Update 16
Dit verslag plaats ik ook op Ships of Scale (
https://shipsofscale.com/sosforums/threads/kolderstok-fluyt-in-oak.11109)
Naar aanleiding van update 15 gaf Maarten mij dit commentaar:
From research work of Swedish archeologist Niklas Eriksson it seems that on the smaller Fluyt schepen the complete crew was housed in the great cabin and galley in front of it and the small cabin on the upper deck.
On some of the wrecks he investigated the loo was located in the great cabin I don t know if this was in a separate enclosed space but back in the 17th century it was quite normal this was just in plain sight. From the French king Louis the 14th it was even known that his toilet visits were publicly accesible for high ranking people. To us 400 years later unthinkable.
I will look in my files if I can find the part about the toilets on the fluyt schepen.
Uit onderzoek van de Zweedse archeoloog Niklas Eriksson blijkt dat op de kleinere Fluyt schepen de complete bemanning in de grote kajuit met kombuis ervoor en de kleine kajuit op het bovendek was gehuisvest.
Ik weet niet of het gemak in een aparte afgesloten ruimte in de kajuit was, maar in de 17e eeuw was het heel normaal dat dit gewoon in het zicht was. Van de Franse koning Lodewijk de 14e was zelfs bekend dat zijn toiletbezoeken openbaar toegankelijk waren voor hooggeplaatste personen. Voor ons 400 jaar later ondenkbaar.
Dit heeft mij toch aan het denken gezet of ik het hier wel goed doe. Daarom laat ik alleen de hangmatten hangen, daarvoor is een hoogte van 1,6 m niet zo’n bezwaar. Dit is een vrij grote fluit (bijna 34m). Ofwel 113 voeten, 160 last en 20 eters. (Volgens tabellen uit “Het Fluitschip” van Andre Wegener Sleeswijk.
En 20 man wonen in de kajuit is toch wel wat veel dus mogelijk toch hangmatten in de lage ruimte.
Dan is op het stukje dek vooraan niet veel meer te zien en mogelijk laat ik dat dan ook dicht. Kan ik later beslissen.
Dan nog een stukje voortgang vermelden.
Ik heb een kombuis gemaakt met een rood vuurtje erin.
En voor de kombuis staat een tafel met twee banken. Een logischer plaats. Op het model blijft dit zichtbaar door de deur ervoor.
In het ronde boogje kom straks een openstaande deur. Naar bakboord kijkende zie je de kombuis en naar stuurboord kijkende zie je de tafel waar straks nog een mannetje komt te zitten. Naast de deur is het schot al aangebracht.
Volgens de handleiding is dit het moment om de hoogte van de achterste stutten te bepalen en eventueel te corrigeren.
Dat moet gebeuren door een lat te leggen vanaf spant 6 tot de laatste spant. De lat moet de laatste spanten net allemaal raken. Op de onderste foto is bij de rode kruisen een opening te zien. En bij het laatste groene kruis ligt de lat erop. Die laatste stut moet dus iets lager. Maar dat wordt een beetje link.
Hier ziet u een beetje hoe het zou moeten worden. Alles ligt nog los.
De helmstok loopt vanaf het roer tot net vóór de bezaanmast, uiterst links. Hij eindigt voor de bezaan en na de voorwand van de kajuit. Aan dat stukje worden twee takels bevestigd waarmee de roergangers de helmstok kunnen bedienen.
Vanaf de bovenkant van de voorwand van de kajuit loopt het plafond naar de top van de steven, net onder het hennegat.
De lat op de bovenkant van de stutten is de vloer van de hut. Tussen deze vloer en het plafond van de kajuit beweegt de helmstok heen en weer.
Het ziet er uit of het allemaal net kan, nu alleen nog maar realiseren.
De voorste stutten staan al vast en die staan redelijk in lijn. De laatste staan nog los, maar dat wordt een stuk lastiger. Deze zijn een paar keer gebroken en heb weer moet lijmen. Vermoedelijk is daardoor de vorm niet helemaal zoals die zou moeten zijn. Een paar staan er stevig uit de lijn. Als het te erg wordt dan zaag ik het topje eraf en lijm het later tegen de binnenwand van de verschansing aan. Dan staat hij toch weer in lijn.
Voorlopig hebben we nog wat te doen. Ik hoop dit afgerond te hebben voor 30 sept. En mogelijk heb ik dan ook het open stuk vooraan ook weer open.
Wordt vervolgd.