Easystar met MPX Fox op huckepack

foxje-project begint op gang te komen :yes:
bij deze de eerste foto's.....

DSCF0423.jpg

DSCF0426.jpg

ik ken iemand die ook zo'n vreemde vleugel heeft 0X
alleen is bij hem alles wit wat bij mij oranje is ????????

Hahaha, leuk die 2009 kleuren :Fade-color, volgens mij heb je de eerste in Nederland te pakken :hammer::rolling:

Vanmiddag nog even met Jeroen gevlogen (Twinstar, EZ's en EZ met Fox), we dachten dat het nagenoeg windstil was... verre van dus :nooo: Easystar ging met regelmaat achteruit :rolleyes:
Foxje tot onze grote verbazing niet kwijt geraakt (wel een keer bij iemand uit de tuin moeten halen :oops:), tijd dat ie bestuurbaar gaat worden!!! :cool:

Ik kan me voorstellen dat jullie een boel plezier hebben gehad...
Een paar suggesties:

Zolang de Fox niet bestuurd wordt, doe dan net als de parachutisten: na de eerste dropping weet je hoe ver de Fox downwind terecht komt. Verleg het afwerpgebied ongeveer even ver upwind... hoef je niet telkens die sloot over...

Je piggy back systeem (wel een leuker woord dan Hückepäck...) is dusdanig van vorm dat de Fox er alleen in overtrokken toestand af kan. Zelfs als de Fox optimaal is getrimd kost je dat iedere keer een boel hoogte. Ik denk dat als je die verhoging achter het vlak waar de Fox vleugel ligt, wegsnijdt, hij soepeler los komt.

Ik heb het elders ook al eens gesuggereerd, en voor jou is het mosterd na de maaltijd... maar als je gaat hückepäcken met een moederschip dat toch geen grondstart maakt, is het wel zo makkelijk om de lading niet bovenop, maar onderaan vast te maken... als je de Fox onder de buik van de Easy hangt wordt de bevestiging veel simpeler; hooguit krijg je een beetje dwarse afwijking omdat het richtingsroer van de Fox niet in het midden kan zitten.

De pitch afwijking die je nu hebt, komt omdat de Fox vrij ver naar voren zit; alle draagkracht die de Fox vleugel levert zit een stuk vóór je zwaartepunt. Als je de steun zó aanpast dat de vleugel van de Fox nul instelhoek heeft tov het stabilo van de Easy, dan vliegt de Easy weer ongeveer trim.

Bedankt voor het meedenken Bart :D

Ik heb (ook van tevoren) nagedacht over Fox onder de EZ. Bewust besloten dit niet te doen. Bevestiging in ruimte voor kapje is super eenvoudig en heel erg stabiel, geen enkele aanpassing aan toestel nodig (anderen zoals m'n broer kunnen huckepack zo gebruiken) en servokabel kan ook zo naar binnen. Daarbij is start stuk eenvoudiger als je romp goed vast kunt pakken, tot slot kun je ook normaal landen als er niets onder het toestel hangt. Vandaag klein depron zwevertje op Huckepack gehad, die ontgrendelde niet (te smalle vleugels), ik moest dus met tweede toestel nog aan de EZ landen, geen probleem nu... Keuzo voor piggyback bovenop heeft (voor mij dan) helemaal goed uitgepakt :yes:

Verhoging achter vleugel voorkomt te allen tijden (ook als ie eens te vroeg zou ontgrendelen of elastiek knapt) dat ie naar achteren in die slagroomklopper kan schuiven :hammer: Foxje komt overigens ook regelmatig goed los zonder overtrokken te raken, daarbij is Fox binnenkort bestuurbaar, dan is het probleem helemaal verdwenen 8)

nog even aan de slag geweest met foxje .... :turn-l:
roertjes afgeschuind en scharniertjes erin geplakt
wat een priegelwerk !
ook nog even wat versteviging in de vleugels aangebracht
vooral de achtervleugel is zonder erg slap

DSCF0427.jpg

DSCF0429.jpg

DSCF0431.jpg

DSCF0433-1.jpg

hoeveel verwacht je er wel niet van?? carbonnen staaf in het hoogteroer :lol:

ach ziet er wel goed uit. ik hoop dat je een beetje goed uit komt met het gewicht

Carbon staaf is volgens mij geheel overbodig. Als je het hoogtroer of de vleugel met 2 handen buigt gaat dat wel heel makelijk, maar pak hem maar eens in het midden vast en ga er mee wapperen, dan zet je als het ware heleboel g krachten op de vleugel en dan en dan buigt er zeer weinig to niets.

Hee Jeroentje,

Goed bezig :thumbsup: Staafje in staart zit prima! Baat het niet dan schaadt het niet, gewicht van zo'n klein stukkie koolstof staaf hoe je je niet druk om te maken :rolleyes:

Ik heb ook maar een setupje besteld :mrgreen:, ik kon het weer niet laten :hammer: Ik verwacht setup morgen op de mat, helaas komende dagen op pad, dat zal deze week dus niks worden... :nooo: Je voorsprong zal dan waarschijnlijk nooit meer in te halen zijn :rolling:

Dit jaar een keer een paar weken vrij rond kerst:xmas: en oud-nieuw 8) Die weken beginnen zaterdag al :proost::celebrate:

:lol: komt goed uit ropje ! nog 4 dagen werken en dan ben ik er ook weer even
twee weekjes vanaf :proost:

@ robert

misschien is het koolstof staafje (1,6mm) in de vleugel wel wat overdreven voor zo'n licht zwevertje maar zoals rob al zei maakt dit voor het gewicht niet uit 1 a 2 gram ?
kwam dit tegen op de duitse easystar fanpage
erg netjes gedaan allemaal :yes:
de fox die ik aan het RC-jen ben krijgt geen motor ..... (misschien later)
hoop uit te komen op ongeveer 85 gram zweefklaar
ben benieuwd wat het gaat worden !
filmen zal wel tegen vallen bij een gebrek aan 3e broer :rolling:
vinden we ook wel weer een oplossing voor ...

gr jeroen

weer even een update van m'n foxje :banana:
ben alweer een heel eind (is ook niet zo'n groot project)
servo's, lipo en ontvanger hebben hun plaats gekregen
met een beetje uitwegen cg precies goed in kekregen
zoals die als werpzwevertje ligt geen extra gewicht nodig dus :D

DSCF0435.jpg

rompje vanaf de voorzijde beetje uitgeholt voor servokabel van hoogteroer

DSCF0436.jpg

twee 4,3 grams servo's voor de rolroeren (ik gebruik geen richtingsroer)

DSCF0437.jpg

moet nog even gaatje prikken voor antenne :yes:

DSCF0434.jpg

DSCF0438.jpg

kom goed uit met het gewicht zoals te zien :yes:
alleen nog roerhoorntjes en stuurstangetjes en de zender instellen

word vervolgd

ziet er goed uit, allees die plaatsing van de rolroerservo's lijkt me een beetje irritant als je hem met de had wilt lanceren.

tja, 't scheelt je natuurlijk wel een paar gram (3,5 tot 9 afhankelijk van wat voor servo's je gebruikt). Op zo'n klein ding niet onbelangrijk, zeker als het moet zweven.
Enne, ailerons afzonderlijk trimmen? Op een Fox??

tja, 't scheelt je natuurlijk wel een paar gram (3,5 tot 9 afhankelijk van wat voor servo's je gebruikt). Op zo'n klein ding niet onbelangrijk, zeker als het moet zweven.
Enne, ailerons afzonderlijk trimmen? Op een Fox??

door gebruik te maken van twee servo's zit je niet met twee stuurstangetjes op 1 servo armpje waardoor de afstelling me makkelijker lijkt
het extra gewicht neem ik voor lief :yes:
vliegklaar (zoals op foto te zien is) 74 gram lijkt me geen enkel probleem

Gelijk heb je Jeroen! Leuk om te experimenteren en erg netjes zoals je ze in wilt bouwen!

Ik ben ook begonnen, ga ook 2 servo's plaatsen voor rolroeren. Als ik aansturing goed kan krijgen en m'n zender het nog aan kan, misschien variabele flaps plaatsen (met stick die ik normaal voor gas gebruik), leuk om wat mee te spelen :yes:

Ik heb ook een Foxje met de 2009 kleuren kunnen bemachtigen :rolling:
Maar niet helemaal hetzelfde als die van Jeroen, net andersom :hammer:
Rolroeren uitgesneden, voorzien van schuine kant en CA scharnieren (3 per rolroer) geplaatst. Hier ligt vleugeltje te drogen

foxje_02.jpg

Hoogteroer uitgesneden en zelfde nogmaals:
foxje_03.jpg

Staart klaar, ook een klein stukje koolstof geplaatst voor wat extra stijfheid.
foxje_05.jpg

Uitsparing in staart uitgesneden, heb er nog een blokje in gezet om staart iets meer "vlees" te geven. Hoogteroer ook nog van klein stukje koolstof voorzien, tordeerde iets te veel om midden naar mijn zin.
foxje_06.jpg

Kon niet aan losse cel komen, dan maar een dubbele, uitpakken dus...
foxje_07.jpg

Hoewel voorzichtig los gemaakt, 1 lipje gebroken, kan dit niet meer solderen (wil daar niet hechten). Iemand nog tips of richting vuilnisbak? :rolleyes:
foxje_08.jpg

Andere Lipo is klaar, kabeltjes eraan gezet. Misschien nog stukkie krimpkous omheen trekken.
foxje_09.jpg

Behuizing van servo bleek niet goed vast te zitten, alle servo's uit elkaar gehaald en voorzien van een dun rupsje CA.
foxje_10.jpg

Begonnen met uitsnijden van rompje voor servo's en electronica
foxje_11.jpg

Begin is gemaakt, misschien morgen weer verder :celebrate:

Back