dwars doorsnede HMS VICTORY

Heel snoezig. Droeg de Admiraal ook pampers?
Ik durf te wedden dat De Ruyter niet in slaap hoefde gewiegd te worden met een tutje en een melkflesje ;)

behuizing kettingpompen (bielspompen)

Het gaat even wat minder met het bouwen wegens problemen met de rug, langer dan een uurtje is momenteel niet haalbaar.
Ik heb de dekbeplanking voor het 1e batterijdek klaar liggen, alle plankjes zijn op maat gesneden. En ben nu bezig met de pomphuizen die ook op dit dek komen te staan. de waterafvoer word gemaakt van een latje van 3 mm breed en 1 mm dik.

Er komt behoorlijk wat op dit dek te staan, 4 pomphuizen van de kettingpompen, 1 iepenpomp, 4 32-ponders en twee tafels met bankjes.

Laatst bewerkt:
Het gaat even wat minder met het bouwen wegens problemen met de rug

Hoi Pietsan,
Sterkte met je rug, ik kan als geen ander me voorstellen hoe beperkt je dan voelt.
Met mij gaat het stukje bij stukje beterder en hoop over 4-6 weken weer volledig
in de running te zijn.

gr. A3

Hoi Pietsan,
Sterkte met je rug, ik kan als geen ander me voorstellen hoe beperkt je dan voelt.
Met mij gaat het stukje bij stukje beterder en hoop over 4-6 weken weer volledig
in de running te zijn.

gr. A3
Bedankt Adri, ik heb 3 versleten wervels, dus beter word het niet meer. Symptoom bestrijding is het enige wat nog word gedaan. Ik had ook erg graag meegegaan naar de Victory, maar om deze reden gaat dat niet.

1e batterijdek

De beplanking van het 1e batt.dek vordert gestaag. Ik heb de breeuwnaden gesuggereerd met een watervaste merkstift.

Laatst bewerkt:
32-ponders

Even de kanonnen op het dek geplaatst, het lijkt er op dat ze een milimeter te laag staan, ik ga proberen dit aan te passen. De stelkeg gaat er waarschijnlijk niet tussen passen, want dan komt de schietbuis nog lager te staan.

Het is maar minimaal, maar ik denk dat ze net een tikkie hoger moeten staan.

Laatst bewerkt:
Als je de tekeningen van blom bekijkt zie je dat hij de kanonnen iets onder het hart van de poort plaatste dus het kan zo best wel eens kloppen

Als je de tekeningen van blom bekijkt zie je dat hij de kanonnen iets onder het hart van de poort plaatste dus het kan zo best wel eens kloppen

Dat klopt inderdaad.
De loop ligt op 1/3 van de onderkant van de poort.
Zo had het kanon genoeg ruimte om te kunnen eleveren.
Dwz voldoende ruimte om de loop hoger te stellen om zo het bereik te vergroten.
Een loop staat namelijk nooit in horizontale positie in het midden van de poort.

OK, bedankt. Als ik de kanonslopen helemaal buiten de poort laat steken komen ze net iets onder het midden uit. Het punt is dat de stelkeg er dan niet meer onder gaat, want dan komen ze nog lager uit. Maar in principe hoeft de keg er niet persé onder. Ik ben er ook nog niet helemaal uit of ik de kanonnen buiten de poorten laat komen of er net binnen. Feit is dat ze inderdaad net onder het hart staan.

1e batterijdek

Ik ben bezig met het middenstuk van het 1e batt.dek. Dit komt 3 mm hoger te liggen dan de rest van het dek. Tegen het trapgat en het rooster heb ik een latje gelijmt van 1,5x1,5 mm dit is puur voor een mooiere afwerking. Omdat de latten net iets hoger liggen dan het rooster en trapgat.

Laatst bewerkt:
De mast erin geplaatst om de rest te beplanken en de iepenpomp even op z'n plek gezet (dryfit). Dit is een lastig stukje om te beplanken gezien het behoorlijk grote gat voor de mast. Er zijn twee dwarslatten geplaatst voor extra steun voor de laatste latjes.

Laatst bewerkt:
1e batterijdek

De beplanking is gereed. Voor de foto de 32-ponders en pomphuizen dryfit geplaatst en ik ben tevreden over het resultaat. Als de lijm droog is (beplanking) moet ik het mastgat nog wat uitschuren en dan kan ik beginnen met het dek beitsen en de details aanbrengen.
het mastgat (niet te zien op de foto) kun je wat ruimer maken, omdat er nog een mastring omheen komt.

Laatst bewerkt:
Mooie doorsnede hoor Piet, en details die niet vaak ziet:D
Dank je Germt,
dat is het mooie van een doorsnede, alle details die je op een "normaal" model nooit te zien krijgt. Ik dacht aanvankelijk dat zoiets me zou tegenvallen, maar ik heb er echt plezier in gekregen om dit te bouwen.

Ik ging er in het begin ook van uit dat zo'n doorsnede niet echt mijn ding was. Maar nu wil ik me er ook nog eens een keer aan gaan wagen. Zeker als ik je resultaten bekijk Piet. :thumbsup:

Ik ging er in het begin ook van uit dat zo'n doorsnede niet echt mijn ding was. Maar nu wil ik me er ook nog eens een keer aan gaan wagen. Zeker als ik je resultaten bekijk Piet. :thumbsup:

ik ben dat zeker met je eens, heb indertijd de doorsnede van Corel gemaakt van de Victory, maar het begint nu toch ook te kriebelen om eens een doorsnede of part te gaan maken van een Nederlands 17e model. (ook wegens beschikbare ruimte :( )

Dan hebben jullie allemaal mazzel; Ik heb begrepen dat Dirk (amazon) bezig is met een doorsnede van de Utrecht in schaal 1:48.
Hem kennende zal dat een mooie worden, en is straks voor de liefhebbers als kit aan te schaffen:cool:

Back