Electronische ontsteking nu bereikbaar voor iedere gloeiplugheli

Stand van zaken momenteel:

De motor loopt.... "min of meer".... :(

Het principe werkt, maar we lopen tegen tamelijk stupide dingen aan als optimale waarde van de spoel (en daar moet de rest van het circuit ook weer op aangepast worden)

Het blijkt dat als de detectiespoel binnen een ringvormig metalen object geplaatst word (het carter dus) dan treed er op eens een soort "wegsterftijd" op, waarin de krukpin reeds verder op is, maar de detector nog steeds wat ziet.
Dat levert een met het toerental sterk veranderende timing op, en de motor gaat heel onregelmatig lopen....
Dat valt wel op te lossen door in plaats van op het wegdraaien, te gaan schakelen op het naderen, waardoor de motor weer regelmatig loopt, maar met de spoel die we nu hebben is de wegsterftijd min of meer gelijk aan de tijdsduur van een omwenteling bij stationair....

We "ontwikkelen" voorlopig stug door....

Groet, Bert

Dank je....

Mijn kennis van electronica is nagenoeg nihil, maar ik begin langzaam aan op te pikken wat de diverse dingen doen (andere spoel, andere condensators, andere weerstanden en potmeters) en wat de onderlinge invloed is van het een op het ander.

Vind dit in elk geval bere-interessant om te doen, ook al is het schakelingetje eigenlijk van het "my first transistor" niveau... :D

Groet, Bert

En.....

Nu baal ik.... want ondertussen de detector omgebouwd van 330 uH spoel naar 100 uH, en dat werkt al stukken beter qua statische resultaten....
Dus "vol verwachting klopt ons hart..." de boel proberen te starten, maar niet meer dan wat gereutel....
Dan maar eerst eens de motor warmdraaien met de originele Hall-sensor (die er nog steeds op zit) en wat denk je? Ook niks, nada noppes meer....

Na een hoop aan de sproeiers gedraaid te hebben, valt de vlek olie onder de heli op.... Niet leeggetankt tussendoor natuurlijk, en de tank is gaan hevelen, en het luchtfilter is verzadigd met dikke koude en stugge olie...

Dus dáág afstellingen, dáág betrouwbare testresultaten...

Luchtfilter verwijderd, en hoewel de motor niet blijft lopen, pakt hij wel zo nu en dan, en daar is weinig verschil te ontdekken tussen de Hall sensor en de inductieve sensor.... Dat verschil was er met de 330 uH spoel wel duidelijk, dus er lijkt vooruitgang te zijn...

Groet, Bert

Hoi Rinie,

Da's een ietwat ander detectie principe, wat niet helemaal bruikbaar is voor timing....

Helaas loop ik momenteel keihard met de kop tegen de muur met dit project, want wat ik ook doe: bij met de hand ronddraaien krijg ik haarscherpe detectie van de krukpen, en tot toerentallen ongeveer gelijk aan die van de startmotor, zijn er tekenen van min of meer accurate timing, maar daarboven werkt de boel gewoon niet meer, en ik kom er niet achter waarom.
Volgens alle gegevens moeten IC en transistors véééél hogere schakelfrequenties aan kunnen dan nodig is voor de ontsteking te timen, en toch "slaat de boel dicht" onder stationair toerental.
Als ik de motor start, merk ik dat hij wil gaan lopen, en soms pakt hij héél even.
Als ik de motor start op de originele Hall-sensor (die er nog steeds in zit) en dan probeer te achterhalen wat de inductieve sensor doet, kan ik geen enkele vorm van stroboscopisch effect ontdekken, m.a.w. het is net of de sensor willekeurig begint te schakelen.

Snap er weinig van... Het gebruikte schakelingetje word al door anderen voor deze toepassing gewoon gebruikt, zelfs in combinatie met de RcExl ontsteking (of afgeleiden daarvan).
Dus waarom werkt het hier niet?
Maar we blijven voorlopig stug doorgaan....

Groet, Bert

Tsja....:confused:
Vandaag contact gehad met een van mijn vroegere 2e machinisten, een Oekraïnsch genie op het gebied van electronica.

Die heeft me nog weer een paar ideeën aan de hand gedaan, waar ik het in kan zoeken. Richtingen waarin ik het helemaal niet zocht, en simpel te checken.
Dus morgen eerst eens het LEDje kortsluiten om op die manier een scherpere puls te krijgen....
Volgens hem fop ik mezelf door een pulswaarde die (té) marginaal boven het triggerpunt van de ontstekingsunit ligt.....

Ben benieuwd....

Groet, Bert

Hoi Bert,

ik hoop dat je een goede en betrouwbare oplossing vind,
en als het dan in serie gaat, koop ik jou ontsteking en bouw een ...

groetjes van Uwe

en een gelukkig nieuw jaar nog

Tsja.... voorlopig denk ik, dat ik eerst eens een geheel nieuwe print ga bouwen, kijken of ik mischien tegen "domme" soldeer- of andere problemen aan loop te kijken.
Degene van wie ik het print-idee overgenomen heb, Boris100, heeft in een testopstelling tot ruim boven het door ons benodigde toerental een vlekkeloze puls, en ik begrijp totaal niet wat er bij ons test-exemplaar misgaat....
Waarom ik een goede puls krijg bij starter toerental, een goede vonk, en TOCH geen ontsteking....

Momenteel begin ik hard te denken over een methode om de Hall-sensor te kunnen blijven gebruiken, maar ook daar ben ik nog niet helemaal uit....

Hoe dan ook, ik ben en blijf er 100% van overtuigd, dat timing via het achterdeksel domweg mogelijk moet zijn, en ook dat het gebruiksvriendelijk moet kunnen zijn....

Groet, Bert

Vanavond voor het eerst een echt lopende motor gezien....

Het principe is bewezen, nu nog betrouwbaar maken....

Groet, Bert

Dank je... je wilt niet weten hoe blij ik ben, want ik begon het heel erg somber in te zien.
De veranderingen die ik nu gedaan heb, heb ik al meerdere keren keren gedaan, maar OF niet goed genoeg, OF niet allemaal tegelijk.

Het was in elk geval een heel grote verassing dat de motor opeens aansloeg en direct in een krachtige tweetaktloop knalde....

:proost::banana::music::celebrate:

Groet, Bert

jij kan het,
mooi om te lezen,
suc6 verder

Groet
Uwe

Dank je... je wilt niet weten hoe blij ik ben, want ik begon het heel erg somber in te zien.
De veranderingen die ik nu gedaan heb, heb ik al meerdere keren keren gedaan, maar OF niet goed genoeg, OF niet allemaal tegelijk.

Het was in elk geval een heel grote verassing dat de motor opeens aansloeg en direct in een krachtige tweetaktloop knalde....

:proost::banana::music::celebrate:

Groet, Bert

Gefeliciteerd Bert,

het moet toch eens beloont worden !!

Groet
Uwe

Mooi werk Bert, wil Graag weten hoe je het opgelost hebt, ga ik mijn schaal heli ook voorzien ermee.
Gr. Rinie

:D Nou.... dat dénk ik te weten, maar wil ik eerst nog wel terdege testen of ik daar wel goed mee zit....

Maar ik denk nu dat de storing van de vonk (of de HV leads) toçh de electronica teveel beïnvloedde.... Als ik dat kan herhalen, dan zou de print in een afgeschermd doosje monteren voldoende moeten zijn.

Ik moet ook eerst nog kijken of ik normale toerentallen kan draaien met de sensor, want ik ben nu nog niet boven de (geschat) 8000 RPM geweest.

Nog wel wat te doen dus, voor ik ga "verklappen" hoe het allemaal werkt... ;)

Groet, Bert

Project "metaaldetector" is helaas gestrand.... :( Jammer, is best een hoop tijd in gaan zitten (en meer geld dan ik had verwacht....)

Maar we geven niet op, want ik heb een andere optie, waarbij ik hoogstwaarschijnlijk zelfs het achterdeksel niet hoef te vervangen, en voor de meeste motoren niet eens hoef te modificeren.

Aangezien die detectiespoel onverwacht toch een enorme misser was, hou ik nog even een slag om de arm, maar dit ziet er toch wel veelbelovend uit....

Groet, Bert

Het eerste succes is geboekt met de nieuwe opstelling.
Nog wel met een kunststof backplate, want de wanddikte van de originele backplate is 3 mm, en dat is nét een beetje teveel voor de sensor, dat was een kwestie van wel en niet.
Met de kunststof backplate die een wanddikte van 1 mm heeft, liep de motor onberispelijk, ook al moest ik de sensor min of meer met de hand op zijn plek houden.

Zojuist een tekeningetje gemaakt voor een universele ophanging voor de sensor, en die gaan we eerst vervolmaken, daarna halen we voorzichtig een mm wanddikte van de originele backplate.

Als dat lukt, hebben we het lek boven water.

We melden ons weer als er nieuwe ontwikkelingen zijn....

Groet, Bert

Back