Fanjet 600

Okay.

Hoeveel honderdste mm ruimte moet er tussen de binnen- en buitenkabel zitten?

Precies.

Hoeveel spelling liever dat op?

Nou dan . . .

;)


jan.
 
Ik gaf alleen antwoord op je vraag en zei er nog bij dat de hoeveelheid speling misschien geen probleem is ... ter eigen beoordeling.
 
Je kan even de proef op de som nemen door pushrod+binnenkabel aan één kant vastgeklemd te houden en aan de andere kant de speling te zien/voelen. En dat bij een recht gehouden pushrod en bij een gebogen pushrod.

Jan, als je bovenstaande nou eerst even doet voor je een goed advies bijdehand wegredeneert.
Heel vaak kan ik me vinden in je theoretische aanpak; eerst beredeneren en daarmee een perfecte oplossing voorspellen.

Maar als je eerst meningen vraagt, en ze dan dan diskwalificeert gaat t in mijn hoofd mis.

Overigens denk ik dat het bochtenwerk meer speling geeft omdat er veel meer dwarskrachten op de kabel komen die dan uit kan buigen, maar dat is maar een gedachte.
Doe de check en breng theorie en praktijk bij elkaar, hebben we t daarna wel weer over 100ste mm's
 
Laatst bewerkt:
In bowden, met sterke en vele bochten gaat het wringen. De bowden heeft altijd zijdelingse speling.
Met veel bochten krijg je opstuwing, wringing. De speling telt bij iedere bocht op.

Een technisch betere oplossing is de staart zo opdikken dat de smalste servo past.
Dan kan je directe aansturingen maken.

Zou het een schaalmodel moeten worden, dan heb je ook de echte tekeningen nodig van de 1:1.
De tekening die je gebruikt is al een vertaalslag.

Ik zou zelf geen aansturingen willen hebben die zo complex worden, dat je concessies moet gaan doen aan de bestuurbaarheid?
Bowden aansturingen zie je denk ik alleen in de modelbouw.
1:1 gaat met kabels, stuurstangen, hevels.

Bowden in zulke S-bochten vraagt om moeilijkheden. Kist heeft korte staart en is bijkans kritisch op de sturorganen, hoe zuiverder die is, des te beter?
 
Als de binnenkabel exact in de buitenkabel past ... dan zit hij vast.

Dat vond ik dus een beetje flauw.

Uiteraard moet er een beetje ruimte zijn.

Je kan even de proef op de som nemen door pushrod+binnenkabel aan één kant vastgeklemd te houden en aan de andere kant de speling te zien/voelen. En dat bij een recht gehouden pushrod en bij een gebogen pushrod.

Jan, als je bovenstaande nou eerst even doet voor je een goed advies bijdehand wegredeneert.

Maar dat heb ik al lang gedaan!

Zie post #731:

Die gaat lekker, maar als ik 'm links met duim en wijsvinger tegen de magneten vasthoudt, en dan rechts probeer: millimeters speling!


Overigens denk ik dat het bochtenwerk meer speling geeft omdat er veel meer dwarskrachten op de kabel komen die dan uit kan buigen.

Volgens mij werkt dat niet zo . . .

Lang verhaal kort: ik snap ook wel dat niet iedereen alles wat ik doe en schrijf naadloos op het netvlies heeft.

Maar ik neem echt alles in overweging, maar trek wel m'n eigen plan.

En dat luidt als volgt.

Die kabels van Graupner, #3592, die ken ik sinds de jaren '70, en die waren/zijn perfect.

Spelingvrij, buigzaam, gleden geweldig: topkwaliteit.

http://www.riedl-electronic.at/onli...nfo.php?cPath=3_87_743_1306&products_id=26062

https://www.rc-point.nl/servo-toebe...rod-nylon-1m-nr-3592-envelop/a-12462-10000028

Ondertussen zit er een (1) in de Fanjet, en daar gaat de bijbehorende binnenkabel goed doorheen.

Niet heel soepel, maar wel spelingvrij.

En zo ga ik het richtingsroer ook doen.

Dus.

En mocht het nou, bij proeven/testen, toch echt niet lekker lopen: alsnog servo's er in.


jan.
 
Duurde allemaal wat langer dan gedacht, lang verhaal.

De kabel die ik ontvangen heb van RC-Point was niet de goede kabel. :mad:

Morgen naar de Fliegerfarm, mevrouw weet niet precies wat ze wel of niet in huis hebben . . .

En als die ze niet heeft, dan weet ik het ook niet meer. :(

Speling accepteren?


De kabel die Nico voorstelt:

SPECIFICATIONS:
length: 36 (914mm) Min. Radius: 1-1/2 (38mm) Cable Size: .032 (0.81mm) Color: Yellow Thread Size: 2-56 UP 3-22-94/eke kr4/24/02

Wel mooi buigzaam, maar 0,81 mm dia., dus die heeft ook veel te veel speling voor mijn buitenkabel.

Ik raak hier redelijk gefrustreerd van. :frustie:


jan.
 
Als je met bovenlangs bedoelt, aan de bovenkant over de duct heen: dat gaat niet meer, is allemaal al klaar; kan/ga ik niet meer openbreken.

En is daar ook wel erg dun . . .


een normaal gebruikte bowden geeft toch geen/verwaarloosbare speling.

Daar zou je van staan te kijken.

Wat ik nu regelmatig in handen krijg: ik vind dat daar veel speling op zit.

Die geel met blauwe, dikke kabels: die waren dacht ik ook behoorlijk spelingsvrij.

Terzijde: ik heb vroeger geleerd (kan dat de inzichten veranderd zijn, maar denk het niet): de aansturing van je roeren moet zo mogelijk spelingsvrij zijn.

En ik snap waarom dat zo is: dat stuurt wat directer, wat preciezer.

(Of zijn er nog andere redenen?)

Daarom vind ik stootstangen ook wel fijn werken.


jan.
 
De kabel die Nico voorstelt:

SPECIFICATIONS:
length: 36 (914mm) Min. Radius: 1-1/2 (38mm) Cable Size: .032 (0.81mm) Color: Yellow Thread Size: 2-56 UP 3-22-94/eke kr4/24/02

Wel mooi buigzaam, maar 0,81 mm dia., dus die heeft ook veel te veel speling voor mijn buitenkabel.

Ik raak hier redelijk gefrustreerd van. :frustie:


jan.
Je moet de buitenkabel die ik voorstel, doorvoeren door de buitenkabel die je al hebt, dan heb je geen speling
Buitenkabel is 1.8 mm
 
Laatst bewerkt:
Ik waardeer al het meedenken en de adviezen, maar . . .


1.
De binnendiameter van de buitenkabel voor het richtingroer (het hoofdpijndossier) die er nu in ligt is 2,3 mm (boortje 2,3 mm past er net in, net).

Een boortje van 2,2 mm schuift precies goed op en neer (ongeveer net zo lekker als die andere kabel die er in ligt).

2,3 mm binnendiameter met een 2,0 mm binnnenkabel geeft een beetje speling.

2,3 mm gecombineerd met 1,8 mm = veel speling.

Het is niet anders.


2.
Die andere buitenkabel (hoogteroer) die er in ligt heeft een binnendiameter waar een boortje van 2,0 mm lekker in heen en weer gaat (boortje van 2,1 mm heb ik niet . . .)

De binnenkabel die ik heb is 2,0 mm; past perfect.


Zo is het, het is niet anders.


jan.
 
Je snap het niet, je gebruikt de bestaande buitenkabel allen ter geleiding van de buitenkabel die ik aangeef, 1.8 mm past in 2.0 mm, je gebruikt dit NIET om te sturen, daarvoor gebruik je de binnenkabel die ik aangaf, die is 0.8 mm, en loopt spelingvrij door de 1.8 mm buitenkabel.

Hoe simpel wil je het hebben.......

Richtingroer zou ik helemaal niet gebruiken, had ik ook niet op mijn fantrainer, nergens voor nodig
 
en bovenlangs? richtingsroer?

Dat was inderdaad de meest ideale routing van de bowdenkabel voor het richtingsroer :thumbsup:

full


o is het, het is niet anders.

Dat is een keuze geweest om de bowdenkabel zo in te bouwen, het had anders gekund en kan dat eventueel nog steeds.
Om jezelf in menig bouwverslag van een ander te quoten; "go the extra mile"!

Je legt de aandacht voornamelijk op het type bowdenkabel, en de eigenschappen daarvan.
Een bowdenkabel kan in principe prima en heeft dat vroeger ook altijd gedaan.
In de tijd dat we nog niet voor elk stuurvlak een eigen servo inbouwden, maar met bowdenkabels en hevels aan de slag gingen.
Uiteraard moet het (zo) spelingsvrij (mogelijk)!

dat stuurt wat directer, wat preciezer.

Natuurlijk niet "wat", maar spelingsvrij stuurt precies en direct aan.
Als je speling hebt dan komt het "wat"...

Het basis uitgangspunt van een bowdenkabel is zo min mogelijk curves, en zeker geen dubbele tegengestelde curves achter elkaar.
Alles kan, maar natuurkundig gezien weet je dat elke extra, en zeker een tegengestelde curve, problemen gaat geven in accuratesse.

Richtingroer zou ik helemaal niet gebruiken, had ik ook niet op mijn fantrainer, nergens voor nodig

Op mijn 1/12 kistjes die wat sneller vliegen heb ik ook meestal geen functioneel richtingroer.
En zeker in het geval van deze Fantrainer zonderlandingsgestel zou je ook naar mijn mening het gewoon kunnen skippen...
Je kan het nog steeds simuleren door een schaal richtingroer te maken maar deze vast te zetten, heb ik ook gedaan bij bijvoorbeeld m`n 1/12 Swallow (m`n avatar)

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Je moet de buitenkabel die ik voorstel, doorvoeren door de buitenkabel die je al hebt, dan heb je geen speling

Oh! Ah! Op die fiets . . . :hammer:

Ik dacht dat je die als stuurkabel wilde gebruiken! . . . :thumbsup:

Okay, goede optie, houd ik in gedachten.

Bovenlangs . . . Ik weet het niet.

Kom ik in de cockpit ook helemaal anders uit, moet de servo helemaal anders . . .


Richtingroer zou ik helemaal niet gebruiken, had ik ook niet op mijn fantrainer, nergens voor nodig

Soms zie je toch modelletjes redelijk lelijk door de bocht gaan, slippend en schuyivend . . . :mad:

Dan denk ik: argh, richtingroer!!!





Maar.

Wat iedereen lijkt te vergeten is dat als ik een kabel kan vinden zoals die van het hoogteroer, alle problemen opgelost zijn, ik de boel spelingsvrij voor mekaar heb (denk ik).

Na morgen weten we (denk ik) meer.


jan.
 
Laatst bewerkt:
Overigens.

Het basis uitgangspunt van een bowdenkabel is zo min mogelijk curves, en zeker geen dubbele tegengestelde curves achter elkaar.
Alles kan, maar natuurkundig gezien weet je dat elke extra, en zeker een tegengestelde curve, problemen gaat geven in accuratesse.

Wanneer de speling (vrijwel) nul is, kun je volgens mij best best bochten maken, ook tegengestelde, zonder dat de speling groter wordt.

De wrijving zal wel wat toenemen.


jan.
 
Bij Fliegerfarm hadden ze buitenkabels met een binnendiameter van 2,2 mm.

Scheelt toch weer een tiende.

Buitendiameter is ook een tiende minder, scheelt weer met afschuren (de andere kabel ligt hier en daar iets te diep).

(Die fantastische kabels zoals we (ik) die kenden zijn dus verleden tijd. Zoals Dave Platt al zei: als het vervangen wordt door iets nieuws, is het meestal duur, of van mindere kwaliteit, of allebei . . . )

Deze gaan we gebruiken: nu ingeklem, beetje voor vormen, vanavond inlijmen.

Hèhè, ook al weer opgelost. :)


jan.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top