik zeggen dat die 250 euro extra (dus, zeg, je gaat tot 500 euro) ruimschoots opwegen tegen de grotere kans op frustratie als je een nét te goedkope heli hebt....

Groet, Bert
 
+1..

Daarnaast is een 250 echt niet voor beginners..
Zoals ik wel eens heb vermeld, vliegt het ding als een zwaar opgevoerde baksteen.
Hij doet alles, en goed ook, maar een beginner heeft er echt zijn handen aan vol.

Een 450 is gewoon een stuk beter geschikt.
Bij de kds, lees je even goed in over de electronica.
Ze hebben wel eens de neiging baggerzooi erin te frommelen, om zo'n goedkope heli te maken.
Ik weet dat bij 1 die ik in handen heb gehad en heb zien vliegen, de servo's na een paar stevige landingen al tandjes ophoesten..
Motor gaat altijd wel goed, maar de regelaar had ook wat puntjes. Spontaan stoppen af en toe.

Frame etc zal op zich goed gaan. Heeft zich ook veelvuldig bewezen.
Maar delectronica moet je je echt even op inlezen.
 
Tjah, dat is een keuze inderdaad. Ik lees echter goede verhalen over de vlieg eigenschappen en afstelling van de KDS heli's in het algemeen en de 450QS op zich. Zolang je maar geen pitch pumps/hard 3D gaat proberen.
 
Ja. De reden is dat de servo's de tandjes vlot uitspugen.

Vergeet niet dat een keer agressief van de grond komen of een harde landing dezelfde belasting geeft
 
De servo's kosten dan ook nog geen € 5,- per stuk.

Inderdaad eerst maar even doorgaan met twijfelen, want dergelijke prijzen zijn nog steeds de beste manier om goedkoop te laten veranderen in duurkoop, een mooie droom op te voeren naar nachtmerrie en een ontspannende hobby te veranderen in een bron van frustratie....

Je hoeft geen overdreven dure spullen, maar je wilt beslist wél voldoende kwaliteit, in deze hobby....

Groet, Bert
 
Maar vooruit, nog maar ff door twijfelen over de Trex 450 Plus DFC RTF dus.


Ik twijfel op dit moment tussen:

De KDS 450QS:
KDS 450 QS RTF 3D 2.4Ghz Helikopter

De KDS 250
KDS 250 RTF

Ik heb een vraagje.

Waarom RTF setjes?

Mijn mening is dat je zal de helis toch echt uit en in elkaar moeten zetten dus dan heb je alleen maar extra werk aan een RTF'je.

Align heeft een goede handleiding en zijn denk ik gewoon goed in prijs/kwaliteits verhouding. Zie het als een volkswagen golf. En die kds zal te vergelijken zijn met een Dacia oid. Niet slecht maar je betaald voor wat je krijgt.

groetjes Serge
 
Omdat de KDS heli's enkel als RTF te krijgen zijn en in geval van de Trex 450 Plus DFC RTF omdat deze gewoon een stuk goedkoper is dan een kit kopen.

Voor € 399,99 heb je een Trex 450 Plus DFC met 35A ESC, 3400KV motor, DSM 415M/425M servo's etc.

Daarnaast komt de kit inclusief een Align T6 TX (Eigenlijk gewoon een Futuba 6J, bind dus ook gewoon met Futuba ontvangers), een 3S1P 11.1V 2200mAh / 30C Lipo en een lader.

De 3GX MRS module van deze kit is wel wat minder aan in te stellen dan de gewone 3GX, maar bind wel met zowel Futuba als Spektrum zenders (in het laatste geval moet er wel een Spektrum satelliet bij). Bovendien is een losse 3GX nu ook weer niet echt prijzig.

Er is geen enkele 450 Kit van Align waar je mee rond die prijs uit komt als je er een TX, Lipo en lader bij telt.

Stel dat ik de BNF versie zou pakken en daar nog een DX6i bij aan zou moeten schaffen inclusief satelliet dan ben je weer snel € 100,- verder dan de RFT versie.

Ik denk dat ik hem deze week maar eens ga bestellen. Mocht ik er uiteindelijk weer vanaf willen (waar ik absoluut niet van uit ga) dan neem ik mijn verlies maar. Je moet af en toe een gokje durven wagen :rolleyes:

Overigens wil ik er dan wel ook direct alvast 1 of 2 extra lipo's bij bestellen, welke zouden jullie in dit geval aanraden? (zie link)

http://www.hobbymaniac.nl/index.php...&search_in_description=1&keyword=3s1p&x=0&y=0

Een goede lader zal waarschijnlijk snel volgen, maar in eerste instantie maar eens met de bijgeleverde lader aan de slag.
 
Tja. 5 eur per servo.
Onthoud wel dat iedere servo die er mee stopt, een crash betekend..

De aligns zijn ook geen mercedessen, maar wel goed.
Standaard kun je er goed mee vliegen, en ze kunnen je volgen tot je aan 3d toe bent.
En zelfs dat redden ze ;-)
Ze hebben hun puntjes. Maar dat hebben de meesten.

Zag ik dat het de plus wordt?
Zender kun je gewoon gebruiken, upgraden kan later altijd nog..
 
ik heb er een paar van eBay Turnigy Nano-Tech 3s 2200mAh 35c/70c werken prima hoor en mooie prijs! Snelle levering en goede service, ze hadden mij er 1 ipv 2 gestuurd en na een mailtje werden er 2 gratis nagezonden
 
Thx voor de tip!

Vandaag, als voorloper op de 450 en om ook thuis te kunnen oefenen, voor een nette prijs een V120D02S overgenomen van een mede forum lid :D

Geeft me toch een wat beter gevoel dan mijn eerdere idee om een V977 aan te schaffen.

Ik heb overigens nog niet echt forum leden uit de regio Eindhoven voorbij zien komen. Op zich wel jammer, het is altijd leuk, leerzaam en gezellig om wat mede enthousiastelingen in de buurt te hebben. Lesgeven wordt hier in de buurt al helemaal niet gedaan.

Ik ken iemand bij mvsb en daar schijnen ook een aantal heli vliegers lid van te zijn. Binnenkort maar eens een keer een kijkje gaan nemen in Son en Breugel dus.
 
Maar weer even een vraagje vanuit mijn zijde:

Ben me wat aan het inlezen omtrent Lipo's, het laden hiervan en timing, waar een paar vragen uit naar voren komen.

Wat gebruiken jullie om het restvoltage van jullie Lipo's te meten? Een simpele battery monitor als deze of deze (welke eventueel ook op de heli te monteren zijn) of iets geavanceerders?

Daarnaast lees ik verschillende verhalen over het minimale restvoltage per Cel, de 1 zegt 3V de ander 3,4V.

Bovendien kom ik Lipo's met waardes van zowel 3,7V als 4,2V max per cel tegen, maar vind nergens waar nu precies het verschil in zit.

Als laatste ben ik aan het kijken naar een enigszins betaalbare balanced lader waar ik zowel de 1S 3,7V lipo's voor de V120D02S mee kan laden als de 3S 11,1V Lipo's voor de 450 Plus DFC (en dan het liefst meerdere tegelijk), maar ik zie door de laadboom het bos niet meer, wellicht dat jullie nog wat tips hebben waar ik op moet letten?
 
Laatst bewerkt:
een lipo is een lipo.
minimale waardes en max waardes zijn in principe hetzelfde.
al kan een fabrikant natuurlijk uit veiligheid en andere overwegingen besluiten er iets anders op te zetten.

minimale waarde is 2,4 volt per cel. Max is 4,2volt per cel.
Onder de 2,4 volt op 1 cel is ook de beveiligingswaarde voor een lader. Dan start hij gewoon niet, en geeft een foutmelding.

3,7 volt is de nominale waarde, wat dus weer wat anders is.

Fabrikanten zijn die minimale waarde gaan verhogen, omdat in sommige takken van sport die onderwaarde de minimaal te ontladen waarde werd :mrgreen:
bij auto's staat er volgens mij tegenwoordig zelfs 3,3 minimaal op..

Je zult zien, dat wanneer je een ontlaadgrafiek van een lipo erbij pakt, het voltage redelijk constant blijft.
tot ongeveer 90% ontlading, dan donderd het voltage in een klap omlaag naar 0 volt.
vandaar dat er ook altijd wordt gesproken over een veilige waarde van 80% ontlading.

let op, ontlading.
dus geen volts...
een goede accu trekt een bepaalt amperage met het grootste gemak van de wereld.
Als die 80% in ere wordt gehouden, komt deze nooit op onveilig lage waardes uit.
belast en onbelast verschilt niet veel in voltage. misschien een paar tienden.

diezelfde accu na een jaar gebruik, en het ziet er heel anders uit.
de accu is gesleten, (ook bij stillligen), effectief wordt eigenlijk de c waarde lager. de interne weerstand wordt hoger..
in het model zie je dat bij hetzelfde gebruik, de accu opeens 3 volt aantikt onder belasting, terwijl deze 3,8 volt laat zien als je eenmaal weer op de grond staat, en de meter eraan hangt.
dat voltage kan zich in een tel herstellen....

maar die accu kan dat amperage dus niet meer aan, dus tijdens het vliegen gaan de cellen op onveilige waarden uitkomen.
tot het punt dat de cut off inslaat.

blijf je dooretteren in hetzelfde toestel, is dat een accu die heel raar kan gaan doen..
die 2,4 is heilig.. eronder ga je de chemische processen verstoren, waardoor zo'n ding kan gaan ploffen, of helemaal kan stoppen met iets te doen.

ga je die accu minder belasten, kun je wel gewoon met hem doorgaan.
dus ander model, andere toepassing.


Waar jij voor een 450 naar moet kijken, is de C waarde. kijk voor 30C, dan blijft het nog een tijdje heel. hoger mag altijd.
15C moet kunnen, maar daarvan weet je dan zeker dat het waarschijnlijk geen jaar overleefd.
Ligt ook aan het merk.. Sommigen plakken er een mooie waarde op, maar de accu haalt dit na een maand al niet meer...
anderen plakken er een waarde op, en de accu haalt dit na een jaar nog steeds...

ga me alleen niet vragen welke merken dat je moet hebben ;-)
Ik weet wel dat je met goedkope accu's echt geluk moet hebben..
en ook dat je bij dure merken pech kunt hebben..
 
Ik kan je alleen maar aanraden, de FAQ over accu's (LiPo's hebben daar geloof ik hu eigen subtopic) goed door te lezen.

Heel kort gezegd: een LiPo die ONBELAST 3.7 volt per cel heeft is min of meer leeg (20~30% restcapaciteit), en moet je niet verder ontladen.
Een accu die onbelast 4.2 volt per cel heeft, is vol en moet je niet verder laden.

De meeste regelaars schakelen af als de accu BELAST onder de 3 volt per cel komt maar dat is een lastige waarde, want de exacte minimum waarde hangt van de accu (C-waarde) én de belasting af.

Nogmaals, lees de FAQ goed door, en meermalen. Daarin staat het beter uitgelegd dan ik dat kan.

Groet, Bert
 
Ik heb de FAQ uitgebreid doorgelezen en daar wordt ook over 4,2V per cel (en dus veelvouden hiervan) gesproken.

Echter staat op de accu's voor de V120D02S toch echt 3,7V en op die van de 450 PLUS DFC RTF 11,1V (3x3,7V). Vandaar dus de verwarring over de voltages.

Het verhaal over nominaal voltage staat echter niet in de FAQ en kon ik ook nergens terug vinden. Nu wel dus als ik zoek op "Lipo 3.7V nominal" en daarmee is dit deel ook duidelijk!

Ik ben wel nog steeds benieuwd wat jullie gebruiken voor het meten van het restvoltage?
 
Laatst bewerkt:
ik gebruik een multimeter.

aan boord van mn heli's zit vaak een erg simpele "lipo saver". een lampje wat gaat branden als de accu onder de 3,3 volt per cel gaat.
de grote heli heeft een lampje wat in mooie kleurtjes laat zien hoe de accu erbij staat.

meters die in % werken moet je bij vandaan blijven..
Volts wil je zien..

Zowieso vind ik het niet zo spannend om dit te meten.
ik heb ooit al eens gekeken hoelang een accu erover doet om leeg te raken. dus mn timer staat goed op de zender.
dat checken doe ik met de lader, dus ook niet met een meter oid.

Tijdens een acculading land ik niet, dus geen 2e vlucht binnen 1 accu.

enigste wanneer ik nameet, is wanneer accu's erg lang liggen, of als ik even niet meer weet welke nu leeg was, en welke vol..
 
Thanks voor de tips.

Qua lader(s) ga ik denk ik voor 2 losse laders ipv 1 duo. Dat is opgeteld toch wel voordeliger. Op het moment twijfel ik nog tussen de imax B6 of turnigy max80W

Er zit slechts € 5,- prijsverschil tussen en met de B6 kan ik een 11.1V 2200mAh LiPo (bij de 450 Plus geleverd) max 2C laden, met de turnigy nog net 3C. Dan moet er ook wel een iets pittigere voeding achter natuurlijk.
 
waarom wil je perse hoger dan 2C?

Meer is beter als het om de specs gaat ;-)
maar het balanceren kost ook tijd.
ga je 5C laden, duurt het balanceren zo'n beetje het langst van het verhaal..

worden de accu's ouder, gaan ook de cellen op 5C zeer vlot van elkaar afwijken, wat de balancer op die hoeveelheid amperes niet bij kan benen.

Lekker op 2c max laden.. houdt de accu heel, en zoveel tijd scheelt het puntje bij paaltje niet.


Daarnaast, als ik hem doorreken, kun je met een 80 watt voeding gewoon 3C laden..
 
De B6 heeft een max charge current van 5A daar ga je 3C op een 2200mAh pack dus niet mee halen, de max80W heeft een max laadstroom van 7A

Voor die geringe € 5,- verschil kan het in ieder geval, dat wil niet zeggen dat het ook moet natuurlijk.
 
Back
Top