El Niño

Johnny,
Ik heb de aansluiting expres rond gehouden zodat eventuele minimale tordering van de romp niet meteen leidt tot een standaard scheef zittend kielvlak. Een klein krasje als uitricht punt op romp en kielvlak zou voldoende moeten zijn. Ik doe het tot nu toe gewoon op het oog.
Een klein blokje triplex achter in de romp en een klein plactic schroefje van onderen af door het kielvlak zou ook kunnen werken.

Levertijd is ruwweg 3 maand. Kan iets meer zijn.
 
Vanmiddag de El Niño zien vliegen tezamen met een Ultima en Xplorer. Zonder nu meteen te kunnen zeggen wie "de beste" was, toch erg onder de indruk van de El Niño.

Mooi dat er een Nederlands model op de markt gekomen is met m.i. erg veel potentie.
 
  • Like
Reactions: jve
Alex heeft er inderdaad een fantastische kist van gemaakt, waar nog veel piloten plezier aan gaan beleven. Hier nog een plaatje van Alex met zijn El Nino.
IMG_6921.JPG
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: J.B
Tijdens de meeting op terlet had Alex mijn El Nino bij zich. Inmiddels vordert het afbouwen gestaag. Gisteren voor het eerst alle onderdelen gemonteerd tot een geheel. Alleen de kabelboom in de vleugel moet nog gemaakt worden. De volgende onderdelen hebben een plekje gekregen;

Powerline 1015 met YGE 40 en RF 16/8,5 uit mijn eigenbouw.
Flapservo mks 6100 hv
Ailerons mks75
Rudder en elevator mks75 met pull spring.
Er past net een 1000 maH liHv in.

Totaalgewicht zonder kabelboom 955 gram. 1000 gram lijkt haalbaar.

IMG_0665.JPG

IMG_2013.JPG

IMG_2022.JPG

IMG_2019.JPG
 
Mooi! Gefeliciteerd met de kist :koud:.

Mag ik vragen voor welke lay-up je hebt gekozen? Alex heeft wat keuze en ik sta nog in dubio. Graag zou ik je overwegingen meenemen. Ik begrijp dat je de bowden dus wel vervangen hebt door een touwtje. Nodig voor het zwaartepunt?

Ik zie een bewuste keus voor HV servo's. 2S zonder BEC?

En de Vinco komt ook nog of ...... :D je gaat voor Nederlandsche waer?

Vooreerst heb ik geen vragen (meer) ;)

Johnny
 
Johnny,

Ik heb voor de kist van Alex gekozen. De uitvoering is dbox. Ik heb mijn eigenbouw ook met pullspring aangestuurd en dat bevalt prima. In overleg met Alex de romp besteld zonder stuurstangen.
Cg komt nu met 1000maH zelfs te voorlijk uit. 500 maH zal wsl genoeg zijn. De staartvlakken zijn erg licht.
Ik ga gewoon de bec gebruiken. Mijn futaba ontvangers gaan anders in rook op.
 
Vandaag de kist af kunnen bouwen. Ondanks de krappe neus past alles er precies in. Ik kan een 1000 maH bolt accu kwijt, maar dan is mijn cg net iets te voorlijk. Met 500 maH weer net iets te achterlijk. De 850 maH lijkt precies goed. Totaalgewicht met deze accu 985 gram. Nog wel zonder altis.
Vanmiddag ook gelijk maar even ingevlogen. De eerste start vanaf zo'n 50 meter weg kunen klimmen. Nog niet verder afgesteld. Alle uitslagen nog op het oog, maar hij vliegt daarme al prima. Ondanks het erg lage gewicht wil hij goed lopen.
IMG_0676.JPG
 
lichter mogen ze niet gaan of er moet lood in om aan de minimum te komen ;-)

Een F1A, wedstrijdtoestel (= een vije vlucht zwever) moet minimaal 410 gram wegen.
Een toestel gebouwd op 370 gram met 40 gram lood in het zwp vliegt echter stukken levendiger/beter.
Dit vanwege het verkleinen van het traagheidsmoment.
Dus lichter mag het niet ?? Van mij wel, hoor :D
 
Een F1A, wedstrijdtoestel (= een vije vlucht zwever) moet minimaal 410 gram wegen.
Een toestel gebouwd op 370 gram met 40 gram lood in het zwp vliegt echter stukken levendiger/beter.
Dit vanwege het verkleinen van het traagheidsmoment.
Dus lichter mag het niet ?? Van mij wel, hoor :D


tuurlijk is dat belangrijk Arno , in f3k des te meer , niet alleen tijdens het vliegen maar ook voor het gooien zoals je weet.
Maar ook is het belangrijk dat wanneer je een kist koopt van die 1500euro+(of soms nog veel meer) koopt dat die niet bij de minste onzachte landing breekt of als er bij wijze van spreken en mid-air is met een wesp er een groot gat in is ;-)

priklandingen lijken de standaard te wordne in f5j , en kist moet deze goed kunnen verdragen.

Algemeen gaan kisten die 1300gr vliegklaar wegen(heel wat) sterker zijn dan die dat 800gr vliegklaar wegen/wat lood voor min fai .

Ik zelf denk dat ik liever een ietwat sterkere heb voor alledaags gebruik , 1200-1300 lijkt me prima , als er geld over is koop wel 1 die lichter is voor 1 keer per jaar uit de kast te halen en voorzichtig te vliegen en landen

ps: ikspreek hier niet over de el nino of andere kisten , gewoon een algemeen beeld...

hoop de el nino binenkort te zien vliegen , zal er prachtig uit zien ;-)
 
tuurlijk is dat belangrijk Arno , in f3k des te meer , niet alleen tijdens het vliegen maar ook voor het gooien zoals je weet.
Maar ook is het belangrijk dat wanneer je een kist koopt van die 1500euro+(of soms nog veel meer) koopt dat die niet bij de minste onzachte landing breekt of als er bij wijze van spreken en mid-air is met een wesp er een groot gat in is ;-)

priklandingen lijken de standaard te wordne in f5j , en kist moet deze goed kunnen verdragen.

Algemeen gaan kisten die 1300gr vliegklaar wegen(heel wat) sterker zijn dan die dat 800gr vliegklaar wegen/wat lood voor min fai .

Ik zelf denk dat ik liever een ietwat sterkere heb voor alledaags gebruik , 1200-1300 lijkt me prima , als er geld over is koop wel 1 die lichter is voor 1 keer per jaar uit de kast te halen en voorzichtig te vliegen en landen

ps: ikspreek hier niet over de el nino of andere kisten , gewoon een algemeen beeld...

hoop de el nino binenkort eens te zien vliegen
 
Ik had wel iets "revolutionairs" uit jouw stal verwacht op F5J gebied. Geen plannen?


tuurlijk is dat belangrijk Arno , in f3k des te meer , niet alleen tijdens het vliegen maar ook voor het gooien zoals je weet.
Maar ook is het belangrijk dat wanneer je een kist koopt van die 1500euro+(of soms nog veel meer) koopt dat die niet bij de minste onzachte landing breekt of als er bij wijze van spreken en mid-air is met een wesp er een groot gat in is ;-)

priklandingen lijken de standaard te wordne in f5j , en kist moet deze goed kunnen verdragen.

Algemeen gaan kisten die 1300gr vliegklaar wegen(heel wat) sterker zijn dan die dat 800gr vliegklaar wegen/wat lood voor min fai .

Ik zelf denk dat ik liever een ietwat sterkere heb voor alledaags gebruik , 1200-1300 lijkt me prima , als er geld over is koop wel 1 die lichter is voor 1 keer per jaar uit de kast te halen en voorzichtig te vliegen en landen

ps: ikspreek hier niet over de el nino of andere kisten , gewoon een algemeen beeld...

hoop de el nino binenkort te zien vliegen , zal er prachtig uit zien ;-)
 
Back
Top