en bovenlangs? richtingsroer?
Dat was inderdaad de meest ideale routing van de bowdenkabel voor het richtingsroer
o is het, het is niet anders.
Dat is een keuze geweest om de bowdenkabel zo in te bouwen, het had anders gekund en kan dat eventueel nog steeds.
Om jezelf in menig bouwverslag van een ander te quoten; "go the extra mile"!
Je legt de aandacht voornamelijk op het type bowdenkabel, en de eigenschappen daarvan.
Een bowdenkabel kan in principe prima en heeft dat vroeger ook altijd gedaan.
In de tijd dat we nog niet voor elk stuurvlak een eigen servo inbouwden, maar met bowdenkabels en hevels aan de slag gingen.
Uiteraard moet het (zo) spelingsvrij (mogelijk)!
dat stuurt wat directer, wat preciezer.
Natuurlijk niet "wat", maar spelingsvrij stuurt precies en direct aan.
Als je speling hebt dan komt het "wat"...
Het basis uitgangspunt van een bowdenkabel is zo min mogelijk curves, en zeker geen dubbele tegengestelde curves achter elkaar.
Alles kan, maar natuurkundig gezien weet je dat elke extra, en zeker een tegengestelde curve, problemen gaat geven in accuratesse.
Richtingroer zou ik helemaal niet gebruiken, had ik ook niet op mijn fantrainer, nergens voor nodig
Op mijn 1/12 kistjes die wat sneller vliegen heb ik ook meestal geen functioneel richtingroer.
En zeker in het geval van deze Fantrainer zonderlandingsgestel zou je ook naar mijn mening het gewoon kunnen skippen...
Je kan het nog steeds simuleren door een schaal richtingroer te maken maar deze vast te zetten, heb ik ook gedaan bij bijvoorbeeld m`n 1/12 Swallow (m`n avatar)
Groeten, Ramses
.