Fanjet 600

Maar je gaat dus geen Wemotec of andere koopfan gebruiken?
Je gaat hem zelf maken, want anders is door de fabrikant al bepaald waar de rotor komt.
Ik weet niet of het nodig is maar men heeft het bij edf's ook altijd over diffusers, dus schotten om de lucht goed te geleiden.

GJ
 
De FAN van een fantrainer is veel groter (in verhouding) als van een EDF, toerental is ook lager.

op de speed-400 Fantrainer (0.8cc cox-maatje) draaide we een 5" prop, dat is al 127mm diameter.
 
Ohhh, dus dan is het gewoon een kist met een middenmotor.
Dan is al dat moeilijke berekenen niet nodig.
Vraag me dan alleen af (oh jee, nou zet ik Jan ook aan het denken) hoe zit dat dan met domping en zijwaartstelling?

GJ
 
  • Like
Reactions: wvr
Ik heb//had toevallig nog een Mega 16/15/4 liggen (uit de Upstart!); die komt er in.

Gebruikte Willenborg bij zijn electrificering ook; sterk en snel genoeg.

Hij moet in die duct draaien, dus domp 0º en zijstelling 0º.

En de duct staat ook zonder domp of zijstelling in de romp.


jan,
 
Jan, ik vind het een leuk apart model en ik ben nog even wat dingen tegengekomen.
De prop zit direct achter het cockpitdeel, dus helemaal aan de voorkant van de mantel (want ze noemen het een mantelpropeller).
Wat foto's van RCnetwork
fw3.jpg


fan3.jpg


Ik weet niet hoe groot de mantel is van binnen, je kan eventueel de tips van een prop afzagen en dan mooi in vorm van de mantel schuren, dan sluit ie mooi aan.
Wel eerst weer balanceren voor dat hij op de motor gaat.

GJ
 
Ik zie dat ze de motor iets uit de firewall laten steken.
En daar dan een xps motorkapje omheen.
Hij zegt dat het hem iets sneller maakt omdat je minder turbulentie hebt van de firewall.
Dat kan wel kloppen, je prop is een duwprop en die gaat vacuum zuigen als er een groot oppervlak achter zit.
Hij heeft het niet mooi gedaan, ik zou zelf een koker, soort filmkokertje, maken en daar de motor in plaatsen.
Of de motor op standoffs zetten met en kruis.
En hij loopt echt langs het begin van de mantel en je ziet ook dat de mantel iets rond gemaakt is naar binnen toe.
Beetje zoals de inlaattrechter van een carburateur.
En je ziet ook dat er een afgetopte prop gebruikt word.

fantrainerfairingrear1.jpg
fantrainerfairing.jpg


GJ
 
Vergeet niet dat hij dit gedaan heeft vanaf de situatie dat er een Coxje op zat! :eek:

Dus het moest allemaal gebeuren terwijl alles er op en er aan zat . . .

Petje af hoor . . . :worship:

Overiogens: sheet #2 staat nu ook op RCGroups.

Weinig van te maken . . . :(


jan.
 
He Jan, wat heb je nou gedaan..
Nou wil ik er ook 1 bouwen.
Er is best veel info over te vinden.
Die gaat dus op de to do list.

Ken je deze al?
Prop draait me iets te snel, te snerpend geluid en hij vliegt best snel.

 
Deelbenemer aan de Jet-WM . . .

Wie het draadje van voren af aan doorneemt vindt veel . . .

(Nou, doe ook maar niet . . . WAT een gel** allemaal zeg . . . :mad:)

GJ, wil je er echt een bouwen?

Zo'n kleintje, of een groterer?


jan.
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik heb de tekening gevonden met dwarsdoorsnedes van de romp.
Er is ook nog die bouwtekening van die zwitser maar die is schaal 1:5 en dat vind ik te groot (bijna 2 meter) dus ik wil hem 1:5 gaan bouwen.
1:5 past niet lekker in de auto want de romp word dan al 184 cm, vleugel word wel deelbaar.
Ik heb die zwitser gevraagd of ie de tekening als pdf wil sturen, dan kan ik hem zelf schalen en hem naar 1:6 brengen.
Op 1:6 (ik heb alle maten al berekend) is de prop 20cm.
Ik ken iemand die propmeenemers maakt en die heeft ook al eens een 5 blads meenemer gefreesd.
Dus dan kan er echt een schaalprop op, ik neem dan de bladen van een klapprop en top die af zodat ze mooi in de mantel passen.
Dan een langzaam draaiende motor zodat ie zoeft, maximaal 10000 rpm.
En de romp en vleugel snij ik uit schuim dmv de dwarsdoorsneden, eventueel bekleden met balsa en dan uithollen of een glasweefseltje erover.
De mantel kan ook uit schuim, dan is de inlaat ook mooi vloeiend te maken.
Nee, ik ben niet zo van de houtbouw als het niet hoeft.

Maar ik vind het een grappig ding, weer eens wat anders.

GJ
 
Ik heb de tekening binnen als PDF.
Dat wordt een hoop schuim snijden....
Vleugel en stabilo zijn wel in ribbenbouw.

GJ
 
Gave kisten allemaal. Je kan natuurlijk ook een Ramoser aftoppen... duur propje, maar dan kan je de spoed instellen.
Dat aftoppen van bladen gebeurd natuurlijk ook bij Kort straalbuizen... bij scheepsvoortstuwing. Kanaliseerd de wervelingen aan de tips en om een stukje cavitatie tegen te gaan...

Ook leuk voor een zwever concept.
 
Ik heb de tekening binnen als PDF.

Je laat er geen gras over groeien!

Ben benieuwd. :)

(Ik vorder langzaam met het lamineren; alle spanten zijn getekend.)

Ik zat me nog af te vragen; kun je in Profili ook ribben in een andere procentuele dikte van een bepaald profiel laten printen?

upload_2019-3-3_23-34-14.png


Dus Clark Y met bv. 11,0% ipv. 11,7% maximale dikte, op 28% van de koorde.


jan.
 
Ja maar DevWing moet je kopen en er is ook een ander progje dat gratis is.
De kan daarmee de dikte procentueel aanpassen.
Als je invult 1,0 dan is de vermenigvuldigingsfactor 1
Als je invult 0,8 dan wordt ie 80% van de dikte.
Hij schrijft het weg als dxf bestand maar het in dikte aangepaste profiel staat er ook als new.dat

Dat bestandje kan je weer in Profili als nieuw profiel invoeren.

Bijgevoegd het gezipte progje.

GJ
 

Bijlagen

Okay bedankt, ga ik naar kijken!

(Weet niet zeker of het nodig of een goed idee is, je zou Clark natuurlijk iets kunnen 'verdunnen' . . . )


jan.
 
Back
Top