Fanjet 600

Ik vind dat je helemaal geen Clark Y moet willen.
Clark Y is echt veel te gevoelig voor snelheid, zodra de snelheid ook maar iets hoger word gaat ie veel meer liften.
En verdunnen, ik denk niet dat je daar heel veel mee verandert.
Ik zou dan eerder de camber gaan veranderen, dat bepaalt meer de lift dan de dikte.
Gewoon die NACA pakken en dan als je meer weerstand (dus langzamer) wilt de 2415.
Die is 15% dik en de 2412 is 12%

GJ
 
Ik ben toch redelijk dom aan het worden.

upload_2019-3-7_20-48-47.png


Wat betekenen de afkortingen vvb, an, avb en aa? :hammer:

Met dat ik er nu naar kijk denk ik dat ik het zie. :)

Voorste / achterste voet breedte, procenten van de koorde?

Afstand tot neus-/achterlijst in procenten?

(Je kunt ze er natuurljk ook zelf ondertekeken, uitgaande van twee voetjes . . . :) )


jan.
 
Waarom 2 voetjes?
Je kan er toch ook 1 nemen, aan de achterkant, scheelt weer wat breek en schuurwerk.
En je hebt 1 graad tipverdraaiing, dat is de bedoeling?

GJ
 
Die afbeelding van dat profiel is alleen om te verduidelijken hoe het werkt.

Helaas komen de afkortingen niet overeen met de Nederlandse versie . . . :hammer:

Ik print de A4-tjes minstens twee keer uit: een keer om de ribben mee te maken, een keer om de 'bedjes' te maken waar de beplanking, van voor tot achter ondersteund, inclusief tipverdraaiing, op ligt. :)


jan.
 
Delen voor het voorste deel van de romp zo goed als klaar.

20190314_224918_1552601653656_resized.jpg



20190314_225258_1552601655301_resized.jpg


Even checken of de driehoekslijst er precies in past . . . Nu wel.


20190314_225111_1552601656653_resized.jpg


Onderdeeltjes voor de montage van de motor.


20190314_225041_1552601657536_resized.jpg


Zo steekt 'ie ver genoeg in de duct.

Maar ik moet eigenlijk nu eerst de ASK-13 uitwegen en helemaal vliegklaar maken . . .

Vind dit veel leuker! :)


jan.
 
Vanavond deze draad weer opgepakt.

Dat duurde wel even, voor ik weer wist wat ik bedacht had!; je schrijft het toch nooit precies en uitgebreid genoeg op.

Maar, ik weet het weer!

20190613_214223_1560460194419_resized.jpg


Wordt vervolgd.


jan.
 
Wie weet wat de functie is van dat witte ding dat net achter de rotor aan de onderkant tegen de horizontale staartboom aangeplakt zit?

Fanjet_600_002.jpg



jan.
 
Als je hem heel erg uitvergroot lijkt het inderdaad een behuizing om een radiator.
Je kan ze natuurlijk een mailtje sturen wat dat nou is, zullen ze vast wel op antwoorden.

GJ
 
Ik merk dat op sommige spantjes de 45º afchuining voor de driehoekslijst toch nog net helemaal zuiver is.

Omdat de schuurmachine kaduuk is, eerst met stabilo en hoogteroer verder.


jan.
 
Ik moet eerlijk zeggen: het was, na al dat (zgn.) 'ARTF'-gedoe zelfs weer even wennen, gewoon bouwen met hout!

Voornamelijk witte houtlijm, en dit komt goed van pas!

20190621_001719_1561365513742_resized.jpg


Om aan te brengen, en het overtollige te verwijderen cq. in de naad te strijken.

En uiteraard aanwezig: magneetjes!

20190620_232600_1561365512468_resized.jpg



Hier ging ik dus gelijk al de mist in: het ware bij nader inzien handiger geweest in de indekking direct al uitsparingen voor scharnieropneempunten te maken.

Heb het nu zo opgelost.
Eerst een stukje 0,4 mm sperrholz, daar twee ministukjes 0,8 mm op (= dikte van scharnier), en dan weer afdekken met 0,4 mm sperrholz.

20190623_230309_1561365514842_resized.jpg



Iets meer werk, maar werkt wel mooi!

20190623_232420_1561365515848_resized.jpg


Lijkt wel alsof daar een gigantisch dikke klodder witte lijm zit!

Gaan we bekijken (want dit kan natuurlijk niet).


jan.
 
Laatst bewerkt:
Langzaam maar zeker.

Voorlijst er nog voor en dan is het stabilo (zo goed als) klaar.

20190626_091011_1561534328652_resized.jpg



Ik was een beetje bang dat de witte houtlijm al zou uitdrogen, voor ik de indekking er op kon drukken, maar ziet:


upload_2019-6-26_11-0-29.png


2 - 3 minuten laten intrekken: waarom is dat?

Het voelt dan al een beetje droog aan . . .


jan.
 
Dat is bij ‘normale’ temperaturen... ik had het op 25 graad in het bouwhok... houtlijm droogt als superglue [emoji39]...
Dat schiet wel op, das’t mooie er van...
 
Als je het echt warm maakt, lijmt het ook als het droog is weer.
Ik ben mdf met eiken aan het fineren.
Je smeert beide zijden in, wacht tot het droog is, dan kan je met een strijkijzer het bandje er op strijken.
Het is dus makkelijk spul.
Alleen niet meer dan 10% verdunnen.
En naadjes vol smeren heeft geen zin.
Het is geen vulmiddel.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top