Een Katwijkse bomschuit

Kolsum, kolzem, zaathout of zaadhout is eigenlijk allemaal goed, die laatste is tegenwoordig meer in gebruik. Vreemde vind ik het dat men het in het filmpje de zaadplanken noemt. Volgens mij zijn het 5 planken in totaal en die worden resp. het middenzaathout genoemd, waarlangs aan beide zijden dan de 2 zijzaathouten komen en dan, daar waar het schip rond begint te lopen, nog eens aan elke kant 2 kimzaathouten.
Die aantallen zou ik wel met een korreltje zout nemen, dat is volgens mij net zoiets als met de apostelen naast de voorsteven. Die worden apostelen genoemd omdat aan iedere zijde 6 omhoog gaan. Maar uit archeologisch onderzoek blijkt dat aantal niet altijd te kloppen en is het meer afhankelijk van het beschikbare hout op de werf, de grote daarvan en de grote van het schip. Zo zal het daar dan ook mee samenhangen.

De juiste naam vinden van een onderdeel op een Nederlands schip is nogal een uitdaging Jan, dat kan nogal eens veranderen in de loop der jaren en werf waar het schip gebouwd is. Persoonlijk vind ik het veel belangrijker dat het op de juiste manier gemaakt is.

Stephan,
Wat betreft zaathout heb je gelijk. In mijn tekeningen bestaat het zaathout uit drie delen van elk 4,5 cm breed. Het buiten zaathoud is 7,5mm dik en het midden zaathout is 5mm dik. Maar dat komt allemaal later wel aan bod.

Update 2
De laatste dagen ben ik bezig geweest het inwendige geraamte in elkaar te zetten.
Hier staan de spanten op de valse kiel:

full

En recht van voren gezien:
full

De onderkant van de valse kiel rust niet op de bodem, alleen de schotten doen dat. Als ik de eerste gangen ga aanbrengen dan heb ik nauwelijks plek om ze tegenaan te lijmen. In het echt lopen daar de zogenaamde kufhouten en kalven vanaf de bodem langzaam omhoog. Die moet ik dus ook aanbrengen voordat de eerste huidgangen kunnen worden aangebracht. Die moeten dus op de bodem onder de valse kiel komen. Vandaar die opening. Ter plekke van de spanten kan ik die wel later aanbrengen. Vooruit denken !!!!!

full

Voor en achter heeft de bomschuit een sterke kromming. Om daar de huidgangen in de goede kromming te krijgen wil ik het geraamte daar massief maken en in de goede kromming schuren.
Daarom heb ik de boeg en achtersteven opgevuld met vuren latjes met een klein gleufje ertussen.

full

Vervolgens heb ik de schotten met een klosje haaks op de valse kiel gelijmd. Het was allemaal wat wiebelig. Ook ziet u hier tussen de eerste twee spanten aan de buitenkant twee afstand houders. Ook dit maakt het geraamte wat stijver.
Nog 2x9 van deze afstandhouders te gaan.

full

Het gleufje tussen de latjes aan de boegen is om de lijnen in de gaten te kunnen houden bij afschuren.
Uit het lijnenplan heb ik de stukjes die ter hoogte van de gleufjes zitten uitgeprint en op karton geplakt.
Dat levert deze strookjes op:

full

Wel goed de plaats van de lijnen op het strookje vermelden.
Nu kan ik deze strookjes in de gleufjes plaatsen en de vuren latjes tot het strookje wegschuren wat dan de goede lijnen moet opleveren.
Dit is het idee:
full

En van boven gezien:
full

Dus alles wat voor de strookjes uitsteekt moet eraf.

full

Ook de contramallen heb ik bewaard, dus ik kan van twee kanten de afschuining meten.
Wordt vervolgd

Stephan,
Ik heb dit filmpje ook gezien. En jij suggereert lid te worden van deze club. Nou dat heb ik een paar weken geleden ook inderdaad gedaan.
Ik had deze club al langer in het vizier. Al vanaf 2021. Ik probeerde ze al met enkele modellen naar de modelbouwdag in Hillegom te krijgen in 2021.
Dat lukte toen niet en ook in 2022 en 2023 niet.
Nu ben ik zelf lid en ik ben er zeker wel. Of dat ook namens de club wordt zien we nog wel.
Zeg nooit nooit.
Als bewijs dat ik er echt ben hier en foto van de werkplaats en mijn model rechts onder op tafel.

full

Update 3
Weer even een update.
Ik ben flink aan het schuren geweest aan de boeg en achtersteven om die in vorm te krijgen volgens het lijnenplan..
Het ziet er al aardig uit. Zo aan de boeg:

full

En zo aan de achtersteven

full

Het bleek dat de schotten op de vals kiel wat kwetsbaar waren en dus heb ik dat wat verstevigd met blokjes ertussen.

full

De volgende stap is het aanbrengen van de zandstrook. Die loopt naar de boeg en de achtersteven breed uit. Om die vorm te krijgen maak ik gebruik van kartonnen malletjes.
Hier de zandstrook aan de boeg:

full

Na de zandstrook komt de geerstrook en dan de eerste huidgang. Die moet dan redelijk rechtuit aangebracht kunnen worden :

full

Als dat allemaal goed gaat moet dat de typische waaiervorm van huidgangen opleveren zoals op deze ansichtkaart.

full

Maar dat duurt nog wel even.

Wordt vervolgd.

Back