Fanjet 600

Je weet dat Hobby-In per 19 juli zijn deuren gaat sluiten?
Dat is echt beroerd.
Vroeger bij Jan van Beek en later bij Dennis stond de koffie altijd bruin en was het ontzettend gezellig als we op vrijdagavond inkopen gingen doen.
Ik heb er ook aan mee gedaan om Chinees spul te kopen.
Het blijft een moeilijke keuze.
Er verdwijnt heel veel kennis helaas.

Maar, zonder hier nu reclame te gaan maken, er zijn toch nog wel meer 'echte' modelbouwzaken à la Hobby-In, waar je zowel online kunt bestellen, als binnenlopen en blij worden van de voorraden hout en servo's en spullen?

Hobby-In heeft/had op de een of andere manier wel een bijzondere status.

'Large shoes to fill . . .'

jan.

Dat is de laatste jaren echt over Bertus
Sinds lenny is gestopt in de winkel is het met de gastvrijheid heel rap achteruit gegaan,
Binnenkomen en spullen die je nodig bent opnoemen en afrekenen, een kort praatje kon nog maar daar bleef het ook bij…..
Wat dat betreft kwam ik veel liever bij Leo Verspaget, daar kwam ik gewoon niet binnen een kwartier weer buiten haha

Ik ken nog maar 1 lekkere ouderwetse shop waar je heerlijk kan struinen in de winkel en kleppen met de eigenaar, als het niet te druk is dan komt ie altijd achter de toonbank vandaan om me koffie aan te bieden,
ik koop daar liever dan bij de grote online shops

Dat is de laatste jaren echt over Bertus
Sinds lenny is gestopt in de winkel is het met de gastvrijheid heel rap achteruit gegaan,
Binnenkomen en spullen die je nodig bent opnoemen en afrekenen, een kort praatje kon nog maar daar bleef het ook bij…..
Wat dat betreft kwam ik veel liever bij Leo Verspaget, daar kwam ik gewoon niet binnen een kwartier weer buiten haha

Ik ken nog maar 1 lekkere ouderwetse shop waar je heerlijk kan struinen in de winkel en kleppen met de eigenaar, als het niet te druk is dan komt ie altijd achter de toonbank vandaan om me koffie aan te bieden,
ik koop daar liever dan bij de grote online shops
Ik ben er denk ik al 15 jaar niet meer geweest, dus over de laatste tijd kan ik niet oordelen.
Jan, natuurlijk zijn er meer winkels.
Maar wij kwamen als kind eerst bij Piet Netten in Gorinchem en later bij hobbyin.
Later alles via internet.
Vaak gingen we daar met vier broers heen.
Waren goede tijden, ook voor de winkelier denk ik haha.

Maare nu weer on topic.;)

Laatst bewerkt:
Inderdaad, even iets geheel anders.

Als ik twee van deze servo's inbouw (samen vastgeschroeft op twee balkjes en dan balkjes vastlijmen) zoals op de foto, dan krijg je ze er daarna niet meer uit.

upload_2024-7-3_18-38-42.png

Dat hoeft in principe ook niet, maar toch.

Hoe lossen jullie dit op?

Simpel, licht, eenvoudig, bij voorkeur.

jan.

Laatst bewerkt:
Ja, op zich een goed idee, maar dan komt het gaatje voor de schroef wel heeeeel dicht tegen het punt aan, waar geen hout meer is . . .

Ik ben bang dat het toch iets met vier houdertjes moet worden, waar de twee balkjes met de servo's in neergelaten moeten worden, en met schroeven vastgezet.

jan.

In het midden van de balkjes, dus waar geen servo staat.
Moet de servo er uit, dan naar het midden schuiven (of aan de zijkant, als dat beter uitkomt)

Ik sta steeds versteld hoe jij van iets heel simpels een heel groot probleem weet te maken...:rolleyes:

Ik snap nu dus eigenlijk pas hoe je het bedoelt: beide schroefjes eruit, servo naar het midden schuiven (waar de balkjes dunner zijn) en dan, daar, draaien.

Tsja . . .

Ik zie het vaak pas wat later dan anderen . . .

Wat niet hielp is dat je schreef:

Balkje in het midden iets ruimer maken

Balkje, enkelvoud.

Dus ik dacht dat de servo om een schroef moest roteren . . . :hammer:

Maar (kwartje glijdt heeeeeel langzaam naar beneden): het mooiste is dus om in het midden van de twee balkjes, met de servo's gemonteerd, (stukjes van) een cirkel met de diameter van de lengte van de servo's (diagonaal gemeten) af te tekenen.

Hebben ze precies genoeg ruimte om te draaien . . . :)

Ik leer wel veel zo! :thumbsup:

jan.

Laatst bewerkt:
Ik sta steeds versteld hoe jij van iets heel simpels een heel groot probleem weet te maken...:rolleyes:

Tsja . . .

Uiteindelijk kom ik er wel uit!

Zoals bv. het afronden van de romp.

Het eerste stuk was makkelijk:

upload_2024-7-6_17-42-1.png

Maar dan.

Velen zullen dat gewoon met een klos korrel 40 op het timmermans oog doen; ik niet.

Ik ga dan dus tekenen.

upload_2024-7-6_17-41-7.png

Dan wat ik uitge(r)(t)ekend heb aftekenen op de romp, mbv. een stripje mm-papier:

upload_2024-7-6_17-43-56.png

En dan weet ik wat de volgende stap is om te schuren.

upload_2024-7-6_17-42-48.png

Eea. mbv. twee schuurhulpjes; beide 22,5°.

upload_2024-7-6_23-17-22.png

En zo duurt het allemaal wat langer, maar gaat het niet verkeerd.

jan.

Bijlagen

• upload_2024-7-6_17-43-22.png
    upload_2024-7-6_17-43-22.png
    652 KB · Weergaven: 54
Back