Een springer tug voor een gepensioneerde

Helaas was de stand van het water in de tuin een beetje te laag dus dan maar de boel uitproberen in ons buitenbad, de speciekuip.

Natuurlijk worden draadjes straks netjes geordend en weggewerkt.

Ben niet ontevreden, het roer doet het zo te zien ook wel goed, schip reageerd redelijk in zo'n kleine ruimte.

De snelheid wordt nu dmv de trim geregeld, harder kan niet anders komt er water in de Tug.

Filmpje.!!:pim:

laNj_57SofM[/media] van springer tug - YouTube
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit :thumbsup:

Ik zou alleen de servoarmpjes net wat anders plaatsen.

Trek een denkbeeldige lijn tussen hart servoarm en hart van je roerarm,
Zet je armen vervolgens op 90graden ten opzichte van die lijn.

Je krijgt dan zoiets:

Stuurlinkspringer.jpg


Zo heb je links en rechtsom dezelfde uitslag en je stuurstang loopt niet zo snel aan.
 
Zet je de servo hevel andersom als jouw paint-tekening heb je hetzelfde effect. ...
Dus met de servohevel onder in de foto.
 
Dan zit de hendel buiten het achterschip vermoed ik RCjeffry.
Ik vroeg me wel af of het knikje (V ) in de stang een bepaalde functie heeft.

De test in de kuip lijkt me hoe dan ook goed geslaagd te noemen.
vgr Marc
 
Zet je de servo hevel andersom als jouw paint-tekening heb je hetzelfde effect. ...
Dus met de servohevel onder in de foto.

90 graden linksom of rechtsom komt idd op hetzelfde neer.

Zolang de armen maar onder 90 graden staan ten opzichte van de hartlijn ;)
 
Toch werkt het ;)
Ik bouw al mn vliegtuigen zo iig.
Anders krijg je aan 1 kant meer uitslag als de andere en vergroot je de kans dat je aan 1 kant doorslaat zegmaar.
 
Toch werkt het ;)
Ik bouw al mn vliegtuigen zo iig.

iig :confused: :confused:

Bij jouw roer heb je dat als je de servo terugdraait dat je roer vanzelf naar neutraal gaat.
(door langsstromende lucht)
Als je met deze opstelling in een boot achteruitvaart wil het roer nog verder de bocht om en drukt dan alle ruimte er uit, mogelijk zover dat de stangen echt in elkaars verlengde staan en dan kan je duwen wat je wil: het roer krijg je dan alleen nog maar in neutraal door vooruit te geven met de schroef.
 
iig :confused: :confused:

Bij jouw roer heb je dat als je de servo terugdraait dat je roer vanzelf naar neutraal gaat.
(door langsstromende lucht)
Als je met deze opstelling in een boot achteruitvaart wil het roer nog verder de bocht om en drukt dan alle ruimte er uit, mogelijk zover dat de stangen echt in elkaars verlengde staan en dan kan je duwen wat je wil: het roer krijg je dan alleen nog maar in neutraal door vooruit te geven met de schroef.

iig, afkorting voor in ieder geval.

Denk dat als je een sterk genoege stuurstang pakt je nergens last van zal hebben.
Hoe wil je er anders voor zorgen dat je links en rechts even veel uitslag hebt?
 
Hoe wil je er anders
Eerst een dikkere koppelstang.
Dan een zwaardere servo.
Dan ontdekken dat het roer uit de bodem scheurt.
Dan...



Gewoon de servo anders neerzetten.
Ik ben niet voor "knoeiwerk" met mogelijk slecht resultaat.

Je kan het uiteraard eerst proberen op deze manier, misschien dat het in dit geval geen probleem is.
 
Ik heb laatst voor mijn springer bij een hengelsportzaak paar stukken werplood voor op zee gehaald. Wegen iets over de 500 gram per stuk en waren rond de 5 euro per stuk.

Beter naar de Welkoop of Karwei of soortgelijke gaan, en een rol daklood halen. Even duur,meer kilo's voor je geld, en verkrijgbaarin verschillende breedtes: Makkelijker te doseren, en makkelijk in de vorm van de romp te buigen.

Groet, Bert
 
Ik vraag me af wat hier mis mee is behalve dan de knik in koppelstang.
Dat heb ik gedaan om de juiste lengte te bepalen, er komt later een koppelstang in zonder knik.
Roer slaat prima uit naar beide kanten.
De tijd zal het leren straks tijdens het varen.

Grotefoto-IZIHOCH4.jpg


Voorlopig heb ik de boel verzwaard met messing moeren.
Daar had ik nog een aardige bakje vol mee en dat kwam op 600 gram.

Zal van de week eens kijken wat er al zo te koop is, kan ook nog van iemand 2kg ponsdoppen krijgen, zou ook een optie kunnen zijn, hangt een beetje af hoe groot en dik ze zijn.
Kopen kunnen we alles, krijgen is een kunst (soms een gunst)
 
Is er bij de bandenboer, zoals Kwikfit niet wat oud balanceerlood af te halen? Zolang je schroef geen lucht trekt is er toch weinig aan de hand? Mijn ervaring is dat door het inbouwen van allerlei extra's de boot toch wel zakt. Maar dan kun je het lood naar behoefte weer verwijderen (voor zolang het los ligt). Met het sturen lijkt het of de roeruitslag naar de ene kant groter is dan de andere. Staat het armpje op de servo in de neutraalstand precies haaks? Anders het schroefje er even uit en verdraaien tot een ander armpje wel haaks staat. En zonder hak onder het roer is het misschien wat sterker om de roerdoorvoer wat hoger af te steunen. Zo te zien kom je aan kracht niet te kort. Succes verder. Gr. Klaas.
 
Jammer maar helaas, servo omdraaien is geen optie, er zit aan 1 kant doorvoer voor het snoertje.

Het fijn afstellen komt later als we gaan varen.
Met de trim is er genoeg te corrigeren en anders vaar ik alleen rechts om :rolling:
 
Schroefas is al opgevuld. wil ook het tandwielhuis opvullen met zuurvrije vaseline.

Zou je dat wel doen? Dat gaat je veel power kosten.
Die vaseline wordt naar de zijkanten geslingerd en heeft daar geen nut.
Een beetje vet op de tandwielen is prima, maar overdrijf het niet. Het motortje gaat dat niet leuk vinden.
(En ik kén deze aandrijvingen...)
 
Back
Top