Update 5
Bij het bestuderen van de tekeningen, (die zijn van aug. 1971) bleken er enige onderlinge verschillen te bestaan. Ze zullen toen handmatig zijn getekend want versie 1 van Autocad moest nog komen.
Hier tel ik links 13 gangen en rechts 15 gangen. Ook op het zijaanzicht zijn er 13 gangen getekend evenals op diverse andere doorsnee tekeningen. We houden het op 13.
Voordat we verder gaan moeten we eerst even de structuur van de bodem goed bekijken.
Als eerste worden op de bodem de kespen aangebracht. Deze zijn iets korter dan de breedte van de bodem. Deze zijn als eerste aangebracht en dienden vooral voor het bij elkaar houden van de drie bodemplanken.
Dan liggen tussen twee kespen drie inhouten met daartussen twee vullingen.
De inhouten vormen het begin van de uiteindelijke spanten. Omdat deze dus helemaal doorlopen kan hiertegen de eerste gang worden vastgezet, zoals hieronder is te zien.
De eerste gang kan namelijk niet tegen de zandstrook worden bevestigd omdat die er praktisch haaks tegenaan komt.
Ik heb dus als eerste de bodem voorzien van kespen en inhouten.
De kespen zijn van donker hout (eik) en de inhouten van licht gekleurd hout (vuren).Daartussen ligt, ook van licht hout de voering.
Niet alle kespen en inhouten zijn aangebracht want ik moet ruimte vrij laten om het interne raamwerk te kunnen plaatsen.
Hier zijn enkele inhouten te zien met het interne raamwerk. Op de zijkant van de schotten is afgetekend tot waar de gangen moeten komen. De inhouten zelf zijn afgeschuind zodat ze de vorm van het raamwerk volgen.
Hier is de eerste gang aangebracht. Met een sentlat kan de vorm worden bekeken.
Nog een paar foto’s van de eerste gang binnen en buiten
Links = Voor en rechts = achter.
Links = voor Rechts = Achter. Voor zijn nog twee kespen te zien en een inhout.
Later zal hier niets meer van te zien zijn.
Wordt vervolgd.
.