Fanjet 600

Ik ben meer van het hout dan van de glasmat. ;)

En ik denk dat als ik de cylinder met duct (ruwe opbouw van balsa) weer in een draaibank zet, ik die dan zonder veel moeite prachtig in de gewenste vorm kan draaien/schuren.

De binnenkant blijft cylindrisch, de buitenkant wordt conisch.

En ja, het is een leuk ding.

(De zoekterm 'Fanjet 600' levert ook mooie plaatjes!)


jan.
 
Ik ga er van uit dat iedereeen dit draadje nu wel weet te vinden. ;)

Plotterwelt schreef: Waarom zoek je niet een passende impeller, en plaatst je die er in?

Tsja . . . impellers met een doorsnede van plm. 155 mm zijn volgens mij (als ze al bestaan) bestemd voor modellen met plm. 2,0 m. spanwijdte, 10 kg gewicht en snelheden tot plm. 250 km/h.

Wat schrijft Willenborg?

full


Met een Cox 0.049 TeeDee (neenee, geen misselijk ding :p), en een cylindrische duct ging 'ie als de brandweer.

Dus als ik 'm iets groter maak, met een 6" duct en een potente electromotor: moet kunnen.

Vwb. de vorm van de duct: Willenborg tekende dit:

full


Scale, en het werkte dus nog goed ook.

Het enige wat ik wil is zijn ontwerp wat opschalen, met behoud van de goede vliegeigenschappen . . .

Blijft de vraag: wat is voor dit model de beste vorm voor de Einlauflippen?

Wat hij tekende, of kan het beter?

Schuebeler is gemaild.


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het leuke van de Fantrainer aandrijving is dat het veel meer een kleine-prop is, dan een ducted fan. Je hebt een redelijk efficiente aandrijving omdat je en relatief grote prop draait, met wat minder spoed dan een DF.

De inloop lippen (Einlauflippen) dienen er voor om de lucht niet te laten stallen bij hoge invals hoeken van het vliegtuig (en dus ook van de fan) dat geeft herrie en ontneemt vermogen.

Bij de willenborg fan , zit de prop ongeveer in het midden van de (cylinder vormige) buis. Aan de voorkant is de buis echter ruimer, zodat er iets meer lucht geschept wordt.
 
Nou, daar gaan we . . .

Gevolg van het iets groter maken van de duct (6") is dat de overlap van het hout nu nog maar plm. 12 mm is . . .

Eerst de mal ingepakt met twee lagen huishoudfolie:

full



En dan het hout er omheen. UHU-plus. :cool:

Postbode-elastieken dubbel gedaan: dat drukt de zaak mooi aan!

full



Grote vraag: hoe krijg ik de duct ooit van de mal afgeschoven? :confused:

Daar voorzie ik nu al grooooote problemen . . . :(

Misschien dat als ik die laagjes folie er straks tussen uit peuter, dat 'ie er dan wel vanaf wil . . . :o

Suggesties?


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jan Stop!!!! met dat huishoudfolie.
Dat schuift niet.
Even naar eeb bloemist gaan en daar bloemenfolie halen schuift wel.
Hoe zou ik dat nu weten.

Han
 
Had het maar eerder gezegd!!!:bad-words:

;)

Tsja, dat kun jij ook niet raden, dat ik huishoudfolie pak . . . :hammer:

(Vroeger, toen die hier nog in de buurt zat, griste ik de bloemistenfolie bij de Intratuin met meters tegelijk van de rol . . . Mooi spul! :p)

Ik ga wat ligt te drogen er nu niet afrukken. :nooo:

Morgen zien we verder. :cool:


jan.
 
Vanochtend eens even gekeken . .

Er is goed nieuws en er is slecht nieuws. :???:

Het goede nieuws:

full


Reeeeeetestrak! :p

Misschien wel iets te strak, want ik krijg hem er inderdaad niet af. :nooo:

Als ik hem op de kop zet (op de duct), en met de vuist op de mal sla, schuift de duct wel steeds iets verder op de mal.

Hij zit dus niet aan de mal vastgeplakt! :D

Maar de omgekeerde beweging: nee . . . :nooo:

Dus, uithuilen, er af snijden, folie regelen, en opnieuw beginnen. ;)

Grote vraag is of die andere folie inderdaad zo glad is dat 'ie er dan later wel af wil . . . :confused:


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leg hem eens voor een uurtje in de oven bij 80-100 grad.

De houten mal zal meer gaan krimpen als de met epoxy gelijmde ring.
Het is het proberen waard en er gaat niks door kapot.;)

Mvg Johan
 
Leg hem eens voor een uurtje in de oven bij 80-100 grad.

De houten mal zal meer gaan krimpen als de met epoxy gelijmde ring.
Het is het proberen waard en er gaat niks door kapot.;)

Mvg Johan

Dan wil het helemaal niet meer.
Folie wordt zacht en plakt nog harder.
Koelkast brengt meer uitkomst.:p

Han.
 
Goeie tip, Han! ;)

Twee laagjes folie los van elkaar om de duct, hout er omheen, en nu, zelfs terwijl de elastieken er nog om zitten, kan ik het hout over de mal op en neer schuiven. :p

Morgen laag 2. :)


jan.
 
New on Jetpower 2012

Hi Guys,

Ik kwam vandaag op de stand van Wren het volgende tegen.

Een fan op basis van een Wren44. Ze proberen een fan trainer voor de JetMasters in Zwitserland te bouwen en te vliegen.

Wren Fan 1.jpg

Wren Fan 2.jpg


De bladen zijn van het origineel 3D in gescand en toen verkleind naar de juiste schaal, mallen van gemaakt en toen koolstof producten gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Grappig, een vliegtuig wat ontwikkeld was om als "straal"trainer te dienen, maar door een zuigermotor aangedreven werd (nou ja, een wankelmotor als ik het wel heb), wordt als model weer door een straalmotor aangedreven.....
 

Wat zijn dat? :confused:

Ah! De 'bladen'! :ooops:


Overigens: wat voor spanwijdte wordt dat? :confused:

Ik schat zo rond de 2,5 m. oid.? :o

Ziet er wel ERRUG mooi uit . . .

De Fantrainer is HOT! :D

;)


jan.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top