Fei Bao Mirage 2000

Folie (of wat dan ook) zal de lijm druppen zeker opvangen. Je moet alleen niet die soort met lucht gaatjes hebben, dan helpt het minder :)

Hee Herman,

Misschien persoonlijk maar ik vindt dat houtschroeven niet in het landinsggestel thuis horen.
Ondanks dat het grove draad is zullen ze bij te harde landingen toch spelin ggaan vertoen en los gaan lopen.

En losbreken verwacht ik ook niet, dan zullen toch de hele constructie meenemen.

Dus dat wordt aangepast.

En er is zeker wel lijm gebruikt en deze keer niet teveel, ze konden er zeker goed bij :-)

@ Femmo,

Huishoudfolie is puur ter eerste bescherming, echte krassen etc. houdt die folie niet tegen maar met het neerleggen en verplaatsen beschermt het genoeg.
Ook lijmresten houdt het van de kist af.

Hee Frank,

Zal zeker, maar deze poten zijn bijna 2x zo lang en geen gesleepte wat bij jouw Elan vermoedelijk wel het geval is.

En zal zeker wel werken, deed het op mijn Formost ook, maar toch gaan we ombouwen :yes:
Gewoon persoonlijke voorkeur ;-)

Grt,
Berto.

Speling met houtschroeven? Dat gaat echt niet gebeuren, dan zit er iets niet goed ;)

Maar goed, inslagmoeren en bouten zit ook goed stevig. Wel de juiste boutjes gebruiken he ;)

Nou ik heb ze wel gezien hoor met speling, misschien zacht hout of niet vast gedraaid maar goed zat het niet.

En voorkomen is............. :-)

China en juiste boutjes? dat moet ik nog tegen komen ;-)
Op naar de bouwmarkt tzt.

Hornbach M4 bouten en inslagmoeren werken prima. Wel een drupje blauwe locktite uiteraard. Handige winkel voor de hobby...

De scharnieren van het richtingsroer moeten nog gelijmd worden.

Om voldoende uitslag te krijgen moet het roer iets verder uitsteken dan ze bedacht hebben, maar dan krijg je een iets te oranje rand te zien:
mirage34.JPG

Dus maar even de kwast gepakt:
mirage35.JPG

Bij de meeste cilinder/wieldeurscharnieren heb ik ringetjes moeten plaatsen om zwaar lopen te voorkomen.
Een aantal zaten te strak en sommige zaten los om lichter lopen te bewerkstelligen.

Dus zelf maar ringetjes geplaatst:
mirage37.JPG

Zo moeten de cilinders komen voor de voorste wieldeuren, ga nu zelf een houder maken waar de cilinders aan vast komen.
Ook heb ik een stukje uit de plaat moeten schuren om de cilinder iets schuin te zetten.
De linker is al gedaan end e rechter moet nog, beetje slecht te zien maar de rechter duwt nu recht naar beneden op het scharnier, kost veel kracht om de deur open te krijgen, iets schuin zetten zoals bij links lost dit op.
mirage38.JPG

Een stuk beter dan zoals ze gemonteerd zaten.

Even de uitlaat passen, er moeten rubbers tussen de pijp ligt te los.
Uitlaat zit gemonteerd met 4 inbusjes, dan schuif je de uitlaat erover en draai je hem een paar graden, en vast:
mirage39.JPG

1 zijde van de richtingsroerscharnieren zijn nu verlijmd, ook de uitlaat en de uitstulping op de onderzijde van de romp meteen maar geplaatst.
mirage40.JPG

Grt,
Berto.

De richtingsroer hevels geplaats't, vanavond de scharnieren in het roer lijmen dan is dit deel klaar:
mirage41.jpg

Gaat goed komen dus

Heb de kist eens op de weegschaal gehad zoals die er nu bijstaat.

Airframe gewicht compleet +/- 7500 gram
landingsgestel +/- 1500 gram

totaal dus zo`n 9 kg.

Vanavond 'boodschapjes' gedaan, moeten nog 3 Jet Tronics kleppen bij dan is het luchtsysteem vrijwel compleet.
mirage42.jpg

De voorste wieldeur cilinders beter gemonteerd.
Heb ze 2x moeten maken, de eerste versie stond nog iets te ver naar binnen toe waardoor de schaalcockpit niet meer paste.

Zo zat het:
mirage14.JPG

En zo zit het nu:
mirage43.JPG

mirage44.JPG

Volgende keer wil ik al een beginnetje maken met het leggen van de luchtslangen.

Grt,
Berto.

Begonnen met het zoeken naar een leuke route voor de luchtslangen.
Die van de wieldeuren liggen ongeveer wel goed zo.

Hier komen de 4 Jet Tronics valves (gear, wheel brakes, wheel doors & speed brake) + Jet Tronic door sequencer.
mirage45.JPG

Voorste 3 wieldeur cilinders:
mirage46.JPG

mirage47.JPG

Achterste wieldeur cilinders:
mirage48.JPG

Qua lucht slangen komen er nog 2 bij voor de gears, 2 voor de speedbrakes en 1 voor de remmen.
Gaat een leuke spaghetti boel worden die netjes moet komen te liggen.

En dan alles nog borgen :shock:

Grt,
Berto.

Vanavond de spaghetti denk ik verder uitbereiden met de Speedbrake leidingen.
Tja, die montage was niet je van het, ook 1 van de main wheel door cilinder lekte als een gek.
Kwam omdat deze aanliep tegen een spant, werd ie net even scheef gedrukt en ging lekken als een gek.

Final lekkage test kunnen we pas doen als alles erin ligt, hoop dat het een beetje lek dicht is (zal wel niet :-( ).

De maingear bevestiging uitgevoerd met inslagmoeren en inbussen:
mirage49.JPG

De leidingen geborgd:
mirage50.JPG

Klaar om gemonteerd te worden:
mirage51.JPG

Morgen de andere kant monteren en dan eens kijken wat makkelijker is, de leidingen in de vleugel vast of in de romp.

Grt,
Berto.

Heb toch maar weer zo de luchtleidingen van de romp naar de vleugel gemonteerd, net als ik bij de L-39 heb gedaan:
mirage52.JPG

mirage53.JPG

mirage54.JPG

mirage55.JPG

mirage56.JPG

Morgen de andere zijde en dan de leidingen in de roomp aanleggen.
O ja, de Speed brake aansluitingen ook nog.

Grt,
Berto.

Back