dwars doorsnede HMS VICTORY

pompen

Ik vond de walnoot kleur van de pompen niet zo goed passen bij de rest, ik heb er nog een laagje walnootbeits over gezet. nu zien ze er naar mijn smaak een stuk beter uit. tevens het dek donker eiken gebeitst.
IMG6123bewerkt-1K4tkS.jpg

de dekknieën gemonteerd, dus dat kan nu in de witte verf.
IMG6121mlqFn.jpg

Laatst bewerkt:
32-ponders

Ik had al eerder aangegeven dat ik de schietbuizen iets te laag vond staan. Ik heb ze een klein beetje aangepast door de bodemplaat iets in te vijlen en de schietbuis ook. Nu komen ze dus een tikkie hoger te staan en kan ik ze wat naar voren zetten zodat de schietbuizen in uitgereden stand wat centraler staan in de poorten.

het zicht aan de buitenkant is nu beter (vind ik)

De ringen die DeA, leverd zijn naar mening iets te groot, dus heb ik kleinere ringen gebruikt. (worden nog zwart geschilderd)

Laatst bewerkt:
Erik, bedankt voor de foto's. Op mijn eigen model vind ik het mooier staan als de lopen een beetje in het centrum van de poorten komen. Of dat helemaal correct is vind ik niet zo heel erg belangrijk, het gaat maar om het zicht.

Op de 1e foto van Erik rust de loop als het ware op de poortdrempel en op de 2e foto staat de loop in het midden. Dus ik denk dat je hier naar eigen smaak wel wat mee kan spelen. Ik vind het zelf het mooist als de schietbuis (loop) centraal in de poort staat.

Doen wat je zelf het mooiste vindt, historisch correct of niet jij bent de gene die ertegen aan moet kijken en van moet genieten:rolleyes:

Doen wat je zelf het mooiste vindt, historisch correct of niet jij bent de gene die ertegen aan moet kijken en van moet genieten:rolleyes:

Goed gezegd, alleen lastig soms als je zelf het origineel gezien hebt, dat was mijn ervaring indertijd toen ik de doorsnede van Corel aan het maken was, maar uiteindelijk toch gedaan wat ik zelf het beste compromis vond.

32 ponders

De kanonnen zijn gereed. Het gaat allemaal wat langzamer dan men van mij gewent is, maar dat komt door problemen met de rug.

Ik ga nu de 32 ponders optuigen en definitief op het dek plaatsen. Ik gebruik 3 mm blokjes, inplaats van de 4 mm blokken van DeA. omdat die beter passen bij het geheel. De kanons krijgen broekings, aanhaal- en terughaal talies.

Door de gaatjes in de pompen komen zwengels om ze te bedienen.
Tussen de kanonnen komen nog tafels die op-en neerklapbaar zijn met aan bijde zijde een bankje. Dus best wel druk op het 1e batterijdek.

Laatst bewerkt:
hoi Pietsan,

vergeet niet de 4 buitenste hoeksteunen van het onderliggende dek te monteren,
of doe je dit pas aan het eind ?

A3

hoi Pietsan,

vergeet niet de 4 buitenste hoeksteunen van het onderliggende dek te monteren,
of doe je dit pas aan het eind ?

A3

De hoeksteunen worden niet vergeten hoor adri, ik heb ze gisteren zwart geschilderd maar heb expres even gewacht ivm. beschadigen.

optuigen 32-ponders

Ik ben bezig met het optuigen van de 32-ponders. Dit is een tijdrovend klusje dus één per dag is misschien haalbaar. Ondanks dat de kanonnen vergeleken met die op de Victory zeker een keer zo groot zijn blijft het klein. De blokjes die ik gebruik zijn qua afmeting wat realistiser als de blokken van DeA. die in verhouding wat te groot ogen. Op de foto het 1e kanon opgetuigd op het 1e batterijdek.

Zicht van bovenaf.

Laatst bewerkt:
tafel met bankjes

Tussen de 32-ponders komen een verwijderbaar tafeltje met twee bankjes. Let er op dat je de messing staafjes voor de scharnieren iets verder doorbuigt dan haaks, anders kan de tafel uit de scharnieren vallen en later kun je er niet meer bij!

tussen de kanonnen de ringen voor de scharnieren.

De tafel neergeklapt, met aan weerszijde de bankjes.

En de tafel opgeklapt (voor de foto) later komt het touw wat aan de tafel vast zit aan een dekbalk van het volgende dek.

Het gaat er hier niet zozeer om dat de tafeltjes scharnieren, zodat ze op- en neer kunnen klappen, maar tijdens gebruik van de kanonnen dus gevechts situatie, werd dit soort meubilair verwijderd zodat het niet in de weg stond. Er zaten ruim 800 bemanningsleden op dit soort schepen en er werd op praktisch elk dek geleefd, zoals eten en slapen. vandaar dit soort tafels.

Laatst bewerkt:
Hoi Pietsan,

even een beginnersvraagje:
De uiteinden van de touwen heb je zo keurig netjes opgerold op het dek liggen,
doe je dit nadat je de kannonen op het dek geplaatst hebt of maak je deze rol
voor je op de werktafel en plaatst dan het geheel? en met wat voor lijm fixeer je het geheel,
verdunde houtlijm, secondenlijm of transparante hobbylijm i.v.m het gebeitste dek?
misschien een simpele vraag maar ik heb me suf zitten te piekeren.

gr. A3

Adri, de opgerolde touwtjes maak ik door een stukje tape met plakzijde naar boven op het dek te leggen, dan rol ik het touwtje daarop, door de plakkant blijft het netjes liggen. dan smeer ik het in met een kwastje houtlijm en voor het helemaal droog is, haal ik het van het tape en plak het met de nog vochtige lijm ter plekke op het dek. De houtlijm droogt trasparant op en je touwtje zit gelijk vast op het dek. De houtlijm reageert niet met de beits, dus is het veilig om te doen. Géén sec.lijm gebruiken, want die reageert wel met de beits en geeft een glans op je touwwerk.
Je kan het natuurlijk ook op de werktafel doen en het er later aan vast knopen.
Het opgerolde touwtje doe ik als laatste als de kanonnen zijn geplaatst.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk heb ik achteraf een "beetje" spijt dat ik de dekken heb gebeitst, want op schepen werden de dekken natuurlijk nooit gebeitst of geschilderd! Maar op het model ziet het er wel aardig uit.
Als ik ooit nog zoiets bouw dan laat ik de beits weg.
(zie de foto's van Erik permalink 204)

Ik wil de doorsnede in de originele kleuren van de Victory maken, dus ook het onderwaterschip voorzien van koperen plaatjes. ik heb de plaatjes nog liggen van de Bounty die ik koper geschilderd heb omdat de plaatjes erg nieuw ogen en dus behoorlijk glimmen. Iemand een idee hoe ik dat enigszinds kan verouderen? Ze moeten nog wel koper lijken, maar het nieuwe glimmende effect zou ik graag iets minder willen. Alle advies is welkom!

Middeltje wat ik daar voor gebruik is Schwefelleber. Chemische korrels (het is meen ik kalium bisulfiet) - geel van kleur - stinken naar rotte eieren en doen koper direct enigszins bruinzwart uitslaan (opgelost in water). Spul is in Nederland moeilijk te koop maar schijn bij Duitse apothekers makkelijker te krijgen te zijn.

Andere mogelijkheid: leg de plaatjes (bv even vastgeplakt op tape) gedurende een aantal weken buiten. Dan gaat het op de meest natuurlijke manier...

NB Als Bouwkundig Adviseur voor koperen en zinken daken en gevels heb ik vaak te maken met dit soort vragen. Tijd en vocht/luchtvochtigheid zijn hier belangrijke ingrediënten.

Back