Fanjet 600

Dan gaat het bij mij wel kaarsrecht hoor :-)
Timmermans oog heb ik niet meer... door al die brillen... dus teken ik het altijd maar volledig uit op de Mac.

Wat meer tekenhaken er bij... RC-1 werden daarom vaak in een 'jig' gebouwd... dus een streng bouwcorset...
 
Ondertussen toch weer wat verder.

Best een klusje om deze te zagen, en mooi pas te krijgen . . .

20191122_224112_1574686285097_resized.jpg



Laatste spant verlijmd . . .

20191122_223633_1574686283755_resized.jpg



Vulstukjes in de hoeken.

20191124_230802_1574686286612_resized.jpg



En even kijken of het bij benadering gaat lukken . . .

20191124_232653_1574686287566_resized.jpg


Gelukkig heb ik er twee.

Nu een serieuze vraag.

Wie heeft een idee hoe ik (het makkelijkst?) de framepjes voor de twee delen cockpitkap kan maken?

Zit daar erg mee te puzzelen . . .


jan.
 
Het is hier al een beetje te zien . . .

20191124_232653_1574686287566_resized-jpg.342768



Deze kap is gemaakt voor een tekening waarbij de romp plm. 1,5 cm. te smal getekend was.

Dat heb ik natuurlijk niet gedaan, en dus zit ik met twee onbruikbare kappen.

Dus zelf mallen gaan maken en op naar HobbyInn . . .

Roofmate en zo?

Wie weet uit het hoofd ergens een mooie handleiding te staan?


jan.
 
Alles waar je maar vorm uit kunt snijden.
Balsa, niet als blok, maar als bread and butter. Desnoods de oppvl lagen gekleurd met viltstift.
Waarom? Je krijgt met het schuren cartografische hoogtelijnen te zien. Die ondersteunen het timmermansoog!

Je kan ook een gipsafgietsel van de bestaande kap maken, daarop verder modelleren.

Dat gips kan je met uitermate grof schuurpapier uitschuren naar vorm en bijplakken...

Sneldrogen van gips doe dan in de oven. Dampt het water wat sneller uit, want het moet goed droog zijn om te bewerken. Je schuurlat slipt dicht.

Onlangs heb ik voor mijn Kaosje een nieuw gemodelleerde kap getrokken. Om de kap passend te krijgen, iets tolerantie ingeschat, want het diepgetrokken kapje is natuurlijk opdikkend.

Orsponkelijke kap als basis, maar daar is fors aan bijgeschaafd.

Vivakplaat heet folie en geen plaat. Vivak-G
 
4 tot 5 mm plankjes. Kies een lijm die niet te hard word zich goed laat schuren. Doe een schuurproefje. UHU Hart, of UHU por? Geen PU wellijm. Dat heb ik wel gebruikt, maar wordt harder dan balsa, dus je krijgt dan toch iets richelvorming. Niet erg als je daarmee weet om te gaan in timing bij uitharden. Verder zal je het balsa moeten sealen tot een glanzende koepel. Porienvuller met krijt of kalk, vullende grondverf en aflak.

Blok of deels al grof in belijningsmodel zodat je al iets in de buurt zit van de vorm.
Je kan dan ook al symmetrie in de lengte aanbrengen.

Schuur met grof schuurlinnen. Dat is een sterker mechanisch schuurpapier.

Maak eerst een base-plate die goed in je romp fit. Dat is je toekomstige aansluiting. De spaces die ontstaan tussen het schaafblok kan je later opvullen, zo goed mogelijk naar elkaar toewerken. Verstandig de neus gelijk in model mee te nemen, zo alles vloeiend te bouwen. Je kan dan direct ook rekening houden met opdikking Vivak materiaal.

Vivak komt in diverse diktes.

Dieptrekken kan je letterlijk om de hoek bij Coltec.
Die hebben het materiaal en de machines.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf nooit cockpitkappen gemaakt, maar van een vriend weet ik dat er twee keer kunststof over de mal getrokken wordt. De eerste keer om de mal echt glad te maken, want er blijft altijd iets van nerf of bewerking zichtbaar. De tweede keer is wat je cockpitkap wordt. Er kan nog een derde laag overheen getrokken worden en daarvan kan je het frame maken.
 
Ik neem aan dat het het handigste en beste is als ik één grote mal maak, waar één kap van getrokken wordt, die ik vervolgens opdeel in twee delen . . .


jan.
 
Notabene een modelvlieger van de Pimpelmezen... niet meer actief geloof ik...
Is een goed bedrijf... en doet veel voor bedrijven en kunstenaars...
Goedkoop is het dacht ik niet... monden te voeden... wel absolute kunners tot in de hoogste perfectiegraad.

https://colltec.nl/
 
Plaatje...de matrijs werd niet gladder... dat heeft met het gips-oppervlak van doen, niet afgelakt... lichte oppervlakte ruwheid lost beter.
Had GJ mijn nog even toegespeeld... of het was toch de clubcollega...
GJ heeft/geeft zo veel tips... pfoeh...

Deze eerste 'trek' was iets te veel van het diepe... plastic sloeg lek...
Om de de dieptrek te verbeteren op de vormen van de voet, had ik mijn soldeerföhn er op gezet....
de jet niet krachtig genoeg in aanwaai... maar wel fikkend heet op de spot...
Daar sloeg het plastic door... met een 'pief' maar ook de 'trek' beschadigd..

Nieuwe plaat plastic... en daarna met de verfstripper erbij een nieuwe ronde...
maar de hitte nu heet genoeg, de warmte veel beter verdeeld...
lukte deze zowaar naar de zin.
Afgietsel oude kap, maar daaraan fors geschaafd...


B40C8A9B-7A92-406D-BCFE-DB583EF13AA8.jpg



Voor dit gevalletje meer dan goed genoeg... van het voorjaar weer verder...
eerst even een bootje restaureren...


IMG_9978.jpg



Oud en nieuw... ach... dat ook al zowat over een maand?


IMG_9979.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Schiet niet erg op hier; privé veel gaande voor en achter de schermen.

Kerst in aantocht, daarna verhuizing (eind januari).

Geen zorgen, komt allemaal goed.


jan.
 
Zoooooo . . .

Zijn we weer!

Was even uit de lucht; na een update naar Windows 10 deed de wifi het niet meer. :mad:

Nu weer gefixt. :)

Iedereen nog de bestwe wensen voor 2020: een gezond en heel gelukkig nieuwjaar! :beer:

(Bouw heeft een hele tijd stil gelegen, maar begint al weer te kriebelen . . . :))


jan.
 
Voor alle fans ( . . .) die zich afvragen waarom het hier zo stil is:
- ik ben recent officieel gescheiden (besluit is al veel eerder genomen)
- woon sinds kort in een appartement (de Stoker, naast de Brander (google dat), 14e etage! :), mooi uitzicht!)
- er is ruimte voor een hobbykamer, maar moet eerst nog allerlei andere dingen doen en regelen
- (verhuizen van 'de hobby': dat is pas een klus!)
- en last but not least: ik heb recent 'iemand leren kennen' die ik zo ontzettend leuk vind: daar kunnen de vliegtuigjes vooralsnog niet bij in de schaduw staan . . .
- oplettende lezers zullen gezien hebben dat ik me wel heb aangemeld voor het sleeptreffen in Kampen, dus ik ben nog niet helemaal verloren voor de hobby ;)


jan.
 
Back
Top