Hans Groenenberg
Forum veteraan
Mooie uitleg Jan! Leuk om deze uitvoering van de Fluyt zo te zien.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Och - ik zou inventief genoeg zijn om een touw via een blok naar voren en naar boven te leidenHans, Dat je met een braatspil grotere krachten kan ontwikkelen geloof ik direct. Maar het braadspil staat op het bovenste dek en je kracht moet je achterin in het ruim uitoefenen. Hoe kom je met een lijn van je braatspil tot achter in het ruim ?
Dit was bekend maar waren het lange planken of stammen? Dat is mijn vraag namelijk.De Noordvaarder of houthaalder. Afb.3.
De Noordvaarders voeren hoofdzakelijk op Noorwegen om hout te halen. Bij deze fluit was de holte (om en nabij de hoogte van het laadruim) 2 voet groter. Om het lange hout te kunnen laden en lossen waren de schepen aan de achter- en voorzijde voorzien van een houtpoort. Deze poorten werden tijdens de vaart van binnenuit met luiken afgesloten en dichtgebreeuwd. Aan de zijden was het schip uitgevoerd met ballastpoorten13. De Noordvaarder was iets kleiner dan de normale fluit. De kleinste was 70 à 80 last en voer met een bemanning van 7 man en een scheepsjongen.
Bekijk bijlage 531185
Bron: https://www.zuiderzeehoorn.nl/nw-27093-7-3488823/nieuws/scheepstypen_in_de_17de_eeuw_ii.html