El Niño

O
Het grootste voordeel van een licht model is dat het veel sneller stijgt dus kun je je terug reis naar het veld met een grotere hoogte aanvangen. Verder pakt het wat gemakkelijker thermiek op lage hoogtes.

Ja die 10 a 15% vermindering in drag lijkt me eerlijk en realistisch. De glijhoek zal steiler zijn, maar je hebt normaal wat meer hoogte gewonnen.
Spijtig dat je geen plotjes hebt.
Toch bedankt !
 
Dat profielen van ontwerpen niet meer gepubliceerd worden is helemaal 21.st eeuw maar desondanks toch nog een vraagje over
El Niño, over het stab profiel dan (ja, ik hou het bescheiden :rolleyes:)

Je zegt dat het een afgeleide is van het Gerald Taylor freak profiel. In hoeverre ?
Bij het Freak-Horizontal V2 hinged stabilizer airfoil (praten we daarover?) zie ik echt geen knik aan de bovenzijde maar eerder een stab-profiel met lichte welving. Het lijkt me namelijk erg moeilijk dit profiel optimaal te benutten want met één trim klikje ben je je optimale setting alweer kwijt....
Dit Taylor is uitermate dun verder (4,6%), jij praat van 5% dik wat ook weer behoorlijk dun. Zeker wanneer ik kijk naar mijn Xplorer waar het stab maar liefst liefst 7,7% dik is.
Dat dunne stab profiel is dus zeker een fors weerstandsbesparende faktor in jouw ontwerp.
 
Dat profielen van ontwerpen niet meer gepubliceerd worden is helemaal 21.st eeuw maar desondanks toch nog een vraagje over
El Niño, over het stab profiel dan (ja, ik hou het bescheiden :rolleyes:)

Je zegt dat het een afgeleide is van het Gerald Taylor freak profiel. In hoeverre ?
Bij het Freak-Horizontal V2 hinged stabilizer airfoil (praten we daarover?) zie ik echt geen knik aan de bovenzijde maar eerder een stab-profiel met lichte welving. Het lijkt me namelijk erg moeilijk dit profiel optimaal te benutten want met één trim klikje ben je je optimale setting alweer kwijt....
Dit Taylor is uitermate dun verder (4,6%), jij praat van 5% dik wat ook weer behoorlijk dun. Zeker wanneer ik kijk naar mijn Xplorer waar het stab maar liefst liefst 7,7% dik is.
Dat dunne stab profiel is dus zeker een fors weerstandsbesparende faktor in jouw ontwerp.
Freak v2.png

Fotootje van de freak v2 horizontal
Aan de bovenzijde op ongeveer 50% zit de knik.
Eigenlijk heb ik alleen het profiel iets verdikt en de knik verder naar achteren gelegd zodat het precies op het beoogde scharnier punt ligt.
Quote van Gerald Taylor
--Smaller horizontal stabilizers obviously would have a little less drag due to the reduced area, but what is less obvious is the overall plane performance is boosted beyond just that small loss of drag. However, if one loses handling characteristics then the tradeoff is likely not worth it. This foil is in part to allow people to make the experiment with a more optimal foil that is hinged. HT-22 is not suitable and neither is Freak-Horizontal. Symmertic foils just do not behave as well in turns. I did not know of a suitable foil so I designed one.--
 
Een gewelfd profiel op het stabilo (en niet omgekeerd geplaatst) kan wat beter lift leveren. Het zal kleine(re) uitslagen nodig hebben bij down sturen. Omgekeerd werkt het minder efficiënt, en heb je dus iets grotere uitslagen voor up nodig. Mits het ZW-punt niet te voorlijk ligt, zal dat een wat genuanceerder up-sturen veroorzaken. Down sturen (en vooral sneller vliegen) zal dus met veel gevoel ingeregeld moeten worden. Maar de kist is toch niet gemaakt voor grote snelheden ...

Die extra lift van het stabilo zou in theorie een iets achterlijker ZW-punt mogelijk maken. Hierdoor wordt het gehele snelheidsspectrum iets efficiënter.

Al met al belooft het veel, maar goed affregelen zal wat preciezer komen.
 
Al met al belooft het veel, maar goed affregelen zal wat preciezer komen.
Dat is ook waar ik op doel. Vlieg jij bijvoorbeeld met je zwp een tikkie verder naar voren of achteren zul je met shims onder je stab moeten gaan werken omdat een vervorming van dit profiel (vervorming is een paar tikkies up-of down trim) de eigenlijk doelstelling/eigenschappen te niet doet .
 
Misschien zelf wel heel veel moeite doen om kleine uitslagen (uiteraard wel voldoende) te verkrijgen bij maximale servo-uitslagen. Uitslagen dus echt mechanisch op de goede waarden brengen en niet in je zender de servo-weg afknijpen.
Maar eigenlijk moet dat überhaupt nooit .... :rolleyes:
 
@ Dirk ,Altijd met een zo klein mogelijke serve hevel vliegen. Dat verkleint ook eventuele speling in de tandwielen.
@ Arno,. Het profiel is totaal niet kritisch af te stellen. Een paar klikjes up maakte het model vooral langzaam maar nog steeds heel goed vliegbaar. Een paar klikjes down en het model versnelt aanzienlijk. wat opviel is dat het model nauwelijks te overtrekken viel tijdens normaal vliegen en erg ver uit te hongeren is tijdens de landing.
 
@ Dirk ,Altijd met een zo klein mogelijke serve hevel vliegen. Dat verkleint ook eventuele speling in de tandwielen.
Dat vliegen met kleine uitslagen voordelen biedt, is iets wat ik al vele jaren propageer. Dat je daarbij natuurlijk een kleine servohevel inzet is "logo"

@ Arno,. Het profiel is totaal niet kritisch af te stellen. Een paar klikjes up maakte het model vooral langzaam maar nog steeds heel goed vliegbaar. Een paar klikjes down en het model versnelt aanzienlijk. wat opviel is dat het model nauwelijks te overtrekken viel tijdens normaal vliegen en erg ver uit te hongeren is tijdens de landing.
Betekent dit vooral niet dat je een erg "net" vleugelprofiel hebt ? Zulk gedrag zou ik eerder toeschrijven aan de vleugel, dan aan het stab, alhoewel de combo natuurlijk ook goed moet zijn.

En wat de weerstandsvermindering van het stab betreft ; hoeveel schrijf je daarvan toe aan de verminderde dikte (die 7.7% van de Xplorer zal redelijk standaard zijn vermoed ik zo) en hoeveel aan de profielkeuze ?
En nu we toch bij de staartgroep zijn; hoe dik is het kielvlak ?
 
Laatst bewerkt:
Arno,

Ik ken de profielen niet van de Explorer dus kan ik ook niet zeggen wat het verschil in weerstand is. Wel weet ik dat bij lage Re getallen een dun profiel veel langer laminair blijft en daardoor neemt ook je hoogteroer werking weer toe. Bij hele lage vleugelbelastingen en een lage massatraagheid hoeft het stabilo maar heel weinig te werken en kan daardoor dunner zijn. Wil je met je kist op hoge snelheid door hele kort bochten zoals de afduik in F3J /B dan is een dikker profiel zeker belangrijk.

Het kielvlak profiel is 6% dik.
 
Detail foto's

SAM_1764.JPG

Een kleine aanvorming van de pylon aan de onderkant van de vleugel. De vleugel word torsiestijf met de romp verbonden door een 5mm carbon pen aan de voorkant en een 3 mm pen aan de achterkant. De stekker word meegeleverd.
SAM_1767.JPG

De pylon op de romp.
SAM_1771.JPG

De Pylon van boven. Doordat de stekkers in beide kanten zijn vast gelijmd is het makkelijk om de vleugel er op te drukken en 2 schroefjes aan te draaien.
SAM_1772.JPG

Stabilo en kielvlak.
SAM_1774.JPG

De stabilo pylon. Goed ook te zien is de tape die het kielvlak vast houd.
SAM_1779.JPG


Voor het vervoer simpelweg tapeje loshalen, roer ontkoppelen en het kielvlak kan er worden af geschoven. Kan er voor het gemak natuurlijk ook opgelijmd worden.
 
Kwijl............mooi!

Dat smaakt naar meer foto's en ik zit inmiddels bijna op mijn handen om niet op de bestelknop te drukken :cool:
ST weefsel belooft een solide(re) kist dan de "papier"vliegers van nu.

@Alex Hoekstra
Kielvlak zie ik op een - op het oog- ronde buis. Is de hoek reproduceerbaar, maw moet ik iedere keer het kielvlak richten of kan na een nachtje lekker traditioneel doorhalen 's morgens er blind op steken.

Durf het bijna niet te vragen, maar hoelang is de levertijd (inmiddels)?

Johnny
 
Back
Top