dwars doorsnede HMS VICTORY

32-ponders

De metalen dekknieverstevigingen zijn in de grondverf gezet en zwart geschilderd. In afwachting tot ze droog zijn, (deze moeten eerst gemonteerd worden alvorens het 1e batterijdek beplankt kan worden) ben ik begonnen met de 32-ponders voor het 1e batterijdek.
De ring voor de broeking er eerst op gemonteerd, daarna in de grondverf gezet en vervolgens matzwart geschilderd.

Vervolgens de rolpaarden inelkaar gelijmt, wielen staan nog los i.v.m. schilderen. Aardig detail is de kop van een korvijnnagel die ik op de stelkeg heb gelijmt.

één en ander moet nog geschuurd en aangepast worden, de kanonnen meten 43 mm, dus gehoorlijk groot. Vanmiddag de rolpaarden schuren en schilderen, waarna ze kunnen worden opgetuigd.

Laatst bewerkt:
Mijn zoon maakt momenteel ook een cross-section van een Spaans galjoen (aangestoken door zijn vader), en die had gisteren de nachtmerrie van iedere modelbouwer: zijn complete doos met volledige inhoud ging op zijn kop over de grond.
Heb een half uur kogeltjes, blokjes en pinnetjes lopen zoeken en rapen...

dekknieverstevigingen (hoehsteunen)

De hoeksteunen zitten er eindelijk op. Nu kan ik verder met het beplanken van het 1e batterijdek.
Het aanbrengen van de hoeksteunen; houtlijm en secondelijm zijn bijde af te raden, omdat houtlijm niet houdt (metaal op verf werkt niet) en secondelijm wat wel gaat, maar dan kun je dus niet meer corrigeren. beter is een universele lijm te gebruiken die nagenoeg alles aan kan! Dan kun je eventueel nog kleine correcties aanbrengen. Dit is best wel belangrijk, vooral omdat je er niet goed bij kan!

aan bakboord moeten twee steunen worden aangepast aan de bodemwrangen!

Laatst bewerkt:
hoeksteunen

De vier buitenste hoeksteunen kun je beter monteren als de dek beplanking gereed is ivm. het schuren, anders komen er waarschijnlijk krassen op! (blauwe pijlen foto)

ik heb aan bijde kanten slechts één hangmat opgehangen, het gaat maar om het idee en ik vind ze eigenlijk een ramp om te maken en ook niet mooi.

Laatst bewerkt:
Hoeksteunen zijn heel netjes geworden, mooi :cool:
De hangmatten lijken me ook geen makkelijke klus. Niet om ze af te breken, maar deze lijken ook nogal hoekig, doet me eerder denken aan lampenkappen voor TL buizen.
Ik zat voort te denken op de techniek die Erik op z'n zeilen heeft gebruikt: zou je niet een stukje dun zeildoek over een (grote) knikker kunnen opspannen (zoals een lollipop) en deze insmeren met verdunde houtlijm. Eenmaal droog zou je er een 'oogvorm' of ellips uit kunnen snijden met een mesje. Touwtjes aan de twee uiteinden bevestigen en ophangen. Als het hier of daar zou plooien, lijkt me dat juist realistischer. Ik weet niet of het iets zou worden, zelf gelukkig nooit hangmatten hoeven maken....

Hoeksteunen zijn heel netjes geworden, mooi :cool:
De hangmatten lijken me ook geen makkelijke klus. Niet om ze af te breken, maar deze lijken ook nogal hoekig, doet me eerder denken aan lampenkappen voor TL buizen.
Ik zat voort te denken op de techniek die Erik op z'n zeilen heeft gebruikt: zou je niet een stukje dun zeildoek over een (grote) knikker kunnen opspannen (zoals een lollipop) en deze insmeren met verdunde houtlijm. Eenmaal droog zou je er een 'oogvorm' of ellips uit kunnen snijden met een mesje. Touwtjes aan de twee hoeken bevestigen en ophangen. Ik weet niet of het iets zou worden, zelf gelukkig nooit hangmatten hoeven maken....

Diederik, deze hangmatten behoren hoekig te zijn, ze leken erg veel op een gewoon bed en waren voor de midshipsmen. De hangmatten die jij bedoeld waren voor de gewone bemanning.

hangmatten

Hier een foto uit de bouwbeschrijving, duidelijk is te zien dat de hangmat vier hoeken heeft.

Laatst bewerkt:
Hier een foto van "bed" voor midshipsmen en rechts voor "gewoon" volk.
Jan Zwart.
Hangmatten_zps037c1fff.jpg

rooster en trapgat

bijna vergeten, het rooster en het trapgat, moet er eerst op voor de beplanking!

Laatst bewerkt:
Pietsan,
Ik volg jouw verslag op de voet want want na de Victory ga ik ook deze doorsnede maken. Ik wil er ook verlichting in maken dus jouw foto's, in diverse stadia helpen me bij het bedenken hoe de bedrading weg te werken.

Overigens, wist je dat de zwarte hoeksteunen op de dekbalken pas aangebracht zijn bij een grote renovatie regens rond 1820. Precieze jaartal weet ik niet meer. Op het schilderij waar Nelson onderdeks wordt behandelt na zijn schotwond, zijn ze niet zichtbaar.
Dus als je het Trafalgar getrouw wil maken, zou je ze moeten verwijderen.
Maar wat je wil natuurlijk.
Jan Zwart.

Pietsan,

Overigens, wist je dat de zwarte hoeksteunen op de dekbalken pas aangebracht zijn bij een grote renovatie regens rond 1820. Precieze jaartal weet ik niet meer. Op het schilderij waar Nelson onderdeks wordt behandelt na zijn schotwond, zijn ze niet zichtbaar.
Dus als je het Trafalgar getrouw wil maken, zou je ze moeten verwijderen.
Maar wat je wil natuurlijk.
Jan Zwart.

Jan, ik weet dat er verschillen zijn van voor- en na de renovatie. Verwijderen doe ik niet, want het heeft moeite genoeg gekost om ze er netjes op te krijgen. En alhoewel ik respect heb voor iedereen die historisch correct bouwd, hou ik me daar niet zo mee bezig. Ik wil gewoon mooie modellen maken en als er dingen bij zijn die niet helemaal struiken met de werkelijkheid (met name uit een specifiek jaar) heb ik daar persoonlijk géén probleem mee.
Maar blijf dit soort dingen wel posten, want het is natuurlijk mooi om te weten! bedankt.

Laatst bewerkt:
Back