dwars doorsnede HMS VICTORY

dekbalken 2e batterijdek

De dekbalken voor het volgende dek liggen dryfit op z'n plek. Volgens de bouwbeschrijving van DeA. moet er na constructie, dus als de dekbalken vast zijn gelijmt, er een stukje uitgezaagd worden waar de roosters komen te liggen. Zie de blauw gemerkte delen op de foto.

Als je echter eerst de steunbalken monteerd onder de dekbalken van spant 3 en 7, zodat de constructie stevigheid heeft verkregen. lijkt het mij beter om de de 1e en laatste dekbalk nog niet vast te lijmen, maar eerst het bewuste stukje eruit te zagen en dan pas die stukken in je model lijmen.
Op die manier kun je netter zagen en is de kans op beschadiging niet aanwezig. Op de foto hieronder is proffessorisch aangegeven waar de steunbalken komen.

ps, het is zeer belangrijk dat je nauwkeurig werkt en je goed houdt aan de aangegeven maten! De steunen voor de dekbalken moeten tussen de pomp en het handvat van de zwengel komen zodat deze vrij kunnen draaien. m.a.w. de balken mogen niet tegen het handvat van de zwengel staan! Anders zou je de pompen niet kunnen bedienen!

Laatst bewerkt:
Gisteren 4 nieuwe delen binnen gekregen, dus ik kan weer verder. Ik denk dat ik de steunbalken aan de voorzijde 3 x3 ga maken ipv 4 x 4 zodat je wat meer zicht blijft houden op de pompen. En aan de achterkant gebruik ik alleen de touwgeleiders als steunen om de zelfde reden Anders zie je de pomphuizen nauwelijks nog staan. En juist dit soort details vind ik mooi in een doorsnede. Foto's volgen later.

Dat is ook het mooie van een doorsnede - dat je ziet wat er allemaal stond en hoe dat stond. Een iets dunnere steunbalk (waardoor je beter zicht hebt) is dan alleen maar beter.
En het zal niemand ooit opvallen waarschijnlijk.

Dat is ook het mooie van een doorsnede - dat je ziet wat er allemaal stond en hoe dat stond. Een iets dunnere steunbalk (waardoor je beter zicht hebt) is dan alleen maar beter.
En het zal niemand ooit opvallen waarschijnlijk.

Dat is precies wat ik bedoel, op de foto staan bijde touwgeleiders. Aan de binnenkant moet officieel nog een balk van van 4 x 4 mm, als ik die erbij zet (wat eigenlijk zo hoort) dan vallen de pomphuizen bijna uit het zicht. Dus ik zet die er niet bij!

Laatst bewerkt:
Hier nog een plaatje van de andere kant waar ik dus iets smallere balken heb gebruikt en ze een paar millemeter naar buiten heb gezet. op deze manier (wat dus niet helemaal correct is) hou je mooi zicht op de details van het 2e batterijdek.

Laatst bewerkt:
details 1e batterijdek

Vandaag het 1e batt.dek voorzien van enkele vaten en emmertjes. Tevens de kogelbakken gemaakt aan weerszijde van de roosters en de touwen voor de tafels bevestigd aan de dekbalken.

Laatst bewerkt:
dekbalken

De dekbalken voor het 2e batt.dek liggen er in en zijn vast gelijmt. Tevens de roosters gemaakt en geplaatst.
De poortstijlen voor bijde ingangen zijn ook geplaatst (niet te zien op de foto), dus ik kan nu beginnen met de binnenbeplanking en de dekplanken voor het 2e batt.dek.

Laatst bewerkt:
Mooie details hoor Piet, netjes gedaan:D

Laatst bewerkt door een moderator:
mast

Gisterenavond de mast van kuipbanden voorzien en dryfit in het model geplaatst. Ik heb lang nagedacht hoe de kuipbanden te maken?
Ik heb een rolletje zelfklevend zwarte tape gevonden van 5 mm breed, en daar stripjes van ong 2 mm afgesneden met een metalen liniaal. Volgens het plan van DeA. op de mast geplakt en gefixeerd met een laagje matblanke lak. Ik ben tevreden over het resultaat.

Laatst bewerkt:
Ziet er met een mast weer heel anders uit!
Slim om die banden met tape te maken, geeft een strak resultaat.

breuk

Helaas is de kettingpomp rechts achter op de foto los gekomen. Ik had eerlijk gezegd al mijn twijfels over de de bevestiging met secondelijm. Beter had ik lijm aangeschaft specifiek voor metaal! Ik kan dit niet repareren omdat ik er met geen mogelijkheid meer bij kan.
Voordeel is dat er straks nog een iepenpomp voor komt te staan en de breuk dan nauwelijks meer zichtbaar is. Voor de mensen die ook de sectie bouwen zou ik adviseren om de onderdelen degelijk vast te lijmen!

Als de mast is geplaatst en later de iepenpomp kun je het gelukkig niet meer zien dat is dan mijn geluk!

Laatst bewerkt:
Dat is jammer:(
Ook al zie je het niet, je weet dat er een breuk zit.
Wat de lijm betreft, ik denk (weet bijna zeker) dat de epoxy-lijm van Bison (Bison kombi) een betere lijm verbinding geeft.
Ik gebruik het vaak bij dit soort speciale en kleine oppervlakken.
Geloof me; het spul is BEREsterk

Gelukkig valt het mee. Maar het zal wel een baalmoment zijn geweest. Het geheel ziet er in ieder geval nog steeds super uit :)

Germt, de exposy lijm van Bison die heb ik hier liggen. de reden dat ik dat niet heb gebruikt is de redelijk lange droogtijd. het is niet eenvoudig om de twee delen goed tegen elkaar te houden tot die lijm droog is, kan wel 24 uur duren. Maar achteraf had ik dat dus beter wel gedaan.

Het was zeker een BAAL moment Erik, maar al met al is de schade dus redelijk onzichtbaar (gelukkig) dus moet het maar zo blijven. De volgende keer gebruik ik zeker beter geschikte lijm. Tenslotte leren we van de foutjes het meest!

Eigenlijk begrijp ik niet goed van de uitgever van deze kit waarom ze de pompen in diverse onderdelen leveren. Het is hogedruk gegoten metaal, had ook één geheel kunnen zijn dan had je zowiezo geen probleem gehad met lijm. Maar goed het is zoals het is en er zijn grotere rampen, dat hebben we gezien met Germt zijn Wappen von Hamburg.

Ja, daar heb ik weer van geleerd.
Mijn Aggy staat zó stevig in de steigers, dat dan eerst de hele tafel om moet vallen;)

Ik heb inmiddels de binnenkant van de huid van het 2e batterijdek beplankt en de poortstijlen (kozijnen) van de ingangen gemaakt. Ik ga nu het dek beplanken. foto later, want ik heb al zo,n 700 foto's geplaatst in m,n verslagen. Niet dat nu zo erg is, want foto's zeggen vaak meer dan woorden. Als het dek klaar is plaats ik weer wat foto's.

2e batterijdek

De binnenkanten zijn beplankt (huid) en de dekknieën zijn geplaatst. Wat opvalt is dat er volgens de bouwbeschrijving van DeA. er geen knieën komen onder spant 8! (op het 2e batt.dek) Waarom dit is word verder niet uitgelegd, dus het zal wel kloppen
Ik heb de binnenkanten van de ingangen bekleed met poortstijlen en deze noten gebeitst.

foto van de andere kant genomen bij daglicht, zonder flits, dit geeft de kleur wat correcter weer.
De omlijstijng van de geschutpoorten zijn zwart geschilderd en de ingang notenbeits. de beits is wat doorgelopen op de huid, maar dat is niet erg, want dat word later met het schilderwerk aan de buitenkant weer opgelost.

Laatst bewerkt:
De binnenkanten zijn beplankt (huid) en de dekknieën zijn geplaatst. [/IMG]

Mooi werk Pietsan, je geeft mij in ieder geval een goed idee hoe ik het ook hebben wil.
Ben alleen bang dat dit het volgende (winter)seizoen wordt, in maart gaat eerst mijn Victory af,
en dan nog de bijboten, met de Fysio en 1 uurtje licht sporten erbij is het al 60% beterder geworden met mijn rug.

gr. A3

Back