Zo, lipo opgeladen, aangesloten, en ..... weer niks. Wel bec-spanning, maar verder geen teken van leven uit de Jive, geen geluid, geen led, niks.
Daarna in de zender en de ontvanger het gaskanaal van links naar rechts en van boven naar onder bekeken, reversed, endpoints naar 150%, servo eraan, ander kanaal gebruikt, maar de Jive doet niets.
Nu in de zender maar eens een normaal heli-programma selecteren, kijken of dat wat brengt. Dan kan ik de Helicommand wel niet gebruiken, maar dat is van latere zorg. Mocht er niets werken dan gaat de Jive weer naar Duitsland, maar ze zien je daar denk ik al aankomen met twee keer precies hetzelfde verhaal, bij twee verschillende Jive's. Ik bedoel, als ik daar zelf als monteur zou werken zou ik in een dergelijk geval ook denken "daar zit er eentje met een heli te freubelen terwijl hij niet weet wat ie doet", niet dan?
Is even off-topic, maar dit doet me denken aan mijn eerste heli, een Helibaby van Schlüter, 35 jaar geleden. Had ik van iemand gekocht van mijn zuurverdiende vakantiewerk-centen. De Webra startte en liep goed, maar op het moment dat de heli los wilde komen van de grond zakte de motor in. Dat zou ik wel effe fiksen, motor uitgebouwd, met een vliegtuigpropellor op een plankje, en lopen als een zonnetje. Terug in de heli ook, totdat .... de heli los wilde komen, toen zakte de motor in. Deze procedure herhaalde zich nog wéken, maanden achter elkaar totdat ik het ding in een hoek smeet. En daarna maar nadenken wat het verschil was tussen de motor in de heli, en dezelfde motor op een plankje. Totdat ik er op een goede nacht in bed weer over lag te piekeren, en toen viel het me in: het brandstoffilter. Die zat wél in de heli, maar bij de proefopstelling op het plankje niet; gewoon effe een stukkie brandstofslang tussen tank en carburateur, zonder filter, het was toch maar voor even, en lopen. Dus, midden in de nacht uit bed, heli opgezocht, filtertje open geschroefd, en ja hoor, bijna verstopt. Opgelost.
En wat heeft dat met de Jive te maken? Nou, zoals ik al schreef: beide Jives konden één keer volledig volgens het boekje geprogrammeerd worden, maar daarna niets meer. Er móet toch ergens iets niet goed staan ?!
Groet, Jan.