Patrick,
Mijn beroep is modelvliegtuigen bouwen.
Er zijn programma's te downloaden zoals XFLR5 en Profili die dat voor je doen. Moet je wel de nodige duizenden uren aan besteden om goed met deze programma's te kunnen werken, leren om polaires te interpreteren, ervaring opbouwen met welke veranderingen je een profiel kunt verbeteren, Die profielen, bij de EL Niño zijn dat er 11stuks over de gehele vleugel, weer goed samen te laten werken om iets echts goed te ontwikkelen.
Low speed geoptimaliseerde profielen bij meer wind vliegen is geen enkel probleem. Het verschil tussen een F5J en F3J is dat je bij F5J niet met snelheden van 150km/u plus hebt te maken. Een f3J start met een F5J profiel zou daar dus aan hoogte inboeten simpel weg omdat bij hoger Reynold getallen de weerstand hoger is. Het voordeel van een F5J profiel is weer dat de weerstand bij de normale vliegsnelheden lager is en je daar door dus een iets betere glijhoek krijgt maar ook dat het model een stuk makkelijker versnelt naar iets hogere snelheden (drukken tegen de wind). En je kunt het model veel lichter vliegen. Het komt er dus op neer dat je minder consessies hoeft te doen.
Vladimir laat zijn kisten vooral door topvliegers als Joe Wurts berekenen.
De Pike profielen zijn door een duitser ontwikkeld.
Nan weet ik zo niet.
De Ultima profielen komen van Marc Pujol(meen ik van Arno gehoord te hebben).
Overigens zet ik bij Marc Pujol wel een vraagteken. Kort geleden had hij op ami forum een draadje over het ontwikkelen van de optimale F5J kist. De waardes die hij daar noemde met 3 % welving en wel 5° instelhoek verschil geven mij het idee dat hij niet echt weet waar hij mee bezig is.