Hahhahhah, ik heb zovaak op mn flikker gekregen hier; grappig om te zien dat de kenners t ook niet altijd eens zijn..
Wss een kwestie van engelse termen misunderstanden....:razz:
Voor de duidelijkheid:
Undergeared betekent te licht vertand <=> je pinion is te klein oftewel je spur te groot...
Overgeared = dus het tegenovergestelde <=> pinion te groot of spur te klein...
Dus bij hete motor..... = undergeared(too low gearing).....oplossing = zwaarder vertanden = grotere pinion of kleinere spur
Hete regelaar....... = overgeared(too high gearing).....oplossing= lichter vertanden = kleinere pinion of grotere spur
Ron heeft in deze (weer eens) gelijk...helaas:razz:
Maar als ik t met fietsen vergelijk.....:
Indien ik op een te klein voortandblad (licht verzet dus) rijd, trap ik me rot en zal ik oververhit :Fade-colorraken...maar t zelfde zal me gebeuren als ik met een te groot achterblad (groot verzet) de Keuteberg op wil fietsen, wat me dan toch al niet zou lukken...
T gaat allemaal om balans...
Uit betrouwbare bron..
FYI though, its not so much that the motor is forced to spin faster, more-over there isnt enough load so it reaches max rpms too quickly and stays there; these 4 pole motors really like a decent load on them ( higher gearing ). If you gear too high though ( over-geared ), then the motors draw more current and the batts/ esc begin to overheat, but the motor itself stays relatively cool.
Its all a tricky balancing act sometimes, but with the aid of a few spares pinions/ spurs and an IR temp gun, you can work out the best gearing vs temps setup for you
Regelaar te heet = zwaardere vertanden
Motor te heet = lichter vertanden
Allebei te heet = nieuwe combo kopen
Let op, da's dus net andersom als bij brushed
Hot motor, cool controller, cool batteries = undergeared
Cool motor, hot controller, hot batteries = overgeared
Warm motor, warm controller, warm batteries = happy components