Een Katwijkse bomschuit

Kolsum, kolzem, zaathout of zaadhout is eigenlijk allemaal goed, die laatste is tegenwoordig meer in gebruik. Vreemde vind ik het dat men het in het filmpje de zaadplanken noemt. Volgens mij zijn het 5 planken in totaal en die worden resp. het middenzaathout genoemd, waarlangs aan beide zijden dan de 2 zijzaathouten komen en dan, daar waar het schip rond begint te lopen, nog eens aan elke kant 2 kimzaathouten.
Die aantallen zou ik wel met een korreltje zout nemen, dat is volgens mij net zoiets als met de apostelen naast de voorsteven. Die worden apostelen genoemd omdat aan iedere zijde 6 omhoog gaan. Maar uit archeologisch onderzoek blijkt dat aantal niet altijd te kloppen en is het meer afhankelijk van het beschikbare hout op de werf, de grote daarvan en de grote van het schip. Zo zal het daar dan ook mee samenhangen.

De juiste naam vinden van een onderdeel op een Nederlands schip is nogal een uitdaging Jan, dat kan nogal eens veranderen in de loop der jaren en werf waar het schip gebouwd is. Persoonlijk vind ik het veel belangrijker dat het op de juiste manier gemaakt is.
 
Update 2
De laatste dagen ben ik bezig geweest het inwendige geraamte in elkaar te zetten.
Hier staan de spanten op de valse kiel:

full


En recht van voren gezien:
full


De onderkant van de valse kiel rust niet op de bodem, alleen de schotten doen dat. Als ik de eerste gangen ga aanbrengen dan heb ik nauwelijks plek om ze tegenaan te lijmen. In het echt lopen daar de zogenaamde kufhouten en kalven vanaf de bodem langzaam omhoog. Die moet ik dus ook aanbrengen voordat de eerste huidgangen kunnen worden aangebracht. Die moeten dus op de bodem onder de valse kiel komen. Vandaar die opening. Ter plekke van de spanten kan ik die wel later aanbrengen. Vooruit denken !!!!!

full


Voor en achter heeft de bomschuit een sterke kromming. Om daar de huidgangen in de goede kromming te krijgen wil ik het geraamte daar massief maken en in de goede kromming schuren.
Daarom heb ik de boeg en achtersteven opgevuld met vuren latjes met een klein gleufje ertussen.

full


Vervolgens heb ik de schotten met een klosje haaks op de valse kiel gelijmd. Het was allemaal wat wiebelig. Ook ziet u hier tussen de eerste twee spanten aan de buitenkant twee afstand houders. Ook dit maakt het geraamte wat stijver.
Nog 2x9 van deze afstandhouders te gaan.

full


Het gleufje tussen de latjes aan de boegen is om de lijnen in de gaten te kunnen houden bij afschuren.
Uit het lijnenplan heb ik de stukjes die ter hoogte van de gleufjes zitten uitgeprint en op karton geplakt.
Dat levert deze strookjes op:

full


Wel goed de plaats van de lijnen op het strookje vermelden.
Nu kan ik deze strookjes in de gleufjes plaatsen en de vuren latjes tot het strookje wegschuren wat dan de goede lijnen moet opleveren.
Dit is het idee:
full


En van boven gezien:
full


Dus alles wat voor de strookjes uitsteekt moet eraf.

full


Ook de contramallen heb ik bewaard, dus ik kan van twee kanten de afschuining meten.
Wordt vervolgd
 
Stephan,
Ik heb dit filmpje ook gezien. En jij suggereert lid te worden van deze club. Nou dat heb ik een paar weken geleden ook inderdaad gedaan.
Ik had deze club al langer in het vizier. Al vanaf 2021. Ik probeerde ze al met enkele modellen naar de modelbouwdag in Hillegom te krijgen in 2021.
Dat lukte toen niet en ook in 2022 en 2023 niet.
Nu ben ik zelf lid en ik ben er zeker wel. Of dat ook namens de club wordt zien we nog wel.
Zeg nooit nooit.
Als bewijs dat ik er echt ben hier en foto van de werkplaats en mijn model rechts onder op tafel.

full
 
Update 3
Weer even een update.
Ik ben flink aan het schuren geweest aan de boeg en achtersteven om die in vorm te krijgen volgens het lijnenplan..
Het ziet er al aardig uit. Zo aan de boeg:

full


En zo aan de achtersteven

full


Het bleek dat de schotten op de vals kiel wat kwetsbaar waren en dus heb ik dat wat verstevigd met blokjes ertussen.

full


De volgende stap is het aanbrengen van de zandstrook. Die loopt naar de boeg en de achtersteven breed uit. Om die vorm te krijgen maak ik gebruik van kartonnen malletjes.
Hier de zandstrook aan de boeg:

full


Na de zandstrook komt de geerstrook en dan de eerste huidgang. Die moet dan redelijk rechtuit aangebracht kunnen worden :

full


Als dat allemaal goed gaat moet dat de typische waaiervorm van huidgangen opleveren zoals op deze ansichtkaart.

full


Maar dat duurt nog wel even.

Wordt vervolgd.
 
Update 4
Aan de hand van malletjes heb ik enkele stroken gezaagd en pas gemaakt. Dat niet alles meteen goed was blijkt uit het aantal afgekeurde.

full


Maar uiteindelijk had ik er een paar passend (zandstrook en geerstrook aan de boeg) en vervangen door houten stroken.
Door het vele passen en meter en resultaat bekijken heb ik op een zeker moment de bodem en stevens uit het raamwerk gehaald om te bekijken. Het zag er goed uit maar helaas is er iets te strak aangebracht zodat het raamwerk er niet meer in paste. De schotten kwamen niet meer tegen de bodem aan. Ik heb er foto’s van gemaakt maar die ben ik kwijt geraakt.
Conclusie alles losgemaakt en opnieuw beginnen en nu wél met het raamwerk en de schotten ervan praktisch tegen de valse kiel.

full


Dus opnieuw de zandstrook en geerstrook aan de voorsteven en achtersteven passend gemaakt en aangebracht.
Dat levert het volgende resultaat:

full


Recht van voren en van achteren gezien:

full


En van binnen gezien na even het raamwerk verwijderd te hebben:

full


Ook is tussen de stukjes zandstrook voor en achter de hele zandstrook aangebracht.

full


En nu naar de eerste gewone gang.

Wordt vervolgd
 
Update 5
Bij het bestuderen van de tekeningen, (die zijn van aug. 1971) bleken er enige onderlinge verschillen te bestaan. Ze zullen toen handmatig zijn getekend want versie 1 van Autocad moest nog komen.

full


Hier tel ik links 13 gangen en rechts 15 gangen. Ook op het zijaanzicht zijn er 13 gangen getekend evenals op diverse andere doorsnee tekeningen. We houden het op 13.
Voordat we verder gaan moeten we eerst even de structuur van de bodem goed bekijken.

full


Als eerste worden op de bodem de kespen aangebracht. Deze zijn iets korter dan de breedte van de bodem. Deze zijn als eerste aangebracht en dienden vooral voor het bij elkaar houden van de drie bodemplanken.
Dan liggen tussen twee kespen drie inhouten met daartussen twee vullingen.
De inhouten vormen het begin van de uiteindelijke spanten. Omdat deze dus helemaal doorlopen kan hiertegen de eerste gang worden vastgezet, zoals hieronder is te zien.
De eerste gang kan namelijk niet tegen de zandstrook worden bevestigd omdat die er praktisch haaks tegenaan komt.

full


Ik heb dus als eerste de bodem voorzien van kespen en inhouten.

full


De kespen zijn van donker hout (eik) en de inhouten van licht gekleurd hout (vuren).Daartussen ligt, ook van licht hout de voering.
Niet alle kespen en inhouten zijn aangebracht want ik moet ruimte vrij laten om het interne raamwerk te kunnen plaatsen.

full


Hier zijn enkele inhouten te zien met het interne raamwerk. Op de zijkant van de schotten is afgetekend tot waar de gangen moeten komen. De inhouten zelf zijn afgeschuind zodat ze de vorm van het raamwerk volgen.

full


Hier is de eerste gang aangebracht. Met een sentlat kan de vorm worden bekeken.
Nog een paar foto’s van de eerste gang binnen en buiten

full


Links = Voor en rechts = achter.

full


Links = voor Rechts = Achter. Voor zijn nog twee kespen te zien en een inhout.
Later zal hier niets meer van te zien zijn.

Wordt vervolgd.











.
 
Back
Top