dwars doorsnede HMS VICTORY

huid

Ik ben met de huidbeplanking gekomen tot de 1e geschutpoorten.

Laatst bewerkt:
huidbeplanking (geschutpoorten)

De beplanking ter hoogte van de geschutpoorten, moet in delen worden aangebracht. Je kunt hiervoor het beste de plankjes uit één lat halen i.v.m. eventueel hoogte verschil van je plankjes.

Laatst bewerkt:
mastvoet

De mastvoet bestaat uit 4 gelaserde onderdelen en moet precies passen in de opening van het zaathout.

Laatst bewerkt:
hoi Piet

Wat ziet dat er weer gelikt uit, de plankjes zitten mooi strak.

Maar toch een opmerking, ik zie dat de geschut poorten, niet helemaal op maat hebt aangebracht, zo dat je ze later op maat moet snijden,
Was het niet beter, en strakker om de poorten al op maat aan te brengen,
zodat je ze later alleen maar vlak met de romp hoeft te schuren.

Ik heb dat eens ergens in een bouw verslag gezien, en het leek " mij " toen een goed idee, maar ik weet niet hoe jij er over denkt??

hoi Piet

Wat ziet dat er weer gelikt uit, de plankjes zitten mooi strak.

Maar toch een opmerking, ik zie dat de geschut poorten, niet helemaal op maat hebt aangebracht, zo dat je ze later op maat moet snijden,
Was het niet beter, en strakker om de poorten al op maat aan te brengen,
zodat je ze later alleen maar vlak met de romp hoeft te schuren.

Ik heb dat eens ergens in een bouw verslag gezien, en het leek " mij " toen een goed idee, maar ik weet niet hoe jij er over denkt??

In principe heb je gelijk Jan, ik weet alleen de maat voor de poorten nog niet. Ergens verder ong. tussen deel 135 en 140 krijg je een sjabloon met de preciese maten voor poorten en ingang. dus daar zal ik op moeten wachten

ik heb het gedaan zoals die engelsman uit de link die ik in het begin gaf .

eerst de hele romp beplanken ,en pas by deel 135 de poorten er in maken .

ziet er mooi uit piet .

grt timberwolf

huid beplanking compleet

De beplanking van de huid zit erop. Ik wacht met het uitsnijden van de ingang en poorten tot ik de sjabloon binnen heb, dat kan ieder moment gebeuren, want ik verwacht de delen 132 t/m 136 begin volgende week.
En ik heb begrepen dat de sjabloon bij deel 135 zit.

De gaten voor ingang en poorten zijn slechts een aanzet zodat je later makkelijker een begin hebt om te snijden cq te schuren.

Laatst bewerkt:
ze staan zo presies wel erg hoog als je ziet waar de dekbalken zitten
voor de rest ziet het er wel goed uit

ze staan zo presies wel erg hoog als je ziet waar de dekbalken zitten
voor de rest ziet het er wel goed uit

Ze lijken wat hoog te staan, maar de poorten worden zo'n 15 x 15 mm, en de kanonnen zijn best wel groot, dus de loop komt starks in het midden van de poort, de hoogte van de rolpaarden is hier op berekent.

De spanten er toch maar opgelijmd, staat nu te drogen, ik kon even niet verder met de VIC, dus toch maar begonnen.
Gisteren kreeg ik het rechte spant nr 2, en vanmorgen dacht ik waarom niet begonnen.
niet op de waterpas letten, hij staat bovenop de agenda's.

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Goed idee, BOCDAN om de gehele spanten opbouw in een soort bouwsteiger te zetten, dan heb je in ieder geval twee handen vrij.

A3

Goed te merken dat er nog meer slimmen mensen zijn.
Anders zouden we ons zo alleen voelen :p :D ziet er alweer goed uit
gr Ton

pompput en bodemwrangen

De pompput in elkaar gelijmt, deze word later nog van een laagje eikenfineer voorzien. En de bodemwrangen gemaakt.
Tevens de binnenbeplanking afgemaakt tot de 1e dekbalken. (alles is nog in dryfit) ik heb gekozen voor de driedelige indeling voor het kogelmagazijn.

Laatst bewerkt:
bodemwrangen

Er zijn twee verschillende bodemwrangen, de korte komt net onder de dekbalk en de langere gelijk met het volgende dek.

Laatst bewerkt:
hoi Pietsan,

Dit is natuurlijk wel lekker voor je rug, werkplek op de vierkante meter en je kunt het vanuit je bureaustoel
doen zonder al teveel op te moeten staan.(behalve voor de koffie dan)
Alles ziet er weer goed uit, ik moet me gewoon inhouden om ook niet te beginnen.

gr. A3

hoi Pietsan,

Dit is natuurlijk wel lekker voor je rug, werkplek op de vierkante meter en je kunt het vanuit je bureaustoel
doen zonder al teveel op te moeten staan.(behalve voor de koffie dan)
Alles ziet er weer goed uit, ik moet me gewoon inhouden om ook niet te beginnen.

gr. A3
Gewoon lekker beginnen, verschil van spijs doet eten, toch? Het is wel moeilijker dan het eruit ziet hoor. Heel veel schuurwerk en passen en meten. Eigenlijk ideaal werk voor mensen die een hekel hebben aan tuigwerk, want dat komt er niet aan te pas. (behalve een klein beetje voor de kanonnen.)

Ziet er mooi uit Piet. En ik kan me voorstellen dat het niet hoeven te buigen van planken ook een prettige bijkomstigheid is. Geen wachttijden op opdrogen van hout e.d.

Back