Nee zowel het resultaat van vandaag en het niet meedoen in utrecht hebben met redenen van persoonlijke aard te maken, niet met inzet, overkill, angst, of wat dan ook. Ik vind het resultaat van vandaag ook niet erg of teleurstellend, helemaal niet, ik wist vanochtend al dat ik niet goed zou vliegen vandaag. Je moet je wel echt op een vlucht kunnen concentreren.
Ik zie ook wel resultaten van de inzet, qua vliegen zit ik niet gruwelijk ver van Hans af, die vandaag won.. ik ben alleen nog niet consistent genoeg daarin, maar dat komt wel.
Ik had vandaag beter ook kunnen skippen qua vliegen, voor de rest was het wel een hele aangename dag.
De reden voor de motoruitval is onbekend. De teller voor die kist staat, met vandaag erbij, op 167 vluchten en daarbij heeft ie 4 vluchten dit probleem gehad. Hij vliegt, is gewoon bestuurbaar, maar dan schakelt de regelaar de motor uit. Je moet 'm dan naar idle toezetten en dan even later pakt ie wel weer op.
Reeds uitgesloten oorzaken:
1) ontvangeraccu/regulator (ding blijft ten alle tijde bestuurbaar)
2) failsafe (is zo ingesteld dat ie, mocht die inspringen, naar beneden komt.. en daarbij was ie wel bestuurbaar)
3) teveel stroomvraag van motor - ik vlieg nu met een 18x10 prop waarmee ie aanmerkelijk minder stroom vraagt dan de 18x12 waar ik het gros van die 160+ vluchten heb gemaakt
4) te warm - de regelaar is op z'n hoogst licht lauw na een vlucht
5) timing - hij stond op 'automatisch' ik heb 'm na de 3e keer op '20' gezet, wat een vrij behoudende timing is
6) celdetectie - hij stond op 'automatisch', na de 1e keer heb ik dat vastgezet op 8 cellen
Het is ook heel erg incidenteel (nu dus 4 keer op 167 vluchten) en de vlucht erna is alles gewoon weer goed.
Mijn gok is dat er iets misgaat in de initialisatie van de regelaar, ook omdat het is opgelost als ie echt uit en weer aan gezet is. Tweede jammere is dat het op de grond absuluut niet reproduceerbaar is, ook niet als ie er last van heeft. Als ie in de lucht is uitgevallen kan ik 'm landen en dan daarna de accu op de grond probleemloos volgas of continu wisselend vol gas / geen gas leegtrekken zonder storingen.
Al met al dus een vaag iets. Zolang hij het houdt op gemiddeld 1 keer per 40 vluchten, kan ik er mee leven.