Een springer tug voor een gepensioneerde

Een ieder mag zijn mening hebben en ik zal die ook van een ieder respecteren.
In eerste instantie was het mijn bedoeling om iets snel en simpel te bouwen dus ben ik afgeweken van de ronde vorm.

Maar gaande weg begon de opbouw me weer te boeien en ondanks dat deze ook redelijk simpel is gehouden wil ik er toch een leuk bootje van maken om straks samen met onze kleinzoon af en toe te gaan spelevaren.

En wat er onder water zit zie je als het goed is toch niet, de opbouw wel. (je hoort er tenslotte mee te varen en niet mee op een tafel te staan) ;)

Het is aan de bouwer hoe hij bouwt en niemand heeft beweerd een exact schaalmodel te bouwen. Gewoon een simpel bootje om samen met de kleinzoon te gaan varen, hoe mooi wil je het hebben. Snap die vragen niet.

Je haalt me de woorden uit de mond, Kees.
@Tom: Lekker zo doorgaan. En niet alleen voor je kleinzoon...;)

(Edit: naamfoutje)

Laatst bewerkt:
Tom@ je bent een heel mooi scheepje aan het maken zonder meer.
De springer tug trekt mijn interesse, vindt het een luek scheepje.
enkel als je dan zo,n topic opent met die naam, en je ziet iets dat kompleet anders is dan raak ik wat teleurgesteld.
Je hoeft de naam echt niet te veranderen van je topic voor mij hoor, nu ik het weet dat het geen orginele springer tug is.
Is meer iets van noem het bij zijn naam.
Ik kom elke dag van deze dingen tegen, als trimmer, mensen betalen een vermogen voor een kruising poedel, en denken een rashond te hebben gekocht (labradoodle).
Bouw en plaats fijn verder.

Grt Rob.

Rob en eventueel andere die twijfels hebben omtrent de naam van de Tug.

Met de titel van mijn topic hoop ik dat juist meerder gepensioneerde zich er toe zullen bewegen om eens achter die geraniums vandaan te komen.

Ik zeg niet dat het originele ontwerp moeilijk te maken is maar voor een beginnende of een herstarter is dit m.i. een leuke uitdaging.

Tevens vraag ik me altijd af, moet alles volgens de werkelijkheid.
Ik heb een treinbaantje van 250x145cm. Daar heb ik een aardig bergje op staan van pak hem beet 50cm hoog.
de schaal is h0 = 1:87. In werkelijkheid is die berg dan 43,5 mtr hoog. Noemen we dat een berg of is dat gewoon een heuveltje.

Laatst bewerkt:
Grotefoto-WSGDPTUQ.jpg

Zit toch niet zo heel veel verschil in met mijn Tuggie.

Gewoon lekker doorgaan. Ik denk dat de meeste mensen hier zeer nieuwschierig zijn naar het eindresultaat. Ik weet zeker dat met jou tug straks heel veel vaarplezier wordt beleeft samen met je kleinzoon. :D:D:D

Gr. Wilco

Dit weekend wegens andere bezigheden buitenshuis hebbende niet veel kunnen doen.

Wel begonnen aan het roer en wellicht een hak.
Een oud roer op maat gemaakt, sleuven er in gezaagd en stroken styreen er passend in gemaakt.

Grotefoto-SNZROSZG.jpg

Grotefoto-L7K4SHG3.jpg

Grotefoto-TUYRABYI.jpg

2 hoekprofieltjes tegen elkaar gesoldeerd en dat gaat dan waarschijnlijk de hak worden.

Grotefoto-F4AOZH3J.jpg

Bus er in gesoldeerd.

Grotefoto-JNIBJQ8Z.jpg

Deze hak zal ik niet gaan gebruiken want ik kan later het roer er niet uithalen en indien nodig de schroef vervangen.

Maar ff kijken hoe het roer past en die gelijk een beetje in vorm geschuurd.

Grotefoto-DRXG8ZZU.jpg

Grotefoto-O3JOH3PR.jpg

Het lijk zo wel een beetje op Das Boot (onderzeeër)
Roer geplaatst, ik ben nu overtuigd, geen hak.

Grotefoto-EPW6Y7TU.jpg

Bediening van het roer in proefopstelling.

Grotefoto-AOU37X64.jpg

Inspectieluik moet groter worden om later indien nodig bij de roer aandrijving te kunnen.
Uiteraard komt hier ook weer een waterkering op te staan.

Grotefoto-KRCLUBXR.jpg

Zo te zien staat de boel aardig uitgelijnd.

Grotefoto-AH6YCVTN.jpg

en haaks.

Grotefoto-Q8N3R8ZD.jpg

foto geeft iets vertekend beeld, geloof me, het staat echt haaks.

Inmiddels waren ook de accus binnen en heb ik daar passende plaatjes voor gemaakt zodat aan iedere kant van de motor een accu liggend is ingepast.
Foto volgt later.

Blijkt het roer niet te voldoen dan zal er een ander roer in komen.

Ik vermoed dat het is om de wervelingen van de schroef wat mooier recht langs het roer te geleiden, zodat je meer stuwkracht hebt en inderdaad het roer wat efficienter werkt.

Wederom getest op waterdichtheid.
Geen enkel lekje te ontdekken, ook niet tijdens het draaien van de motor.
Er moet echter nog wel 1½ kilo lood bij om een beetje op de waterlijn te komen.

Grotefoto-63W4R6CC.jpg

Grotefoto-MBV6RUDN.jpg

Moet nog wat dieper komen te liggen

Grotefoto-JMOZULHN.jpg

Accu's 6vlt 3,2 Amp parellel verbonden dus 6,4 Amp.

Grotefoto-DNSPA7IL.jpg

Hoop wel dat de speaker nog geluid zal geven, zit een behoorlijk deukje in.

En op maandag ook altijd de werkbank beetje opruimen.

Grotefoto-BYKSRRPG.jpg

Nu maar eens op zoek naar 1½ kilo lood.

Speakertje

Tom,

ik heb nog wel een ander speakertje voor je als het geluid gaat kraken.
Ga je de schroefas nog opvullen met vaseline o.i.d. ? Hij blijft dan wel mooi dicht, na jaren een keer verversen en nooit geen water binnen.
En niet te veel pronken met de spullen van een ander hé;). (werkbank op maandag)
groet Huib

Tom,

En niet te veel pronken met de spullen van een ander hé;). (werkbank op maandag)
groet Huib

:):):)

Speakertjes heb ik ook nog wel, moet alleen dan de boel er uit slopen.
Ja op maandag eerst de boel aan kant maken. Ook de spullen van een ander moeten goed verzorgd worden.;)

Schroefas is al opgevuld. wil ook het tandwielhuis opvullen met zuurvrije vaseline.

Ben alleen nu op zoek naar 1½ kilo lood.

Er zijn mensen die er s'nachts voor op pad gaan Tom, zou je ook eens kunnen doen, misschien kom je zo iemand tegen dan kun je gelijk een deal maken.:):) Een beetje nieuwbouwhuis levert zo'n 10 kilo lood op dus voor jouw voldoende.

Is een leuk bootje geworden en je gaat als de brandweer, slecht weer zeker?
Succes verder.

Hmmmm, blijf 's-nachts toch liever in mijn bedje liggen naast de andere kant van mijn trouwboekje.

Het is zeker slecht weer, wil een beetje opschieten met het bootje kan ik straks in de tuin varen, met dit weer gaat het meer op een vijver lijken.

Grotefoto-ZYWX6QDJ.jpg

Back