Bij gebrek aan 3D vaardigheden en ervaring, durf ik géén keiharde uitspraken te doen over hoe een en ander zich gaat houden bij 3D, maar ik zie geen enkele reden waarom dat niet zou kunnen: per slot van rekening houdt de OS 15cc gasser dat ook vol, en benzinemotoren draaien zoals bekend, nóg veel heter dan methanolgestookte motoren.
Sowiso, het "koelende" effect van Nitro blijft op zich behouden (bij gelijk vermogen gaat er méér vloeistof door de motor), ook al gebruik je CDI, en ook de vermogenswinst die Nitro normaal gesproken geeft, blijft behouden.
Echter, de nitro"afhankelijkheid", die verdwijnt, omdat het ontstekingstijdstip niet meer afhankelijk is van de motortemperatuur. Je motor wordt sowiso heter als met gloeiplug, maar kan die hitte prima verdragen, want het tijdstip verandert niet.
Wat ik nu ga schrijven klinkt mischien heel gek, maar
wat je hoofdzakelijk bij een gloeiplugmotor doet als je aan de naalden draait, is het afstellen van het ontstekingstijdstip, niet meer, niet minder, door het reguleren van de eindcompressietemperatuur! Daarom werkt een Carbsmart bijvoorbeeld uitstekend bij een gloeiplugmotor, maar totaal niet bij een vonkgestuurde motor.
Als je bij een CDI gestuurde motor de ontsteking later zet, krijg je een effect wat heel sterk lijkt op wat je hoort als je bij een gloeiplugmotor het mengsel vetter maakt.
Als je bij een CDI gestuurde motor het mengsel vetter of armer zet, hoor je eigenlijk maar heel weinig, hoofdzakelijk dat de motor wat harder of langzamer gaat lopen.
Als je bij een gloeiplugmotor te ver afmagert, kakt hij in en word bloedheet: dit komt omdat hij veel te vroeg gaat ontsteken, maar het mengsel is eigenlijk nog steeds te vet voor een volledige verbranding.
Mager je een CDI gestuurde motor te ver af, dan gaat hij domweg UIT....
Dat gebeurt al binnen 2 klikjes van het optimale mengsel.
Als je een gloeiplugmotor optimaal afstelt, en je bouwt hem daarna om naar vonk, kun je de naalden nog zo'n 20% verder indraaien (en dat zijn héél veel klikjes....).
Dus hoewel ik géén keiharde uitspraken ga doen, ben ik er redelijk zeker van dat je hiermee ook 3D kunt vliegen, en zelfs dat dat met veel minder (tot mogelijk zelfs géén) Nitro kan....
Governor kun je gewoon blijven gebruiken, sterker: je kunt
hoogstwaarschijnlijk de tacho-uitgang van de ontstekingsunit gebruiken om je governor aan te sturen (heb dat niet getest....)
Overigens, hier de eerste testvlucht, nog niet helemaal 100% afgesteld:
Test SkyFox with RcExl CDI and backplate timing sensor - YouTube
Om een voorbeeld te geven van de voordelen van CDI ontsteking:
Na deze testvlucht heeft de heli als proef 5 minuten stationair staan pruttelen, waarna ik het gas in één klap open zette. Zelfs na 5 minuten stationair geen enkele aarzeling en de motor toerde op als een kanonschot.
Groet, Bert