Na mijn niet-bestaande kennis van electronica via dit draadje
vraag-over-naderingsschakelaar
verheven te hebben tot net marginaal meer dan volkomen nul, zijn we nu bijna zo ver dat we werkend resultaat hebben.
De resterende "problemen" zijn niet van electronische aard, maar puur de laatste stapjes in het positioneren van de sensor-spoel (hij moet wel de krukpen zien maar mag niet afgeleid worden door de rest van de motor).
Electronische ontsteking op zich, dat werkt, het werkt zelfs fantastisch! Wij vliegen er nu een klein jaar mee, en de resultaten zijn super: de ontstekingen hebben zich al min of meer terugverdiend zelfs.
Geen Nitro meer nodig (dus véél goedkopere brandstof), minimaal 20% brandstofbesparing (dus ook véél minder vettigheid op je model), nooit meer uitgebrande gloeipluggen of gerotzooi om die plug op het veld te wisselen, minder rommel nodig voor starten (gloeiplug modulator, snoeren, klemmen, glowshots, kan allemaal thuisblijven).
Carburateur afstellen word ook een stuk eenvoudiger. Héél kort door de bocht: naald dichtdraaien tot de motor inkakt, twee a drie klikjes terug open, en klaar. Geen zenuwachtig voelen aan de backplate meer: De motor word wel veel heter, maar MAG ook veel heter worden want de vicieuze cirkel van "hetere motor=>vroeger ontsteken=>nóg hetere motor=>schade" wordt effectief onderbroken doordat het ontstekingstijdstip niet meer temperatuursafhankelijk is.
Elluk foordeel hep se nadeel helaas: Voor vliegtuigmotoren relatief kinderspel om zo'n ontsteking te plaatsen, voor heli's een behoorlijk grote opgave: Bij heli's met de "Schlüteriaanse motoropstelling" (T-rex, Raptor, noem ze maar op) is het echt een drama om de magneet en pick-up zodanig te plaatsen dat de timing reproduceerbaar is na demontage van de motor, en überhaupt is plaatsen van die spullen al niet echt makkelijk.
Bij Vario's van de SkyFox serie dachten we dit opgelost te hebben met een schijf op de krukas die via een spie gepositioneerd werd, maar ook hier stuitten we onverwachts op mechanische problemen.
We hebben dat nu dus "opgelost" (we hopen volgende week het eerste exemplaar operationeel te hebben) door de pick-up te verplaatsen naar de achterkant van de motor, op dusdanige wijze dat het in IEDERE heli, ongeacht de motoropstelling, toegepast kan worden.
Deze opstelling heeft overigens nog twee onbedoelde maar prettige bijkomende voordelen:
-Ten eerste is de grove instelling van de timing mechanisch te doen en de fijninstelling per potmeter wat al een stuk makkelijker werkt.
-Ten tweede is de schakeling die tussen pick-up en ontsteking komt voorzien van een LED, waardoor je de ontsteking via deze weg kunt instellen: je hoeft niet meer de bougie te demonteren en de kruk heel langzaam te verdraaien, vol spanning wachtend wanneer hij vonkt, om je vervolgens af te vragen hoeveel graden je er al voorbij geschoten bent voor je stopte met draaien....
Op de foto alleen nog maar een proefpassing, geen paniek, we weten dat de pick-up niet in ODP maar vlak voor BDP hoort te zitten.
Ik denk niet dat we dit in serie kunnen gaan produceren maar ik ben van harte bereid iedereen die dit ook ziet zitten zo goed mogelijk te helpen.
De totale kosten voor de schakeling (losse componenten) zal ergens in de buurt van de 20~25 euro liggen, en de spoel word geplaatst in een massieve plug temperatuurbestendige en slijtvaste kunststof.
Opbouw van de schakeling is simpel voor iedereen die een soldeerboutje kan hanteren, en aansluiten en instellen is kinderspel. Zelfs voor een totale electronica nitwit als ik....
Groet, Bert
vraag-over-naderingsschakelaar
verheven te hebben tot net marginaal meer dan volkomen nul, zijn we nu bijna zo ver dat we werkend resultaat hebben.
De resterende "problemen" zijn niet van electronische aard, maar puur de laatste stapjes in het positioneren van de sensor-spoel (hij moet wel de krukpen zien maar mag niet afgeleid worden door de rest van de motor).
Electronische ontsteking op zich, dat werkt, het werkt zelfs fantastisch! Wij vliegen er nu een klein jaar mee, en de resultaten zijn super: de ontstekingen hebben zich al min of meer terugverdiend zelfs.
Geen Nitro meer nodig (dus véél goedkopere brandstof), minimaal 20% brandstofbesparing (dus ook véél minder vettigheid op je model), nooit meer uitgebrande gloeipluggen of gerotzooi om die plug op het veld te wisselen, minder rommel nodig voor starten (gloeiplug modulator, snoeren, klemmen, glowshots, kan allemaal thuisblijven).
Carburateur afstellen word ook een stuk eenvoudiger. Héél kort door de bocht: naald dichtdraaien tot de motor inkakt, twee a drie klikjes terug open, en klaar. Geen zenuwachtig voelen aan de backplate meer: De motor word wel veel heter, maar MAG ook veel heter worden want de vicieuze cirkel van "hetere motor=>vroeger ontsteken=>nóg hetere motor=>schade" wordt effectief onderbroken doordat het ontstekingstijdstip niet meer temperatuursafhankelijk is.
Elluk foordeel hep se nadeel helaas: Voor vliegtuigmotoren relatief kinderspel om zo'n ontsteking te plaatsen, voor heli's een behoorlijk grote opgave: Bij heli's met de "Schlüteriaanse motoropstelling" (T-rex, Raptor, noem ze maar op) is het echt een drama om de magneet en pick-up zodanig te plaatsen dat de timing reproduceerbaar is na demontage van de motor, en überhaupt is plaatsen van die spullen al niet echt makkelijk.
Bij Vario's van de SkyFox serie dachten we dit opgelost te hebben met een schijf op de krukas die via een spie gepositioneerd werd, maar ook hier stuitten we onverwachts op mechanische problemen.
We hebben dat nu dus "opgelost" (we hopen volgende week het eerste exemplaar operationeel te hebben) door de pick-up te verplaatsen naar de achterkant van de motor, op dusdanige wijze dat het in IEDERE heli, ongeacht de motoropstelling, toegepast kan worden.
Deze opstelling heeft overigens nog twee onbedoelde maar prettige bijkomende voordelen:
-Ten eerste is de grove instelling van de timing mechanisch te doen en de fijninstelling per potmeter wat al een stuk makkelijker werkt.
-Ten tweede is de schakeling die tussen pick-up en ontsteking komt voorzien van een LED, waardoor je de ontsteking via deze weg kunt instellen: je hoeft niet meer de bougie te demonteren en de kruk heel langzaam te verdraaien, vol spanning wachtend wanneer hij vonkt, om je vervolgens af te vragen hoeveel graden je er al voorbij geschoten bent voor je stopte met draaien....
Op de foto alleen nog maar een proefpassing, geen paniek, we weten dat de pick-up niet in ODP maar vlak voor BDP hoort te zitten.
Ik denk niet dat we dit in serie kunnen gaan produceren maar ik ben van harte bereid iedereen die dit ook ziet zitten zo goed mogelijk te helpen.
De totale kosten voor de schakeling (losse componenten) zal ergens in de buurt van de 20~25 euro liggen, en de spoel word geplaatst in een massieve plug temperatuurbestendige en slijtvaste kunststof.
Opbouw van de schakeling is simpel voor iedereen die een soldeerboutje kan hanteren, en aansluiten en instellen is kinderspel. Zelfs voor een totale electronica nitwit als ik....

Groet, Bert
Laatst bewerkt door een moderator: