dwars doorsnede HMS VICTORY

hoi Pietsan,

Het versneld ouder doen lijken van half-edele metalen, koper,lood,nikkel zink heet “PATINEREN”, en om deze metalen versneld tot oxidatie over te doen overgaan is een sterke (zure) oxidator nodig, ik heb in het verleden er twee maal mee te maken gehad.
Ten eerste zo’n 30 jaar geleden in 1984 toen ik mijn eerste modelschip maakte: de “ASTROLABE” van Mantua art. 773.(zie ook mijn fotoalbum “voorgaande projecten”)
Deze had ook een koperen romp, ik heb het toen niet gewaagd, om een chemisch laboratorium op te zetten, vooral ook omdat je sterk etsende chemicaliën moest gebruiken.
Wat bleek, na een ½ jaartje dat de romp door weersinvloeden (binnenshuis) vanzelf de oud lijkende “look”aannam.

full

Een paar jaar later maakte ik de “posto di combato” van Panart art.740, ik heb het toen aangedurfd om de 2 Messing kanonslopen te patineren met “KoperIInitraatoplossing” , ik moet zeggen dat dit een tevreden resultaat opleverde.(let wel de beide kanonnen kreeg ik hoog messing glimmend aangeleverd)

full

Je kunt het beste even “Googelen” met als zoekterm: Koper + patina of Koper + patineren, zo kwam ik de volgende site tegen:

siccatief, terpentijnolie, bruineervloeistof, anti houtworm, antiek patina, gesso

het eerste flesje bovenaan “bruineervloestof, maakt koper/messing oud” € 12,45 misschien is dat wat ??

succes, A3

Laatst bewerkt door een moderator:
Hartelijk dank voor de info Hans en Adri. Ik gebruik nooit koperen plaatjes omdat ik het niet mooi vind, te steriel. Hier kan ik wel wat mee! Omdat de crossectie niet zo groot is wil het wel een keer proberen. Meestal schilder ik het onderwaterschip koper omdat dat er niet zo uit springt en een matte glans geeft. (zie verslag Bounty)

Ik heb nog één vraag over de koperen plaatjes, welke lijm kan ik hiervoor het beste gebruiken?

Ik heb nog één vraag over de koperen plaatjes, welke lijm kan ik hiervoor het beste gebruiken?

Op het "Victory" lijntje Blz.129; # 1923 t/m 1928 staat hierover al iets geschreven.
Op #1926 staat "wimjd" die heeft in Novermber 2013 al het koperen beslag aangebracht
misschien kun je hem eens vragen hoe nu na 3 maanden het koper er uit ziet en of het al iets
"verouderd" is ?

gr. A3

Ik doe dat soort dingen met UHU hart. Zolang het koper verder niet nat wordt en een nieuwe oxidehuid vormt (waarom de lijm niet houdt) gaat dat prima.

pompen

Bedankt voor de adviesen!
Eén kant van het 1e batterijdek is gereed. Ik heb de handvaten van de pompzwengels omwikkeld met een stukje zwart draad geeft net iets meer...

Ik denk dat dit het drukste dek is van de hele doorsnede, er komen nog kogel bakjes bij het trapgat en touw geleiders. bijna jammer dat je er straks niet veel zicht meer op hebt als het volgende dek er op ligt.

het 1e kanon aan de andere kant staat ook al op z,n plek, dus er komt langzaam schot in.

Laatst bewerkt:
Héél mooi hoor Piet, het motiveerd om ook eens een doorsnede te bouwen.
Zit voor later een beetje te denken aan de boegsectie van de Victory:cool:

Héél mooi hoor Piet, het motiveerd om ook eens een doorsnede te bouwen.
Zit voor later een beetje te denken aan de boegsectie van de Victory:cool:

Is leuk om te bouwen Germt, maar toch meer werk dan ik had verwacht. En ik moet zeggen dat er wel eens kritiek is op DeAgostini, de uitgever van dit model, maar het is toch een mooi model met veel details!

1e batterijdek

Het onderste batterijdek is gereed. Ik heb onder de tafels een pootje gelijmt en aan dek gelijmt. Dit omdat ik bang ben dat de tafels ooit uit de ringen vallen en ik ze er dan niet meer in krijg. Maakt verder niets uit voor de constructie, is slechts een ingebouwde veiligheid!

Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit Piet, het begint nu al wat te lijken.
ga je ook nog gaten in de romp aanbrengen, nodig om het opgepomte water te losen?

gr. A3

Ziet er goed uit Piet, het begint nu al wat te lijken.
ga je ook nog gaten in de romp aanbrengen, nodig om het opgepomte water te losen?

gr. A3

Ik denk het niet Adri, die gaten zaten her en der en ik zou niet weten waar precies. en om nu nog te gaan boren tussen de kanonnen dat zie ik eerlijk gezegd niet zitten. Dus het antwoord is definief Nee!

trapje

Ik ben door mijn delen heen, verwacht trouwens elk moment 4 nieuwe omdat ik ze 31 januari al heb betaald. In afwachting daarvan heb ik nog een ladder gemaakt en in het trapgat geplaatst tussen koebrugdek en 1e batterijdek. de inspiratie hiervoor heb ik van de Engelse site.

Laatst bewerkt:
Ziet er zeer mooi uit Piet. Volgens mijn handleiding moeten de trappen wel voorzien zijn van een reling uit touw, maar dat is enkel een klein detail.

Ziet er zeer mooi uit Piet. Volgens mijn handleiding moeten de trappen wel voorzien zijn van een reling uit touw, maar dat is enkel een klein detail.

Voor de vaste trappen heb je gelijk, maar dit is gewoon een verplaatsbare ladder en die hebben geen reling van touw.

Back