Electronische ontsteking nu bereikbaar voor iedere gloeiplugheli

Sterker nog: op dit moment staat de motor klaar om voor de "veld-test" te gaan....

Ik hoop dat het Zondag een beetje knap weer wordt (verwachting nu voor ZO is 6 graden en 3 Bft) dan gaan we testen.
Verloopt dat goed, dan kan ik eindelijk de gewone Hall-sensor er uit slopen.... :D :D :D

EDIT:
En zo ziet het er nu uit:

full

full

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Het ziet er interessant uit Bert ! Ik vrees voor trillingen en warmte in deze setup. Maar ik volg het met spanning.

Ik niet.... :D

-De backplate word ongeveer 70~80 graden (kunststof schijnt tot dik boven de 100 graden zijn structurele integriteit te houden).
-De sensor hangt in principe nét los van de backplate in de vrije lucht.
-Die sensor is gecertificeerd voor een werktemperatuur van -40 tot +150 graden Celsius
-De beugel is van epoxy gemaakt, en dat werkt behoorlijk trillingdempend.
-De sensor zit redelijk dicht bij het hart van de krukas, en midden tussen de montageflenzen van de motor. Daar is bij mijn weten het trillingsniveau normaal gesproken redelijk acceptabel.

Het enige waar ik een klein beetje vrees voor heb, is de CA-lijm tussen sensor en magneet, maar het IC-datablad zei specifiek dat dit de beste methode was....

Ik verwacht niet dat dit grote problemen gaat opleveren.

Maar, precies om die reden gaan we testen....
Ik slinger dit niet zomaar de markt op....

Groet, Bert

Bedenk me opeens, dat de vorige sensor nogal lomp was en last van zij-effecten had (kon niet te dicht bij de carterwand).... Met name door de invloed van de carterwand was .60 toch eigenlijk wel de minimale maat, anders moest de sensor zowat in het hart van de krukas staan, en dan valt er weinig krukstand meer te detecteren...

Deze sensor kan véél kleiner uitgevoerd worden, en heeft totaal geen last van de carterwand, dus is mogelijk wel tot aan .36 bruikbaar...

Of de RcExl ontsteking de daarbij behorende hogere toerentallen aan kan, is iets wat ik niet met zekerheid durf te zeggen....

Groet, Bert

Kwestie van testen. Ik hoop dat het allemaal lukt.
Ik ben de gloeipluggen nu al zat. En ik heb nog maar 1 dag nitro gevlogen. ;-)

Ben op dit moment al druk met mijn vliegmaat aan het puzzelen, want het is toch wel de bedoeling hier een kleine serie van te produceren, al was het maar om de kosten van de afgelopen drie maanden experimenteren terug te halen.

Het is allemaal redelijk simpel na te maken, maar bijvoorbeeld alleen de verzendkosten van de sensors bedragen U$ 30,-.... Voor één sensor is dat dus niet erg kost-effectief...
Dan moet je nog experimenteren met de magneet en de bevestiging voor je het allemaal werkend hebt, mogelijk een kunststof backplate maken, Dus voor iedereen afzonderlijk niet echt financiëel aantrekkelijk, en lastig als je geen draaibank hebt.

We hebben nu één draaiend prototype, maar we willen nog kijken of we van die kunststof backplate af kunnen, en de sensor zo gevoelig kunnen krijgen dat hij achter een standaard backplate gemonteerd kan worden.

Als dát lukt, zouden we bij een serie van zeg, 50 stuks, de prijs best wel eens héél acceptabel kunnen houden (durf nu nog niks te noemen).
Dan hebben we voor iedere "klant" alleen een paar simpele motor-afmetingen nodig (diameter en diepte van de holte van de backplate, en de diagonale hart-afstand van de boutjes daarvan, alsmede de boutmaat)
Lukt dat niet, dan zouden we voor iedere belangstellende een voor zijn motor passende backplate moeten fabriceren, en dan gaat er erg veel tijd, en ook véél meer materiaal in zitten.

Maar hoe dan ook, ÉÉRST moet de boel betrouwbaar worden, en daarna begin ik nergens aan voor ik weet of er belangstelling voor is.

Voor alle duidelijkheid: dit is NIET commerciëel, ik heb GEEN patent of octrooi, geen alleenrecht o.i.d., en de spullen om dit na te maken zijn voor iedereen vrij te koop. Niks geheims aan.
De enige twee redenen dat ik eventueel een serie maak en verkoop, is hoofdzakelijk omdat het voor iedereen afzonderlijk niet lonend is om het wiel opnieuw uit te vinden, en op de tweede plaats, als het dan tóch gebeurt, vind ik dat ik minstens de ontwikkelingskosten mag proberen terug te vangen.

Groet, Bert

Je kunt toch een backplate maken wat op elke motor past, gewoon iets met sleufjes. Nu kan ik mij herinneren dat er bij OS motoren er een obstakel zit in het achterdeksel. Heb je daar ook aan gedacht ?

Je kunt toch een backplate maken wat op elke motor past, gewoon iets met sleufjes. Nu kan ik mij herinneren dat er bij OS motoren er een obstakel zit in het achterdeksel. Heb je daar ook aan gedacht ?

Die backplate kun je niet universeel maken: niet alle motoren hebben de zelfde carterdiameter, en inderdaad, sommige motoren met een korte drijfstang, hebben bijvoorbeeld een kleine uitsparing voor de zuiger in het ronde deel. Soms heb je daar last van, soms niet. Kan ik vanaf hier ook nog niet bekijken....
Het beugeltje zoals op de foto, dat valt nog wel universeel te maken, maar is vanwege CNC ook geen enkel probleem om verschillende maten te maken (ik verwacht niet 50 klanten met 50 verschillende motoren....)

Het obstakel wat er bij sommige OS motoren is, is als ik me goed herinner een aangegoten tuit voor een carterdruk-aansluiting, en die kun je gewoon wegslijpen, maar hoogstwaarschijnlijk is dat niet eens nodig: er zit een redelijke offset tussen de sensorpositie en de triggerhoek, d.w.z. om de trigger op 28 graden voor top te krijgen moet de hartlijn van de sensor op bijna 60 graden voor top komen.

Ik denk wel dat dat goed komt....
Maar hoe meer info ik van te voren heb, hoe makkelijker het is om met iets écht universeels op de proppen te komen....

Groet, Bert

Ondertussen heeft de heli nog geen echte veldtest ondergaan, maar hij heeft al wel gevlogen, en de sensor houd dus gewoon het vereiste toerental voor deze motor bij (zal zo rond de 13~14 kRPM liggen)

Het was alleen geen weer om naar het veld te gaan dus het bleef bij een paar korte test-hoovertjes achter huis....

Korte impressie van een nog totaal onafgestelde motor:
http://youtu.be/zPli81hFtQg

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Nou, die motor klinkt zoals normaal ! gaat dus de goede kant op !

:D Kun je nagaan! Ik had bij gebrek aan stroboscoop of andere externe timing hulp de ontsteking eerst maar eens (te) laat gezet, en tussen iedere startpoging door een paar graden vervroegd, net zolang tot hij voor het eerst pakte. Die setting is wat je hier ziet. Er valt nog wel wat te halen dus, want ik denk dat hij nog zeker een graad of 5 vroeger kan....

Vanavond ga ik de boel klaar maken voor het veld, en als eerste ga ik die rotterige oude timing-schijf er uit slopen....

Groet, Bert

Gat boren in carterdeksel?

:D en dan? Heb je geen spoeldruk meer toch?

Eerst maar eens kijken of we het bereik van die sensor kunnen verbeteren. Met de magneet en houder die ik nu heb, is hij nét kritisch, d.w.z. hij ziet hem wel/niet door het ongewijzigde deksel heen. Als ik daar één mm detectieafstand bij weet te sprokkelen, kan hij al gewoon op het standaard deksel gemonteerd worden....

Duim voor me!

Groet, Bert

Dat is en blijft een probleem: je moet iedere sensor voor iedere motor individueel instellen, omdat er teveel variabelen zijn voor de offset van het triggerpunt.
Bij mij staat bijvoorbeeld voor een ontstekingstijdstip van ongeveer 25 graden BTDC de sensor op ongeveer 60 graden voor top. Nu zal die hoek voor de meeste motoren weliswaar ongeveer in dezelfde orde van grootte liggen, maar dat valt van achter mijn laptop niet te voorspellen....

Maar een gat boren is niet nodig: de sensor kijkt dwars door alu heen.... hij moet alleen vér genoeg kunnen kijken.

Groet, Bert

Is dit meer op schaal heli gericht of mag/kun je dit ook toepassen op 3D heli's?
Ook wat betreft governor werking e.d. blijf je hetzelfde, al dan niet meer vermogen, houden?

Bij gebrek aan 3D vaardigheden en ervaring, durf ik géén keiharde uitspraken te doen over hoe een en ander zich gaat houden bij 3D, maar ik zie geen enkele reden waarom dat niet zou kunnen: per slot van rekening houdt de OS 15cc gasser dat ook vol, en benzinemotoren draaien zoals bekend, nóg veel heter dan methanolgestookte motoren.

Sowiso, het "koelende" effect van Nitro blijft op zich behouden (bij gelijk vermogen gaat er méér vloeistof door de motor), ook al gebruik je CDI, en ook de vermogenswinst die Nitro normaal gesproken geeft, blijft behouden.
Echter, de nitro"afhankelijkheid", die verdwijnt, omdat het ontstekingstijdstip niet meer afhankelijk is van de motortemperatuur. Je motor wordt sowiso heter als met gloeiplug, maar kan die hitte prima verdragen, want het tijdstip verandert niet.

Wat ik nu ga schrijven klinkt mischien heel gek, maar wat je hoofdzakelijk bij een gloeiplugmotor doet als je aan de naalden draait, is het afstellen van het ontstekingstijdstip, niet meer, niet minder, door het reguleren van de eindcompressietemperatuur! Daarom werkt een Carbsmart bijvoorbeeld uitstekend bij een gloeiplugmotor, maar totaal niet bij een vonkgestuurde motor.

Als je bij een CDI gestuurde motor de ontsteking later zet, krijg je een effect wat heel sterk lijkt op wat je hoort als je bij een gloeiplugmotor het mengsel vetter maakt.
Als je bij een CDI gestuurde motor het mengsel vetter of armer zet, hoor je eigenlijk maar heel weinig, hoofdzakelijk dat de motor wat harder of langzamer gaat lopen.
Als je bij een gloeiplugmotor te ver afmagert, kakt hij in en word bloedheet: dit komt omdat hij veel te vroeg gaat ontsteken, maar het mengsel is eigenlijk nog steeds te vet voor een volledige verbranding.
Mager je een CDI gestuurde motor te ver af, dan gaat hij domweg UIT....
Dat gebeurt al binnen 2 klikjes van het optimale mengsel.
Als je een gloeiplugmotor optimaal afstelt, en je bouwt hem daarna om naar vonk, kun je de naalden nog zo'n 20% verder indraaien (en dat zijn héél veel klikjes....).

Dus hoewel ik géén keiharde uitspraken ga doen, ben ik er redelijk zeker van dat je hiermee ook 3D kunt vliegen, en zelfs dat dat met veel minder (tot mogelijk zelfs géén) Nitro kan....

Governor kun je gewoon blijven gebruiken, sterker: je kunt hoogstwaarschijnlijk de tacho-uitgang van de ontstekingsunit gebruiken om je governor aan te sturen (heb dat niet getest....)

Overigens, hier de eerste testvlucht, nog niet helemaal 100% afgesteld:

Test SkyFox with RcExl CDI and backplate timing sensor - YouTube

Om een voorbeeld te geven van de voordelen van CDI ontsteking:
Na deze testvlucht heeft de heli als proef 5 minuten stationair staan pruttelen, waarna ik het gas in één klap open zette. Zelfs na 5 minuten stationair geen enkele aarzeling en de motor toerde op als een kanonschot.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Back