Floriske.nl's heli avontuur

Dat verschil is klein.. Je kunt ook een extra accu kopen (of meerdere) kun je rustig laden en heb je langer plezier van je accu`s

De B6 heeft een max charge current van 5A daar ga je 3C op een 2200mAh pack dus niet mee halen, de max80W heeft een max laadstroom van 7A

Voor die geringe € 5,- verschil kan het in ieder geval, dat wil niet zeggen dat het ook moet natuurlijk.

Maak je geen zorgen, die 5 A haal je met de B6 ook niet: de voeding is maar 50W en dus haal je op 3S hooguit ongeveer 4.4 A die langzaam wat weg zakt naar 4 A als de spanning van de LiPo oploopt.

Groet, Bert

De B6 heeft een max charge current van 5A ...
Tot 2s, daarna zakt maximaal leverbare laadstroom met toenemend aantal cellen, bij 6s nog maar 2A leverbaar. Vanaf 3s is daadvermogen (in watt) is de beperkende factor, en niet zozeer de laadstroom (in ampere). Zie dit handige tabelletje, beschikbaar voor meerdere laders,
www.scriptasylum.com
-> RC calculations
full

-> electrical menu
-> Lithium battery chargers -> calculate tabel
en ook in het electrical menu
-> Charger calculator
Zeeeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-items. Toevoegen aan favorieten?

Laatst bewerkt door een moderator:
ik gebruik een multimeter.
...aan boord van mn heli's zit vaak een erg simpele "lipo saver". een lampje wat gaat branden als de accu onder de 3,3 volt per cel gaat...
Ik heb gezocht, maar degene die ik kan vinden zijn te groot en/of niet geschikt voor 1S (voor m'n V120D02S).

De enige compacte versie die ik kon vinden en geschikt is voor 1s is deze:

FPV Hobby - 1S LiPo LOW VOLTAGE ALARM

Maar die is momenteel niet leverbaar.

Ook een schema voor iets als die laatste heb ik niet kunnen vinden helaas.

Heb je ook niet nodig, zodra het helietje gaat zakken (en dat merk je wel) zit je nog aan de veilige kant.

hou met de v120 gewoon 4-5 minuten aan.
als die dingen op je heli bouwen is niet nodig bij een micro.

gewoon lekker vliegen.

lipo_discharge_curve_sm.png

Een goede lipo houd de spanning zo lang mogelijk stabiel dus je kan dan aan de hand van de spanning slecht bepalen hoeveel stroom er nog in zit. Zoals het voorbeeld in de afbeelding zakt de spanning naar 3.6v en dan bij 3.4 een scherpe daling. Niet iedere lipo is het zelfde en bij welke spanning is die dan 80% ontladen? Daarom kan een alarm op spanning eigenlijk niet goed werken om je vliegtijd te bepalen.

Die curve maakt toch duidelijk dat als het alarm gaat, je eigenlijk al in de foute zone zit want directe drop van spanning. Dus lipo alarm... Extra veiligheid maar niet op vliegen.

Een nieuwe lipo heeft misschien zo'n curve..

Alleen kan een rotte cel soms maar 1/4 van de amperes leveren, waardoor het voltage op 50% ontlading al in elkaar donderd.
ga je dan meten, meet je een net voltage. niets aan de hand.

ga je vliegen, donderd die cel weer in elkaar, en zakt het voltage weer te ver..
Er zijn al vele voorbeelden van mensen die een "stotterende"regelaar hebben tijdens het vliegen, en waarbij het gewoon de low voltage cut off bleek te zijn, die insloeg omdat de accu's gewoon versleten waren. Konden de stroom niet meer leveren..

Eigenlijk komt het er dus op neer dat als je het goed wil doen je een lader o.i.d. moet hebben die de restcapaciteit kan meten ipv simpelweg de spanning meten met een mulitmeter of lipo saver.

De 450DFC Plus RTF is helaas uitverkocht bij HM op het moment, komt naar verwachting over enkele weken weer binnen. Ik moet nog even geduld hebben dus.

Eigenlijk komt het er dus op neer dat als je het goed wil doen je een lader o.i.d. moet hebben die de restcapaciteit kan meten ipv simpelweg de spanning meten met een mulitmeter of lipo saver.

De 450DFC Plus RTF is helaas uitverkocht bij HM op het moment, komt naar verwachting over enkele weken weer binnen. Ik moet nog even geduld hebben dus.

Als je het nou doet zoals elders beschreven..

Pak een lipo en vlieg hier onafgebroken 5 minuten mee. Daarna laad je hem met je bijvoorbeeld B6 lader, als hij vol is dan lees je, waarschijnlijk rechtsonder in je display, het aantal mAh dat je lader in je lipo gestopt heeft af.. bijvoorbeeld 1500mAh. Dat deel je door 5 minuten en daaruit komt dan 300mAh per minuut.

Dan pak je je lipo en reken je 80% van je capaciteit uit.. bijvoorbeeld bij een 2200mAh lipo doe je 2200 x 0.8 = 1760mAh
Dus dan is 80%: 1760mAh.

Nu deel je 1760 door 300 en dat is 5.87 afgerond dus kun je 5,87 minuten vliegen om 80% van je lipo te verbruiken.

Stel je timer in op 5:30 minuten en je zit altijd veilig.. wordt je lipo wat slechter hoor je dat wel in je toeren, dan zakt hij wat in.. maar nu hoef je niet moeilijk te doen met schema's en kun je lekker vliegen en evt kun je je lipos nameten maar doordat je weet wat er precies aan amperes in gaat kun je bijna niet mis zitten zoals beschreven met een alarmpje wel.

Gr Serge

Tja, op een jaar moet je altijd bedacht gaan zijn op inzakkende accu's
Soms eerder. ze kunnen altijd een keer voortijdig stoppen.

ik ben al een paar keer gered door zo'n stom 2 euro lampie aan de binnenkant van de kap.
Hij zit bij mij niet meer zo in het zicht na alle verbouwingen :mrgreen:
Maar na een climbout kon ik net in de kap kijken, lampje schoot aan. is dus 9,9 volt...
Met de daling kwam de accu weer bij, en in hoover bleef hij uit.
tot ik weer even een beetje pitch gaf, en daar schoot hij weer aan.

in eerste instantie heb je het idee dat het aan jezelf ligt
"shit, hij wil niet.." maar het is electro, dat kan toch niet?
timer staat op 6.5 minuut.. ik heb nu 3 minuten weg, leeg kan hij niet zijn..
1 blik in de kap geeft dan meteen duidelijkheid in mijn geval.

Vanwege bovenstaand voorval (wat ik ondertussen 3 keer heb meegemaakt..) heb ik een hekel aan die % metertjes. Of voltmeten tussen vluchten door, en aan de hand daarvan bepalen of je nog een keer op dezelfde accu kunt...

@serge: Ik gok dat je op het wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die topic doelt? Daar staat dit echter niet in uitgelegd. Jouw stukje zou een mooie aanvulling zijn op die post.

In mijn geval doelde ik echter meer op het direct kunnen meten van restcapaciteit, maar ben er inmiddels achter dat dit helemaal niet mogelijk is.

Laatst bewerkt door een moderator:

ik ben al een paar keer gered door zo'n stom 2 euro lampie aan de binnenkant van de kap.
Maar na een climbout kon ik net in de kap kijken, lampje schoot aan. is dus 9,9 volt...

Vanwege bovenstaand voorval (wat ik ondertussen 3 keer heb meegemaakt..) heb ik een hekel aan die % metertjes. Of voltmeten tussen vluchten door, en aan de hand daarvan bepalen of je nog een keer op dezelfde accu kunt...

Na een jaar pas, das logisch met de gemiddelde lipo levensduur.. maar jr saver gebruik je als failsafe of laatste redmiddel.. om te berekenen hoe lang is mijn, van jou geleerde, berekening toch gewoon de manier om het uit te rekenen.. ik heb gerekend dat ik met 2200mah 6:30 vliegen kan.. klopt op een paar mAh verschil tot nu toe altijd

Die procenten metertjes, die zijn best wel bruikbaar, als je maar weet hoe je de boel moet interpreteren....

Een van de "give-aways" is meten direct na het vliegen (liefst terwijl de accu nog aangesloten is) en dezelfde accu 10 minuten na het vliegen nog eens meten. Zie je daar een erg groot verschil, dan begint je accu verdacht te worden.

Een andere manier waarop je die % goed kunt interpreteren, is kijken hoe goed die aangegeven restcapaciteit overeenkomt met wat de lader er in terug stopt....

Als je een 2200 mAh LiPo hebt, de % meter geeft nog 20% restcapaciteit aan, maar de lader zegt dat hij er maar 1000 mAh in krijgt, dan is er wat aan de hand.

De meest betrouwbare test om te kijken of een LiPo nog goed is, is de kop er uit vliegen (gewoon even 1 of 2 minuten hooveren), die tester er aan hangen en op spanningsverschil zetten (meter geeft dan het verschil in voltage tussen hoogste en laagste cel aan) en de rotor optoeren.
Normaal heb je maar een paar duizendste tot wellicht 1 a 2 honderdste volt spanningsverschil. Als dat bij optoeren oploopt tot een tiende Volt of meer, weet je dat het foute boel is

Zijn allemaal testjes die je om de zoveel tijd (ik doe ze ruwweg om de maand) kunt herhalen om te kijken of je LiPo's nog goed zijn of al slechter beginnen te worden.

Groet, Bert

Naast het crashkosten topic ook maar even hier:

Inmiddels mijn eerste vlucht met de v120d02s gehad en helaas was deze van korte duur :(

Was net goed en wel aan het hoveren toen ik het mis zag gaan, kop/1 van de bladen begint te slingeren en nog voor het k#$t woord in me op komt smakt de heli zich linksaf op de grond. TH was al te laat.

Schade viel me nog mee, beide bladegrips naar z'n grootje en dat heeft denk Ik de rest van de heli gered.

Totale schade:

- main blades
- main blade grips
- kop (ball link guide)
- canopy pin
- 1 rotor ball link foetsie

Kosten circa 17,- (hier ik in nl besteld zodat ik snel weer vooruit kan)

Het onderdeel waar de canopy pin op zit heb ik nog niet kunnen vinden (ook niet bij banggood).

De ontbrekende ball link een het feit dat de ball link guide aan 1 kant afgebroken is doet me vermoeden dat daar iets mis mee gegaan is.

Al met al geen fijne eerste vlucht dus :(

Laatst bewerkt:
Back