Hallo allemaal,
Nieuw hier of het forum.
Heb sinds 4 dagen de erevo brushless met 11.1 lipo 3250 Mah. ( Kon geen groter aantal Mah vinden die in de behuizing past?!? )
Na een weekend flink racen met dat enorme vermogen is mijn achterband gescheurd.... Wel behoorlijk snel!
Weet iemand waar ik een een goed setje kan kopen voor on- en offroad? Iemand een tip welke ik moet pakken die niet zo snel kapot gaan?
Egbert, dit zijn echt mijn eerste 4 dagen dat ik in deze hobby zit, de termen offset en maximum 1/2 etc zeggen me niks.. Sorry! Zij jouw banden iets voor mij, is dit een velg met de band er al op?
gr.
Hallo Mark,
Welkom op dit forum en gefeliciteerd met de aanschaf van de beste Brushless basher! ;-)
Ik heb even een aantal punten van opbouwende kritiek dus niet negatief bedoeld:
Ten eerste, 6S is heftig, voor allround gebruik te heftig naar mijn idee. Hierdoor loop je een sterk vergrote kans op serieuze schade omdat je toch heel ervaren moet zijn om hiermee om te kunnen gaan - een ongeluk zit in een klein hoekje - en omdat de complete aandrijflijn extreem belast wordt. Dit stelt eisen aan de aandrijfassen, banden, differentieel en tandwielen waarbij je heel goed moet kunen inschatten waar je dat vermogen wel en vooral ook niet gebruikt. Daarbij kun je op voorhand al zeggen dat de aandrijfassen van de wielen en vanaf de motor (nu allemaal kunststof) vervangen zouden moeten worden door stale assen. Ook zijn de standaard banden hier niet goed genoeg voor maar dat heb je helaas zelf al gemerkt. Mijn advies (en dat van vele anderen) is om voorlopig op 4S te rijden. Ik doe dit zelf ook en ook dan is de auto heel heftig en je beschadigt gegarandeerd minder onderdelen.
Verder wil ik je waarschuwen voor het gebruik van jouw lipo's. Deze zijn 3250Mah maar tenzij deze 50C is, is deze te licht voor de regelaar waardoor je een behoorlijk risico loopt de regelaar op te blazen en dat is niet funny :nooo:
De regelaar moet tenminste gevoed worden met 120 Ampere. De C rate van een accu houdt in dat je het Amperage van de accu daarmee kunt vermenigvuldigen dus als jouw Lipo bijvoorbeeld 25C is, kom je op 25x 3,25 Ampere = 81,25 Ampere.
Je zit eigenlijk pas veilig als je gaat voor lipo's van 5000Mah met 30C, je hebt dan 150 Ampere. 25C zou ook kunnen omdat die 125 Ampere kunnen leveren (dat is het minimum wat is voorgeschreven voor de regelaar).
Verder over de banden. De offset bepaalt de spoorbreedte van de auto. Bij Zero offset heb je (nagenoeg) dezelfde spoorbreedte als bij de standaard band. Bij 1/2" offset, komt er aan beide kanten 1/2" bij, dit houdt in dat de auto in totaal 2,54 CM breder wordt en dat maakt hem weer stabieler in de bochten.
Mijn banden heb ik los gekocht. Ik heb deze gemonteerd op beadlocks, hierbij wordt de band niet gelijmd maar ingeklemd. Hierdoor kun je de band makkelijk vervangen als deze versleten is en persoonlijk (!!) vind ik dit veel beter zitten dan gelijmde banden. Als je nieuwe vanden hebt kun je deze het beste aan de binnenkant intapen. Dit voorkomt het balooning effect waarbij de band door de centrifugaalkracht uit gerekt wordt en er als een racefietsband uit gaat zien. Hierdoor blijft de auto beter bestuurbaar.