Easystar met MPX Fox op huckepack

Dat er nou nog steeds niemand een Fox met een pendelroer heeft uitgerust... is best te maken...

Staart zit niet in/tegen romp, maar stukkie hoger. Dan zou je dus in het midden een stukje vaste vleugel moeten hebben met minimaal de romp dikte. Dan de twee uiteinden op scharnierpen. Vanwege de redelijk slappe materialen moet de pen dan vrij ver naar voren om niet een te instabiel roer te krijgen, maar het zou kunnen... :D
Kan met roerhoorntjes, maar heb ook wel eens een verend systeem gezien, waarbij er slechts 1 kabel (lijn/touw/draadje) was die aan servo verbonden was.

Allemaal leuk, maar misschien voor de volgende.... :mrgreen: Wel al een foxje gezien met pendel vleugels :yes:

Maar mocht je op ideeën komen Bart, ben benieuwd, ik wil 'm dan met plezier voor je naar boven brengen op de huckepack :celebrate:

<edit>
Even opgezocht, die pendelvleugels/vleugelbesturing was op het Foxje van Fotor/Raymond hier het linkje :cool:

Laatst bewerkt:
Staart zit niet in/tegen romp, maar stukkie hoger. Dan zou je dus in het midden een stukje vaste vleugel moeten hebben met minimaal de romp dikte.
Snij het stabilo in drieën, het middelste stuk nauwelijks dikker dan het kielvlak op de plek waar het stabilo zit. Lijm een buisje in dit middelste stuk. Lijm een carbon staafje in beide stabilodelen, dat door het buisje loopt. Scharnierpunt zou inderdaad een tikje meer naar voren moeten dan gebruikelijk. Ik denk inderdaad gewoon met een roerhoorntje, de servo ergens bij het CG.

Dank je voor het aanbod Rob... maar voorlopig heb ik maar één bruikbare hand, en dat knutselt ongelukkig... :mad:
En, mocht ik ooit aan zoiets beginnen dan toch een fraktie groter. Die fox is een schatje maar zijn zweefprestaties zijn m.i. bescheiden...

Laatst bewerkt:
Zit are al weer mooi uit.
Mar hoe wou je 1 lipo cel op laden dan ?

oooke ,
Ik dacht al je moet ze toch speciaal opladen, maar dat is alleen bij 2 lipo's ....

fox

Geinig jongens ziet er erg leuk uit en is zeker te doen ,om erg eerlijk te zijn heb ik al in mijn la gekeken en heb nog zat 3,5 gram servo's liggen ,en een ontvanger voor 2.4 Ghz heb ik ook nog en een 8 A regelaar ik ga mezelf nog overtuigen om een fox te halen ,vraagje gaan jullie hem ook nog motoriseren en zo ja met welke motor dan ?? shit hoe neem ik nou een abonnementje op dit draadje

Hoi Cees!

Leuk, kun je voor een tientje weer een hoop lol hebben :yes:
Vooralsnog geen plannen om 'm te motoriseren, is echt de bedoeling om met de huckepack te gaan vliegen :D
Heb nog wel een kanaaltje vrij op de regelaar, mocht het weer gaan jeuken, is er dus zo een gondeltje op de romp te plaatsen (mooi boven het zwaartepunt) om daarmee te spelen :mrgreen:

Als je naar boven scrollt, zie je net boven de bovenste post van deze pagina de button "discussietools", daar zit een menuutje achter waar je een abonnement kun nemen 8)
Kijk ook eens door dit topic, daar zijn veel gemotoriseerde Foxjes te vinden.

@ Jeppe, balancers voorkomen te grote verschillen in spanning tussen de diverse cellen van een LiPo pakket. Als je maar 1 cel hebt, kunnen er geen spanningsverschillen zijn en heb je dus geen balancer nodig :mrgreen:

Inmiddels weer een stukkie verder, rolroerservo's zitten erin en aangesloten. Heb even zitten puzzelen omdat ik slechts 4 kanalen had, waardoor de standaard rolroer functies van mijn zender niet bruikbaar waren... :roll:
Inmiddels uit kunnen puzzelen hoe ik dit werkend kan krijgen (oplossing heb ik hier gepost).

Nu nog de voeding aanpassen. Ik wilde servo stekker gebruiken, rechtstreeks op LiPo, maar ontvanger komt te diep in romp te zitten waardoor ik er nauwelijks nog bij kan... :?
Dan kapsluiting, afstellen hoogte servo en ontvanger + LiPo een vaste plaats geven tijdens het balanceren...
Einde komt alweer in zicht, nu nog goed weer en een EZ piloot die het Foxje omhoog wil zeulen :yes:

EZ piloot...:-?.. euh... Jeroen??? :help:

Laatst bewerkt door een moderator:
EZ piloot..... euh... Jeroen???

eeeuuh heb ook nog niet met de huckepack gevloge maar dat zal
toch geen probleem zijn ?
heb net de eerste werpvluchtjes gedaan met m,n foxje :D
gooien en vervolgens weer opvangen valt nog niet mee
is wel een paar keer gelukt ...:yes:
word tijd voor de huckepack die hem eens een flink eind de hoogte in kan sture :lol:
gaat vast goedkomen besturing werkt prima dus ... nu nog even tijd en ook een EZ piloot nodig

leuk niels ! ook nog plannen met het foxje ??

nee geen nieuws meer :nooo:
misschien komende dagen weer een keer
foxje licht al even klaar ..... verplichtingen he :x-mas:

hehe,

Jaja, plannen jullie huckepack heeft mij het meest geïnspireerd, en ik ga het ook uitproberen, vanals ik kan vliegen met de EZ :p

niels

Hoi Niels, leuk! :thumbsup:
Ik heb niets meer gepost na laatste update, maar mijn Foxje is helemaal klaar, op wegleggen van de antenne na. Daar hielp Jeroen me nog aan denken, direct achter Foxje zit de slagroomklopper van de EZ :shock:, antennedraadje mag dus niet achter toestel bungelen. Mischien een keer richting vleugeltip en weer terug naar romp ofzo :?

Gisteren bezoek gehad, kameraad die ook vliegt wilde huckepack wel even zien. Toen ik Foxje erop wilde leggen, kwam ik erachter dat die niet meer past, door de rolroerservo's, daar had ik totaal NIET aan gedacht :oops:. Weer een uitdaging erbij :rolleyes: Misschien mooie gelegenheid Foxje een paar graden voorover te leggen :yes:

Eerst wat andere niet-modelbouw zaken afronden (tenzij Jeroen ineens wil gaan testen, dan ben ik uiteraard genoodzaakt dit met spoed in orde te maken :rolling:)

Zo, daar ben ik weer :D Tijd voor een update (we zitten niet stil hier ;)).

Zo zit de achterste servo erin, paar afvalstukkies Elapor dekken het servo-blauw af :yes:
foxje_13.jpg

Na wat gepruts had ik een mooie tunnel naar de servoruimte voor de hoogte-servo achter in de romp
foxje_12.jpg

Servo's verbonden met betreffende roeren, antenne ligt inmiddels anders (dit was even tijdelijk) en balanceren maar. Achteraf bleek zwaartepunt nog iets verder naar voren te mogen, wat helaas niet meer lukt zonder aanpassingen. Bij bepalen posities servo's een inschattingsfoutje gemaakt... :rolleyes: Ach ja, hij is goed zo, zonder extra balast in neus of staart :mrgreen:
foxje_14.jpg

Wat nou Fox een klein toestel??? EEN ZEE VAN RUIMTE!!! :cool:
foxje_15.jpg

En dan de maiden. Werpvluchtjes waren nog niet een groot succes (gooien, met hand snel naar zender, voordat je 'm dan goed onder controle hebt, is ie weer beneden. Weer vangen lukt, maar slechts heeeel af-en-toe :hammer:

Tijd om wat meer vliegmeters te maken om Foxje te leren kennen, op de Huckepack, die was inmiddels aangepast. M'n vaste bijrijder Jeroen was er weer bij en het was weer koud.... (hoewel voor m'n gevoel wat minder koud dan eerdere vliegsessies afgelopen weekend).
foxje_16.jpg

Maiden verliep goed, voor beide Foxjes.
Poging gedaan wat filmpje te schieten van het zwevende Foxje. EZ loodrecht naar beneden, net boven grond optrekken en snel neerzetten, zodat je camera hebt voordat Fox aan de grond was.... Dat is gelukt :twisted::twisted::twisted:

Wat nog te doen:
Uitslagen van roeren zijn nog veeeeeel te groot, daar moet nog wat aan gedaan worden :yes: Antenne wil ik nog anders gaan leggen en ik wil kabeltje van hoogteservo wat gaan verlengen (dan kan ik er wat beter bij en kan ontvanger nog wat verder naar voren t.b.v. zwaartepunt). Jeroen hoeft aan Foxje niets te doen volgens mij (toch?).

Later meer over de maiden :thumbsup: en de afloop van de vliegmiddag :shock::shock::shock:

Ik wacht met smart op de filmpjes :)
Welke servo's en welke lipo gebruiken jullie ?

niels

de servo's zijn 4,3 grams voor de rolroertjes en een 5 grams voor hoogteroer met 25 cm snoer
hoeft er ook niets verlengt te worden :)
de lipo die ik gebruik is er eentje uit een 2s300mah
krimkousje eraf en even solderen en dan heb je twee ;)
na vandaag is ook gebleken dat de 3.7 v van een enkele cel geen problemen geeft met ontvangst :D

gr jeroen

Ah, daar zit het verschil, ik heb 3 lichte servotjes genomen, geen langer snoer, daarom kom ik stukkie te kort... :rolleyes:

Goed, terug naar de maiden :yes:
Alles is goed verlopen, de Foxjes waren echter bijzonder nerveus, uitslagen op de roeren mogen drastisch naar beneden...
Wat verder opviel is de vliegsnelheid, die was toch iets hoger dan verwacht....

Paar keer kunnen vangen, bijna alle landingen binnen cirkeltje van 10 meter. Links en rechts nog voor wat verbetering vatbaar, maar al met al was het weer een succes (vooral weer veeeeeeel lol gehad, dat is toch zeker niet onbelangrijk ;))

Kort filmpje, ontkoppelen staat niet op video, op dat moment waren alle aanwezigen (Jeroen en ik dus) aan het sturen :rolling:

Na afloop nog even met alleen met Easystars (zonder Huckepack dus) gevlogen.
Daarbij hoort het volgende zoekplaatje... :shock: De rest van dat verhaal kun je hier vinden......

Laatst bewerkt door een moderator:
allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar !!!!!!!
hopelijk voor allen weer vele vlieguren en de daarbij horende lol :yes::yes:
waar blijven de reacties ????
doen we het zo goed dat er niets op aan te merken is ....... ? vast wel

Back