Ik wil dus iets handigs hebben om spantjes te kunnen fixeren, voordat de stringers etc. in de romp gelijmd worden.
Wat is (was?) de idee.
Ik heb ooit door een professionele meubelmaker een heleboel van dit soort blokjes laten zagen, in allerlei maten.
De oplettende lezer is ze ook al in het draadje over de
Strega tegengekomen.
28 mm MDF, perfect vlak, perfect haaks, perfect.
Als je daar nou op de volgende wijze magneetjes in zou kunnen aanbrengen!
(De stippelijntjes zijn de ruimtes waar de magneetjes in gelijmd worden.)
Als je dan per spant vier van die 'magneetblokjes' gebruikt om ze te fixeren . . .
(Uiteraard wel per paar blokjes de magneetjes aan de bovenkant zo aanbrengen, dat ze elkaar alle vier aantrekken . . .

)
Ik heb nog een heeeeeeeleboel van die dingen liggen . . .
Deels gekocht, deels (die zwarte) gekregen van iemand die ook op het forum actief was, die geloof ik Johan heette, en bij Philips in Almelo gewerkt heeft? Is al weer lang geleden . . . Anyway.
Hangen, beter gezegd, tegen de zijkant van een metalen ladenkastje . . .
Eerste poging: gaatje boren . . .
Het gat is rond, de magneet rechthoekig: die komt veeeeeel te ver van de zijkant te zitten; de afstand tussen de magneten wordt te groot; ze trekken elkaar amper meer aan.
Ik zou dus eigenlijk de openingen zoals op de tekening aangegeven moeten aanbrengen (uitfresen?).
Dan zitten ze mooi recht in het blokje, dicht tegen het oppervlak aan (bv. 1 mm er van af), het blokje is stabiel, recht, laat zich mooi uitlijnen op mm-papier, etc. etc.:
dan ben je spekkoper!
Maar goed, dit wordt 'm dus niet: ik kan het niet maken. :nooo:
Zit al te denken aan een alternatief, om de magneten met duct-tape tegen de buitenkant aan te plakken oid. . . . Maar of dat gaat werken . . . :?
Ondertussen zijn wel de eerste vier (jawel, 4!) onderdelen in elkaar gepast, en dat helemaal zonder CAD, CNC: het past!
Een zekere trots is hier op z'n plaats (al zeg ik het zelf).
Is nog niet helemaal klaar, ben nog wat vergeten, maar toch.
De ins en outs van deze constructie worden zo rond februari hoop ik duidelijker.
(Als iemand suggesties heeft in de lijn van de magneetblokjes, dan hoor ik het graag.

)
jan.