Fanjet 600

Servo kan je er gewoon inlijmen.
Ik zou er wel een plaatje dun berkentriplex lijmen en dat als basis gebruiken.
Of je legt er een weefseltje met epoxy (80gr) als basis.
Schilderstape om de servo en dan met 5 min epoxy inlijmen.
Mocht de servo dan stukgaan dan is hij altijd nog te verwijderen zonder de vleugel te slopen.
Zo doen we het ook in volgfk modellen.
Voor het monteren wel eerst de servo centreren en de hevel er goed opzetten.
Bedenkt vantevoren of de uitslagen naar boven en beneden gelijk moeten zijn want als de uitslag naar boven groter moet zijn dan kan je ervoor kiezen om het heveltje iets naar voren te laten wijzen, dan heb je meteen ingebouwde differentiatie.

GJ
 
In de romp dus

Het is juist zo handig om de verbindingen tussen de verschillende onderdelen minimaal te houden.

Alleen een snoertje, dus.


Servo kan je er gewoon inlijmen.

Mocht de servo dan stukgaan dan is hij altijd nog te verwijderen zonder de vleugel te slopen.

Ik zie even niet hoe je dat met elkaar rijmt . . .

Servo zal toch op een soort framepje moeten, dat je vastschroeft aan een paar balkjes. Toch?


jan.
 
Nee, waarom moet de servo in een frame?
Een frame is overtollig gewicht.
Ik gebruikte alleen maar frames in grote kisten met dikke verbrandingsmotoren of in schaalzwevers.
In alle "normale" modellen waar de bovenhuid sterk is, dus beplankt of ingedekt lijmde ik gewoon de servo op de huid.
In de wedstrijdkisten worden minimaal dingen toegevoegd, dus ook geen frame.
Soms word zelfs een deel van de behuizing eraf gesloopt.
Ik zaagde altijd de oortjes eraf en schuurde de servo nog wat op, voor betere hechting en nog iets lichter te maken.
Hier kan je zien hoe een servo ingebouwd wordt.
En dat is ook zo als je een volgfk model van 1200 euro koopt, dan zit het net zo alleen dan volledig opgesloten in de schaal van de vleugel.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-ion-pro-van-freudenthaler-jp-models.261995/

Je moet de servo alleen wel een stabiele ondergrond geven, vandaar dat ik aanraadde (dunne) berkentriplex of een weefseltje eronder te leggen.

GJ
 
Hoeft inderdaad niet per sé in een framepje, maar ik wilde de servo op het luikje van de ruimte waar die in ligt, vastlijmen . . .


jan.
 
Dat is dan nog veel makkelijker, dan lijm je de servo vast op het dekseltje.
Of je maakt de ruimte helemaal dicht, dan heb je alleen maar een sleufje onder de vleugel waar je stuurstang door beweegt.

GJ
 
Ja, je kan hem toch gewoon over de servo heen beplanken?
Een servo gaat niet zo snel stuk dus die kan je helemaal wegbouwen.
In die volschalen bakken zitten ze ook helemaal in de schaal, kom je nooit meer bij zonder de schaal open te frezen.

GJ
 
Nou, je doet het alsvolgt.
Je centreert de servo, legt hem even in de vleugel en zet de hevel er dan goed op.
Even controleren of het zit zoals het moet.
Dan lijm je de servo in zodat de hevel boven de onderkant van de vleugel uitsteekt en verdraait de hevel zodat hij horizontaal ligt, dus niet omhoog steekt.
Dan teken je even uit met een lijn over de servo, waar de hevel zit, eventueel met een papiertje een malletje maken.
Dan bekleed je de vleugel zoals je van plan was.
Na het bekleden en folien pak je je malletje, legt dat op de vleugel.
Je snijdt een sleufje uit van 5mm breed en maximaal 2cm lang, dan sluit je de servo aan en zet hem in het midden, dan komt de hevel door de huid.
Dat ziet er ook heel strak uit.

GJ
 
Vouwen van verenstaal om een hoek. Krappe bochten zijn brozer dan ruimere!
Soms helt een goede tool wel in het gelijkvormig buigen van herhaal werkstukken.
Goed gereedschap is het halve werk.
Moet je een pasbusje hebben voor je kruiskoppeling RDS, dan kan ik die wel voor je draaien en boren!

Zeer korte hevel voor hoogteroer. Nog riant in uitslag, want hoogteroer hoeft maar 3 mm per kant te bewegen...
Servo is verlijmd met 5 minuten epoxy... de minst sterke soort. Direct op de glasmat. Graupner DES servo... leeft daar thans 10 jaar!

DSCN2871-LR.jpg



Deze arm steekt wel uit in de testopstelling... veel korter armpje opgekomen. Ook verlijmd op de vleugel,
en tegen de ligger aangelegd. Dikste punt van de vleugel. Wel een servokapje, maar schaal is geen issue... en de snelste wezen in de groep... eigenlijk ook niet...

DSCN2820-Wilco Servo Bay-1.jpg



In een Enigma F5B heb je ook niet veel ruimte. 9 mm Servo DES... Bouwactie zo rond 2012?

DSCN5714-Bew-LR.jpg



Achterop ook weer op krap om in te bouwen... analoog de Hawk F5B... ook weer een verkenning maken...

DSCN6062-LR.jpg



Ailerondoorvoer in de vleugel... de punt van de Z-bend heb ik zelfs rondgeslepen.

DSCN6110-LR.jpg


DSCN6111-LR.jpg



Flap aansturing... volledig binnen het vleugeloppervlak onderzijde, boven moest het er echt doorheen... Sleufje in stang?
Om later te takelen met staalgaren en te borgen met CA. Dat laat alleen los bij standje heipaal op volle snelheid... de grond in.
Trucje GJVO en Gerben :) Hoe klein en compact wil je het hebben...

DSCN6106-LR.jpg


DSCN6135-LR.jpg



Dat stangetje gaat door de bovenzijde vleugel. Minimalistisch uitgevoerd,
de flap kan echter een enorme uitslag naar benee maken... (methode Gerben)

DSCN6105-LR.jpg



Zo was het eindresultaat... prima voor deze vlieger... functioneel, niet schaal...

DSCN6413.JPG


Ter inspiratie Jan...
Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
Mooi!

Verschil met de Fanjet-vleugeltjes is dat jullie daar allemaal zeeeeën van ruimte hebben, terwijl het bij mij echt krap an is . . .

Maar we komen er wel uit!

Eerst even slopen.

9914655305_resized.jpg



Nieuw stukje ligger plaatsen . . .

20190928_223616_1569914656949_resized.jpg



Aan onderzijde ruimte maken voor 1 mm plaatje sperrholz . . .

20190930_221043_1569914659639_resized.jpg


Had misschien ook met 4 schroefjes gekund . . . Kan nog steeds!

En hier moet nog een dun laagje balsa op. En dan maar schuren . . .

20190930_221059_1569914658333_resized.jpg


Komt goed.


jan.
 
Prima zo voor de servo... meeste stijfheid immers. Vleugel lijdt daar niet onder.

Deezz vleugel is ook een parkerparadijs...al lang weer geheel kaal... want alles moest er toch af... om rampen te voorkomen...

IMG_2796-LR.jpg


Tja, zoals altijd.... zaak van al dat moois heeft ook een keerzijde...

IMG_2043.JPG
 
Laatst bewerkt:
Vleugels zijn zo goed als klaar om de bovenindekking er op te plakken.

Is er een moverende reden om dat niet met UHU Endfest te doen?


jan.
 
Na aanbrengen lijm (duurt ook altijd even): hoeveel tijd is er nog om de indekking te positioneren?

Ik heb vaak het idee dat het al bijna hard is . . .

Da's met Endfest niet zo.


jan.
 
Back
Top